ENKEL OG GREI: Med EFG BB 216K tilbyr Jungheinrich en fullt utstyrt men grunnleggende trehjulstruck med løftekapasitet på 1,6 tonn.

Jungheinrich «back to basic»

THEO TESTER: Med sine BB- og BC-serier tilbyr Jungheinrich en rekke enkle og solide trucker. Gode nok til lett og ukomplisert bruk, men ikke tiltenkt en intens arbeidsdag slik premium-truckene i EFG-serien kan håndtere.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jungheinrich EFG BB 216k

Lengde:1899 mm
Bredde: 1060 mm
Masthøyde: 2105 mm
Maks last: 1600 kg
Løftehøyde: 4810 mm
Batteri: 625/48 Ah/V

+ Forutsigbar
+ Over gjennomsnittlig ytelse
+ Solid utforming

- Plassering av batterilås
- Manglende ryggehåndtak

KRAFTIG: Batteriet på 48V/625Ah gir trucken en realistisk driftstid på over ti timer, selv med den råeste kjøreinnstillingen.

Så er da spørsmålet. Hvor enkle er de, og hvor godt yter de. Vi har testet den kompakte trehjulingen EFG BB 216k med 1,6 tonns kapasitet.

Ikke alle trenger en premium-truck tiltenkt et flerskift-regime syv dager i uken, har Jungheinrich tenkt. Det finnes også et marked for konkurransedyktig prisede trucker som brukes noen få timer hver dag, mens om likevel har en kvalitetsgaranti og har en solid serviceorganisasjon i ryggen. Jungheinrich har et svært godt tilbud av brukttrucker til å dekke dette behovet, men noen vil også ha helt nye trucker til en rimelig penge.

ET STORT STEG FOR: Innsteget er ganske høyt med sine 545 mm, men den slitesterke stålprofilen på kanten løfter helhetsinntrykket.

Nye BB og BC skal imøtekomme dette behovet. BB er en trehjulstruck og kun tilgjengelig med en løftekapasitet på 1600 kg. Trucken er også bare tilgjengelig i k-versjon, altså en kompakt modell. BC-serien er en serie firehjulinger med lastekapasitet fra 1600 kg til 3000 kg. Begge modellene lages ved Jungheinrichs fabrikk i Qingpu i Kina, og i henhold til Hamburg-produsentens retningslinjer og kvalitetskrav.

Solid konstruksjon

IKKE FOR TRANGT: Plassen i fotbrønnen er god for en såpass kompakt truck.

Førsteinntrykket av BB 216k er gode. Ved første øykast er dette en Jungheinrich-truck slik vi kjenner dem. Det er samme fargepalett, markeringer, mast og form. Men ser du nærmere, oppdager du at det ikke er noe Grammer-sete (som selvsagt finnes som tilvalg) og trucken er utstyrt med korte konvensjonelle hydrauliske spaker. Rattstammen er også annerledes enn på premium-modellene.

PRAKTISK OG ENKELT: Jungheinrich har hentet displayet som finnes på deres lagertrucker til BB-en.

Om du «ser» med fingrene, vil du føle svært solide materialer. Metallet er robust, all plasten tåler en trøkk og hele utformingen virker logisk. Den første lille «nedturen» er et ganske høyt innsteg uten et ekstra trinn. Med 545 mm er avstanden fra bakken til plattformen betydelig, men ikke uoverkommelig. Det er tilrådelig med litt forsiktighet, spesielt når man forlater trucken.

Arbeidsplassen

IRRITASJONSMOMENT: Fra tid til annen kjente vi låsemekanismen for batteridekselet på baksiden av leggen. Over en lang dag kan det nok bli en frustrasjon for føreren.

Sittestillingen på trucken er god. Setet, uten merkenavn, gir tilstrekkelig støtte og er justerbar. Vektjusteringen med en vridbar bryter er ikke spesielt praktisk, og vil neppe bli brukt så mye etter at grunnleggende innstillinger er gjort. Sidestøttene på setet gir støtte under kjøring og er også praktiske som håndtak når man går inn eller ut av trucken og ved rygging. Et håndtak på bakre høyre pilar ville vært en bedre løsning ved rygging, og burde vært standard sikkerhetsutstyr, også på en enklere truck, etter vår mening. Jungheinrich tilbyr dette som tilleggsutstyr sammen med en knapp for lydhornet.

