Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

THEO LØFTER: Bobcat B25NS på 2,5 tonn er et friskt tilskudd, beregnet for mindre krevende bruk.

Et fargerikt alternativ

THEO TESTER: Vår siste Doosan-test var tilbake i 2015, så la oss se hvor merket står nå. Konklusjonen: Bobcat B25NS med litium-ion-batteri er et fargerikt og pålitelig alternativ i det prisgunstige segmentet.

Publisert

Oppsummert

Fordeler:

  • Enkel å betjene

  • Lavt energiforbruk

  • Solid mastkonstruksjon

Forbedringspunkter:

  • Støy fra styrepumpemotor

  • Standardinnstillinger for akselerasjon og motorbrems

  • Stabilitet i dekkene

«Bobcat – One Tough Animal!» Slik liker det amerikanske merket å presentere seg, og slagordet er velkjent i anleggsbransjen. Der er Bobcat ikke bare et merkenavn, men nærmest synonymt med de kompakte og kraftige minilasterne på hjul eller belter. Produktporteføljen er siden blitt langt bredere, og siden 2021 har Doosan Industrial Vehicle også vært en del av Bobcat-familien. I 2024 ble Doosans lager- og gaffeltrucker rebrandet til Bobcat, med den nye hvit/oransje fargedesignen. Dette gjelder også vår testtruck: B25NS.

THEO GÅR INN: Det store innsteget er praktisk, og fotplassen er fri for hindringer.

Velkjent kvalitet

Bobcat B25NS er den letteste modellen i den populære elektriske truckserien med løftekapasitet fra 2,5 til 3,5 tonn, men den er ikke alene om 2,5-tonns kapasitet. Bobcat tilbyr også B25X-7 Plus. Forskjellene ligger i bruksområdet: Mens B25X-7 Plus er laget for de mer krevende brukerne, er B25NS rettet mot enklere oppgaver eller mindre hyppig bruk. Her vil Bobcat tilby markedet en rimelig truck, men med tryggheten et anerkjent merke og god reservedelslogistikk gir. Ikke bare «enda et merke fra Asia», men med europeisk hovedkontor i Tsjekkia, sentrallager for deler i Tyskland og lokale, erfarne forhandlere.

THEO FÅR INFORMASJON: Det fargerike displayet gir god oversikt og tre arbeidsmoduser: High, Standard og Economy.

Brukervennlig og funksjonell

Vår testtruck kommer ikke fra Korea som B25X-7 Plus, men fra Kina, produsert under oppsyn og etter spesifikasjoner fra Bobcat. Den har tydelige likhetstrekk med Doosan B20T-7 Plus, som vi testet i 2015. Mast, inn- og utstigning, dashbord, materialkvalitet – alt virker solid, funksjonelt og godt gjennomført.

THEO HVILER ARMEN: Fingertuppspakene gir presis mastekontroll, og armlenet er lett å justere i høyde og lengde. Selv om B25NS er laget for enklere bruk, har den likevel knapp for automatisk stille masten loddrett.

Den brede adkomsten med antiskliprofil og godt håndtak gir enkel innstigning. Fotplassen er svært romslig og fri for hindringer. Sittestillingen er god. Rattet kan justeres trinnløst, og Grammer MSG65-setet – med to armlener – er enkelt å tilpasse. På høyre armlene finner vi elektriske fingertuppspaker for mastkontroll, retningsvelger, horn, nødstopp og knapp for automatisk vertikalstilling av masten. På høyre bakre stolpe sitter et ekstra håndtak med knapp for lydhornet.

Se videoversjon av testen:

Godt utstyrt

THEO IRRITERER SEG LITT: Vindusspylerbeholderen er uheldig plassert og skjemmer helhetsinntrykket i en ellers ryddig førerplass.

B25NS er overraskende godt utstyrt til å være en «grunnmodell». Førermiljøet byr på frontrute og takvindu, arbeidslys foran og bak, blinklys og BlueSpot bak. Til høyre for setet er det et oppbevaringsrom med kopp-/flaskeholder, USB-uttak og papirholder. På venstre side av dashbordet er det et lukket rom, men formålet er litt uklart. Etter vår mening burde spylervæskebeholderen vært plassert der.

