TIL NYE HØYDER: LoweringPRO-masten gir ETV216i mer produktivitet, høyere komfort og lavere støynivå.

Prikken over i-en

THEO TESTER: Med sin nye mast LoweringPRO løfter Jungheinrich den allerede effektive skyvemasttrucken ETV261i til nye høyder og slår sine egne produktivitetsrekorder. Og det er bare én av fordelene.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

FORBEDRET: Den nye masten gjenkjennes på toppstykket, som gir bedre stabilitet og sikt.

Jungheinrich satte en ny standard da Hamburg-produsenten i 2018 lanserte ETV216i med integrert litiumbatteri. Å plassere det modulære batteriet under førersetet, ga føreren en mer praktisk arbeidsplass og langt bedre sikt.

BEDRE OVERSIKT: Plasseringen av kjeder og slanger er optimalisert og forenklet for bedre sikt.

Ytelsen som ETV216i leverer er fortsatt bransjeledende i dag, men noe som ikke var spesielt imponerende tilbake i 2018 var masten. I tidligere tester har vi funnet rom for forbedring her. Det er lite eller ingen demping av masten ved bakkenivå og ved fullt utskyt. Sikten kunne også vært bedre og masten slamrer og bråker en del ved kjøring. Da en konkurrent kom med en mast med svært rask senketeknologi, ble en annen markedstrend åpenbar: lagrene der skyvemasttrucken går blir stadig høyere. Altså er en mast med rask hastighet med lav vekt på gaflene mer og mer etterspurt.

Med LoweringPRO-masten hevder Jungheinrich at de har adressert alle disse innvendingene. Vi har derfor testet ETV216 på nytt med den nye masten. Vi prøvde en 6500 mm mast i vår faste testrunde og prøvde også en mast på 12.020 mm.

Hva betyr LoweringPRO?

Spørsmålet er hvordan den nye masten presterer, men også hva ingeniørene i Hamburg gjorde for å lande på det nye konseptet. Med tankegangen «behold det som er bra, og forbedre det som kan forbedres», er mastprofilen fortsatt den samme, men har en litt hardere overflate. Koblingene og føringen av slanger og kjeder er forbedret. Gaffelbordet og mastetoppen er også endret. Men den viktigste forbedringen er en helt ny hydraulisk manifold med to kretser. Der tidligere kun én krets hele tiden styrte friløftsylinderen først, kan nå oljestrømmen sendes til alle sylindre samtidig. Mastseksjonene beveger seg nå uavhengig av hverandre, noe som gir flere fordeler.

Og som om ikke det var nok har ETV216i nå også et helt nytt elektronisk kontrollsystem med større internt minne og muligheter for fremtidige oppgraderinger. Elektrisitetssystemet om bord er også økt til 24V for å bedre kunne kobles til eksterne systemer.

Hva er fordelene?

Umiddelbart legger vi merke til betraktelig bedre sikt gjennom maten og gaffelbordet, spesielt ved de vanlige arbeidshøydene på 1,5 til 2 meter. Selv lenger opp i høyden er hele tiden minst én gaffeltupp tydelig synlig. Ved løft og senk sikrer LoweringPRO enestående myke mastbevegelser. Rystelser ved mastoverganger er helt borte, og gaflene senkes raskere, spesielt uten last. Uten last oppnår gaflene en maks senkehastighet på 1,2 meter per sekund, som er dobbelt så raskt som tidligere. Denne økte hastigheten er spesielt merkbar ved løft mellom fem og 12 meter og ved last opptil ett tonn.

TITTEI: Gaffelbordet er også tegnet på nytt, noe som gir mye bedre sikt til gaffeltuppene.

Til slutt har Jungheinrich sørget for demping når gaflene treffer bunnivå og maks høyde, noe som er veldig behagelig. Ytterligere komfort sørger lyddempingssystem for, og slamring ved kjøring er omtrent eliminert. En Jungheinrich skyvemasttruck har aldri vært så stillegående.

Hastighet

I SITT ESS: Spesielt med lett last eller tomme gafler oppnår den nye masten høyere senkehastigheter.

Ser vi på ytelsen til 12-metersmasten ved statisk jobbing, merker vi at topphastigheten på 1,2 meter ikke oppnås gjennom hele senkingen. I snitt er senkehastigheten på mellom 75 og 80 cm i sekundet, noe som er mye raskere enn 51 cm/s som oppnås når systemet er slått av. Testtrucken med 6,5 meters mast oppnår tilsvarende resultater. De beste resultatene oppnås når vi bytter ut testvekten på ett tonn med en pall på 500 kg. Jungheinrich bruker 500 kg som gjennomsnitt for lastvekt i lagre på opptil 14 meters høyde. Derfor er LoweringPRO optimert for denne vekten.

Sammenligner vi ytelsen til testtrucken med testen vi gjorde i 2018, viser tallene en stor forbedring i senkehastighet. Uten last oppnår vi nå 68 cm/s mot 49,3 cm/s tidligere. Med last har hastigheten økt fra 55 til 78 cm/s.

Rekord

MER EFFEKTIVT: Masten har to hydrauliske fordelere som gjør at hydraulikkoljen kan fordeles til flere mastseksjoner samtidig.

I vår standardiserte test for skyvemasttrucker flytter vi to paller på 1000 og 1500 kg. Lasten på 1000 kg løftes flere ganger opp til fem meter, og 1500 kg-pallen flyttes kun horisontalt. I testen sørger LoweringPRO-masten for en produktivitetsforbedring på 4,4 prosent, om vi gjennomfører testen med den vanlige 1000 kg-lasten. Om vi senker lastevekten til 500 kg, øker produktivitetsgevinsten til 9,1 prosent fordi systemet er mer optimalisert for denne type last. I begge tilfeller forbedrer Jungheinrich sin produktivitetsrekord. Som en liten bonus er energiforbruket to prosent lavere enn tidligere.

Konklusjon

Kan vi dermed slå fast at forbedringen i årets test av ETV216i i sin helhet kan tilskrives det raskere senkesystemet? Nei, ikke helt, men i stor grad. En fordel vi legger merke til er bedre sikt, mye mykere mastbevegelser, en mindre støyende truck og økt komfort. Som alltid er det summen av alt som teller. Etter vår mening er den økte komforten det nye systemets beste salgsargument, fordi du merker det hver eneste gang du flytter en pall, uansett hvor høyt eller lavt du løfter. Med LoweringPRO gir Jungheinrich endelig ETV216i den masten trucken fortjener.

Powered by Labrador CMS