Fotbrønnen har god nok plass til å være i en såpass kompakt truck. Den er fri for hindringer og begge pedalene befinner seg foran høyre fot. Dessverre er låsemekanismen for batteridekselet plassert på en slik måte at den for enkelte vil gnage seg inn i høyre legg.

GJENBRUK: Masten fra tidligere EFG-modeller er brukt på BB-versjonen. Både sikten fra førerplass og ytelsen er på linje med tilsvarende trucker.

Til høyre for setet finner vi mye oppbevaringsplass, delt inn i praktiske rom av ulike størrelse.

Velkjent mast

Sikten forbi og gjennom masten er god. Vi målte en blindsone på 51 cm, som er vanlig for de fleste master med lastegrind og integrert sideskift. Mastdesignet stammer fra tidligere EFG-serier og er godt utprøvd.

Håndteringen av de hydrauliske spakene er trygg og god. De er montert direkte på ventilene og det gjør det enkelt å kontrollere, selv med tykke hansker om nødvendig.

TRADISJONELL LØSNING: På BB-trucken finner vi konvensjonelle spaker for mastfunksjonene. På løftespaken finner vi også bryteren for retningsforandring.

Vår testtruck er utstyrt med en trippel mast på 4800 mm. Løftehastigheten er på gjennomsnittet sammenlignet med samme trucktyper. Premium-varianten EFG 216k løfter raskere og smidigere. Den samme opplevelsen har vi under kjøring. Kjøremotoren fra ZF og transmisjonen både høres og føles litt mer enn motpartene på premium-trucken. Med andre ord litt råere og mer høylytte, men ytelsen er sammenlignbar. Sprinthastigheten er høyere en gjennomsnittet og det er også topphastigheten uten last. Bakover kjører testtrucken maks 10,6 km/t både med og uten last, noe som trolig skyldes oppsettet i kjøreprogrammet til trucken.

Under det solide batteridekselet av stål, finner vi et konvensjonelt bly-syre-batteri på 48V/625Ah. Vi legger også merket til at batterirommet er praktisk organisert og at de ulike delene er lett tilgjengelige.

ENKLERE VARIANT: Grammer-setet er byttet ut med en litt enklere løsning, som gir god nok støtte til litt mindre intens bruk, selv om justeringsmulighetene ikke er all verden.

Produktivitet

Gjennom det enkle displayet Jungheinrich også utstyrer mange av lagertruckene sine med, kan vi styre de fem ulike kjøre- og løfte-programmene. Med disse kan du stille inn ulike kombinasjoner av kjøre- og løftehastigheter. Knappene på displayet styrer også lyset.

Fra batteriet på 625Ah får BB-trucken en realistisk driftstid på over 10 timer på den råeste innstillingen – nummer 5. Ved den litt mer økonomiske innstillingen 3, får vi 11,5 timer ut av trucken. Trucken kan takke sin forutsigbarhet, godt innstilte Curve Control og god regenerering av bremsekraft for denne gode utholdenheten. Vi kjører trucken nesten kun med gasspedalen, bremsing er nesten unødvendig. Alt dette resulterer i et energiforbruk som er bedre enn gjennomsnittet, og også produktiviteten i våre målinger ligger litt over snittet. Premium-trucken EFG 216k scorer bedre på begge områder. Det er den logiske konsekvensen av mer sofistikert elektronikk, smidigere kjøring og høyere motorytelse.

Konklusjon

Med BB 216k kommer Jungheinrich med en kompakt og forutsigbar trehjuling med god ytelse. Den vil tiltale de fleste brukere som trenger truck fra lett til medium intens bruk, i en litt rimeligere prisklasse fra en pålitelig produsent. Ifølge Jungheinrich vil BB ligge mellom 20 og 30 prosent lavere i pris enn EFG med bly-syre-batteri. Ifølge Jungheinrich Norge vil EFG BB/BC-seriene bli lansert på det norske markedet i løpet av andre kvartal 2023.

Gitt chassisdesignet, er ikke et litt innsteg mulig, men andre forbedringsområder finnes. Blant annet bedre posisjonering av låsen til batteridekselet og ryggehåndtak som standard.

Powered by Labrador CMS