Det store, fargerike displayet er informativt og gir tilgang til tre kjøremoduser: H (High), S (Standard) og E (Economy), kombinert med skilpaddemodus for ekstra kontroll. En spesiell detalj er hjulposisjonsindikatoren på styreakselen, som viser både retning og grad av utslag – noe man sjelden ser. B25NS har også effektiv kurvekontroll, automatisk parkeringsbrems og tilbakerullingsbeskyttelse for trygg bruk i bakker.

Meget solid mast

THEO HAR PLASS TIL TING: Ved siden av setet finnes et dypt oppbevaringsrom, papirholder og USB-kontakt.

Når det gjelder utstyr, er denne «lette» Bobcaten en fornøyelse å bruke. Og hvordan er ytelsen? Bortsett fra en litt høylytt styrepumpemotor er opplevelsen forutsigbar og god. Sikt gjennom den svært stabile tredelte masten på 4700 mm er relativt bra, til tross for sideskift, friløft og tre seksjoner. Fingertuppspakene gir presis styring av masten, og dempingen fungerer godt. Retningsvalget gjøres enkelt med høyre tommel. Den ekstra knappen for automatisk vertikalstilling fungerer fint – masten stopper presist i lodd når man tilter frem eller tilbake.

THEO ER SKEPTISK: Solid Star-dekkene fra Yantai lever ikke helt opp til navnet – spesielt ved tunge lass og i sving.

Når det gjelder produktivitet og totalopplevelse, anbefaler vi at Bobcat – og brukere av trucken – justerer standardinnstillingene noe. Spesielt kunne akselerasjonen vært mer kraftfull, og tiltbak-hastigheten på masten raskere. Bremsingen via drivmotoren kunne også vært sterkere, slik at trucken i større grad kan kjøres bare med gasspedalen. Det ville gitt B25NS en mer behagelig karakter.

Dekkvalget bør forbedres

Et annet forbedringspunkt er dekkene. De hvite, ikke-merkende dekkene fra kinesiske Yantai Solid Star lever ikke helt opp til navnet sitt. Dette merkes særlig ved tunge løft og i svinger, hvor truckens oppførsel blir mindre forutsigbar. Ifølge Bobcat henger dette sammen med ønsket om å tilby en rimelig truck til enklere oppgaver. For de som vil ha mer stabilitet, anbefales dekk fra en mer anerkjent produsent.

THEO LADER: Batteriet lades enkelt via en kontakt på siden, uten å åpne batteridekselet.

Produktivitet og energiforbruk

Ytelsen til Bobcat B25NS er omtrent som forventet. Sammenlignet med 2,5-tonns elektriske trucker for mer intensiv bruk leverer den moderat produktivitet i H-modus, men også svært lavt energiforbruk. Sammenlignet med modeller beregnet på middels til lett bruk, ligger B25NS nærmere gjennomsnittet: noe lavere produktivitet, men mer økonomisk i drift.

THEO HAR TING PÅ STELL: Arbeidslys, kjørelamper, BlueSpot, blinklys, speil… utstyrslisten er omfattende.

Med de foreslåtte justeringene vil produktiviteten øke, mens energiforbruket fortsatt vil være gunstig sammenlignet med konkurrentene. Egentlig er energiforbruket lite å bekymre seg for. Med 600 Ah og 51 Volt har litium-jernfosfatbatteriet (LFP) mer enn nok kapasitet til en hel dags bruk – selv med mer belastning enn planlagt. Teknologien gir også mulighet for mindre og billigere batterier, noe som gjør totalprisen enda mer attraktiv. En 400 Ah-versjon kommer snart. Vedlikeholdsfritt batteri og fleksibel lading uten «straffetid» vil dessuten tiltale sporadiske brukere.

Konklusjon

Med B25NS lanserer Bobcat en frisk, fargerik og lettkjørt truck i det populære 2,5-tonnssegmentet. Med litt sterkere grunninnstillinger ville trucken fått et klart løft på alle områder. For de som ønsker en enkel og problemfri truck til lett og middels bruk, er B25NS absolutt verdt å vurdere. Litium-ion-batteriet gjør den enda mer brukervennlig. 

 

Powered by Labrador CMS