Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Snø-giganter og nye Alnabru-rutiner skal holde godstrafikken i gang
Bane Nor har satt inn tolv nye maskiner og justert operativ trafikkavviklingen på Alnabru inn mot årets vinter.
Kraftigere snøryddingsutstyr og nye driftsmetoder skal sikre bedre fremkommelighet for godstog gjennom vinteren. Ifølge pressemeldingen har Bane Nor gjennom høsten gjort omfattende forberedelser for å holde spor og terminaler åpne på dager med ekstremvær – med særlig vekt på godstrafikkens knutepunkt på Alnabru.
Tyngre maskiner inn i vinteren
Rundt landet har Bane Nor satt inn tolv nye snøryddemaskiner som skal gi økt kapasitet i krevende vær. I tillegg er tre Beilhack-maskiner klare for sesongen, mens en fjerde testes. Disse ekstra kraftige maskinene håndterer opptil 14.000 tonn snø i timen og brukes særlig på høyfjellsstrekningene på Bergensbanen og Nordlandsbanen.
– Vinterturnusen er i gang, og vi er mange som står klare til å holde jernbanen fri for snø og is, sier Christian Iversen, arbeidsplanlegger på Alnabruterminalen.
Ny trafikkmetode ved ekstremvær
I fjor vinter tok Bane Nor i bruk en driftsmetode som holder alle banestrekninger åpne ved kraftig snøfall ved å redusere antall tog, fremfor full stans. Ifølge pressemeldingen ga dette mindre forsinkelser og bedre drift. Modellen videreutvikles nå i samarbeid med togselskapene.
– Når vi kjører færre tog, slipper vi også flere brøytemaskiner til i sporet, sier Henning Bråtebæk, konserndirektør for Drift og vedlikehold.
Alnabru får tydeligere prioritering
Godsterminalen på Alnabru hadde perioder med forsinkelser i fjor vinter. Nå er det utviklet en ny prioritering for trafikkavvikling ved varslet ekstremvær.
– Målet er at flest mulig godstog skal kunne gå inn og ut av terminalen som planlagt, sier Tormod Bergerud, leder for Operativ støtte i Region Stor-Oslo.
Sporvekselvarme og vegetasjonsrydding
Sporveksler er utsatte ved kombinasjoner av vind, snø og kulde. Bane Nor opplyser at nye sporvekselvarmeanlegg er installert på flere strekninger på Østlandet, i Vestfold og på deler av Sørlandet. Arbeidet med vegetasjonsrydding fortsetter, særlig på Sørlandsbanen, for å redusere risikoen for trefall over sporet.