Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Godsfartøy som benytter landstrøm vil fra 2026 få 20 prosent rabatt i Oslo Havn.

Flytter rabatt fra rutegående skip til miljøvennlige fartøy

Fra 2026 innfører Oslo Havn et nytt prismodell. Miljøvennlige skip vil belønnes, mens rutegående skip mister rabatt.

Publisert Sist oppdatert

Tanken er at skip som seiler utslippsfritt og/eller benytter landstrøm får store rabatter på kaivederlag. 

- Det skal lønne seg å velge utslippsfrie løsninger. Oslo Havn har investert tungt i grønne tiltak som landstrøm, og belønner de som tar miljøansvar, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen på havnas egen nyhetsside.

Fakta:

  • Oslo Havn legger til rette for klima- og miljøvennlig sjøtransport av bl.a forbruksvarer, biler, bygningsmaterialer til en by og region i vekst.
  • Oslo Havn bidrar med infrastrukturtiltak, insentiver og teknologiske innovasjoner. Rederiene må bygge om skipene og havneaktørene må investere i nytt utstyr og maskiner.
  • Miljørabatten beregnes etter EPI (Environmental Port Index) for cruise og miljøskips- indeksen ESI (Environmental Ship Index) for alle skip.
  • Det innføres 100 % rabatt på kaivederlag for skip som seiler utslippsfritt inn og ut fra Steilene.
  • 20 % rabatt til godskip som bruker etablerte landstrømanlegg.
  • 20 % rabatt for rutegående skip avvikles.
  • Utslippskutt i Oslo havn siden 2018: 26 prosent, fra 47.700 tonn CO₂ i 2017 til 35.000 tonn CO₂ i 2024.
  • Kilde: Oslo Havn

For godsskip som benytter eksisterende landstrømanlegg vil det komme en rabatt på 20 prosent, mens tidligere rabatter knyttet til rutegående trafikk avvikles. 

Ambisiøse utslippsmål og store investeringer

Oslo Havn har satt klare mål: Innen 2030 skal byens utslipp være redusert med 95 prosent, og havnens egne aktivitet med 85 prosent. Siden 2018 har havnen investert 225 millioner kroner i infrastruktur for utslippsfri drift, og aktivitetene har allerede oppnådd en utslippsreduksjon på 26 prosent – fra 47.700 tonn CO₂ i 2017 til 35.000 tonn CO₂ i 2024.

– Det skal lønne seg å velge utslippsfrie løsninger, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Dette inkluderer bygging av landstrøm for cruiseskip, utenriksferger, godsskip og containertrafikk. Et nytt landstrømanlegg for cruiseskip ved Filipstad åpner i 2026, og landstrøm for tankskip er under planlegging. Hurtigladestasjoner for tunge kjøretøy på Grønlia og Revierkaia er allerede etablert. 

- Oslo Havn leverer på hele transportkjeden – ikke bare til skipene. Sammen med byen og våre kunder investerer vi i utslippsfrie transportløsninger – både til sjøs og på land – for å skape bærekraftige korridorer mellom Oslo og Europa, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Hva betyr dette for skip og havnebrukere?

For rederier og aktører innen sjøtransport betyr de nye reglene at valget av miljøløsninger nå direkte påvirker de økonomiske vilkårene for bruk av havneinfrastruktur. Skip som har høy miljøscore målt etter indiksene Environmental Port Index (EPI) (for cruiseskip) eller Environmental Ship Index (ESI) (for øvrige skip) får rabatt. 

Aktører som fortsatt benytter konvensjonelle løsninger uten landstrøm eller nullutslippsløsninger må betale full avgift – og i praksis vil dette gjøre det dyrere å drive med høy utslipp.

Veien videre

Selv om landstrømanlegg og elektriske ferger er på plass og har gitt gode resultater, understreker havnen at flere tiltak må til for å nå målene. 

Neste steg inkluderer overgang til alternative drivstoff, etablering av grønne transportkorridorer og utbygging av lade- og tilkoblingsmuligheter.

Powered by Labrador CMS