Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Influensere skaper pakkeboom i distriktene
Én million pakker er håndtert i løpet av få dager: Distriktene vokser raskest, og influenserdrevne nettbutikker tar større plass i norsk netthandel.
Årets «Black Week»-tall viser at årets kampanjeuke leverte kraftige volumer over hele landet. Helthjem håndterte i snitt over 100.000 pakker om dagen – drevet blant annet av en ny generasjon norske nettbutikker.
– Når vi analyserer over én million sendinger, ser vi tydelig at veksten i år er bredere – og i større grad drevet av andre type aktører enn før, spesielt en gruppe stiger på listene. Dette er en gruppe vi tror kommer til å prege markedet i lang tid fremover, sier Daniel Kongstvedt, leder for netthandel i Helthjem i en pressemelding.
Helthjem distribuerer årlig over 20 millioner netthandelspakker i Norge. Med kunder fra hundrevis av norske og internasjonale nettbutikker gir det et representativt bilde av utviklingen i norsk handel.
– Black Week og siste halvdel av november står fortsatt sterkt i befolkningen. Selv om mange er mer skeptiske til tilbud som svinger, viser både leveringstall og vekst at perioden fortsatt har stor gjennomslagskraft, hevder Kongstvedt.
En av de tydeligste trendene er framveksten av såkalt «creator commerce» – nettbutikker drevet av influensere og innholdskapere. Det som tidligere handlet om enkeltprodukter, har utviklet seg til fullskala merkevarer som nå tar reelle markedsandeler i norsk netthandel.
– Influensere som driver egne butikker har skapt en helt ny dynamikk. De står for flere av de største enkelttoppene vi har målt denne høsten, og volumene deres er langt mer uforutsigbare enn tradisjonell netthandel. Når en kampanje treffer, flytter store volumer seg i løpet av minutter, sier Kongstvedt.
Sju millioner på fire timers liveshopping
Et eksempel er Careless, influenser Sara Emilie Tandbergs merkevare, som omsatte for sju millioner kroner på fire timer under en liveshopping-kampanje for få dager siden.
– Felles for flere av disse norske butikkene er at de treffer bredt og utenfor de største byene. Hele 67 prosent av pakkene bestilles utenfor landets 15 største byer. Influensersalget har dermed en mer nasjonal rekkevidde enn mange etablerte merkevarer, sier Kongstvedt.
Ser man på pakkemengde per innbygger, er det fortsatt de mest befolkede områdene også som bestiller mest per person, men distriktene og spesielt Nord-Norge vokser raskt.
– Det mest interessante er bredden i veksten. Flere av fylkene og kommunene som øker mest har relativt få innbyggere, men ganske høy handlefrekvens. En forklaring er at creator commerce særlig treffer utenfor storbyene, sier Kongstvedt.
De mest populære kategoriene under årets Black Week ble tekstil, kosmetikk, leker og elektronikk.
Solid andel gjenbruk
Mellom fem og ti prosent av pakkene Helthjem frakter er gjenbrukssendinger, i stor grad drevet av markedsplasser som Finn.no.
– Etter en så aktiv Black Week ligger det an til en ny vekst i julehandelen, og vi heier på gjenbruk. Det blir interessant å følge utviklingen de neste ukene, se hvilke trender som dominerer og hvilken rolle kunstig intelligens spiller i julehandelen i år. Det legges stadig mer til rette fra de store aktørene innen KI, sier Kongstvedt.