Trafikkmelding Østfold:
    
    
        VIKTIG TRANSPORTÅRE: Enten må du krysse Glomma her, eller så må du kjøre opp til Sarpsborg og Sandesundsbrua (E6).
        Knut Opeide
    
    I vinter blir lastebilene for tunge 
    Tunge kjøretøy over 28 tonn må kjøre en omvei på 24 kilometer for å komme over Glomma i Fredrikstad fra neste år.
        
 
                        
                        
                        
                        
                        
    
    
    
Fredrikstad er viden kjent som byen der 'det årner sæ', men ikke alltid. Skal du krysse Glomma over Fredrikstadbrua fra Østsiden, fra februar 2026 må du i stedet kjøre 11 kilometer opp til Sandesundbrua (E6) i Sarpsborg for å krysse Glomma der. Det er altså om du kjører tungbil som veier over 28 tonn. 
Om du da i tillegg skal levere noe i Fredrikstad-området må du kjøre 13 kilometer ned igjen på riksvei 109, en strekning som er notorisk kjent for kø.
Årsaken til vektbegrensningen på Fredrikstadbrua er at man vil sikre bruas levetid og trygg ferdsel for alle trafikanter melder Statens vegvesen.
150 kjøretøy over 28 tonn daglig
– Våre analyser viser at utmattingskapasiteten til Fredrikstadbrua
er i ferd med å nås. For å unngå skader og plutselige stengninger, må vi
innføre en vektbegrensning på 28 tonn, uttaler seksjonssjef Gunnar Eiterjord i
Statens vegvesen.
Fredrikstadbrua er en viktig forbindelse for både lokaltrafikk,
kollektivtransport og godstransport. Om lag 100–150 kjøretøy over 28 tonn
passerer brua daglig på hverdager.
Disse må fra 1. februar 2026 finne alternative ruter eller fordele
lasten på flere kjøretøy.
50 år
– Vi forstår at dette får konsekvenser for næringslivet og
transportører, men sikkerheten må komme først. Våre beregninger viser at
tiltaket kan forlenge bruas levetid med opptil 50 år. Vi understreker at brua
er trygg å bruke også før 1. februar 2026, sier Gunnar Eiterjord.
Bekymret for stålet
Bakgrunnen for restriksjonen er at brua ikke ble dimensjonert for
utmatting da den ble bygget i 1957. Gjentatte tunge belastninger kan føre til
små sprekker i stålet, som over tid kan gi plutselige brudd.
– Det er ikke mulig å forsterke brua slik at den tåler dagens
tunge trafikk. Vi har vurdert flere alternativ, men dette er det eneste
forsvarlige, understreker Eiterjord.
 Det presiseres at
kollektivtrafikken ikke rammes av vektbegrensningen. Utrykningskjøretøy får
dispensasjon ved utrykning. 
– Vi har lyttet til innspill fra næringslivet og valgt å utsette
innføringen til 1. februar 2026. Det gir bedre tid for omstilling for alle
parter, forklarer Eiterjord.