Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Trafikkmelding Østfold:

VIKTIG TRANSPORTÅRE: Enten må du krysse Glomma her, eller så må du kjøre opp til Sarpsborg og Sandesundsbrua (E6).

I vinter blir lastebilene for tunge 

Tunge kjøretøy over 28 tonn må kjøre en omvei på 24 kilometer for å komme over Glomma i Fredrikstad fra neste år.

Publisert

Fredrikstad er viden kjent som byen der 'det årner sæ', men ikke alltid. Skal du krysse Glomma over Fredrikstadbrua fra Østsiden, fra februar 2026 må du i stedet kjøre 11 kilometer opp til Sandesundbrua (E6) i Sarpsborg for å krysse Glomma der. Det er altså om du kjører tungbil som veier over 28 tonn. 

Om du da i tillegg skal levere noe i Fredrikstad-området må du kjøre 13 kilometer ned igjen på riksvei 109, en strekning som er notorisk kjent for kø.

Årsaken til vektbegrensningen på Fredrikstadbrua er at man vil sikre bruas levetid og trygg ferdsel for alle trafikanter melder Statens vegvesen.

150 kjøretøy over 28 tonn daglig

– Våre analyser viser at utmattingskapasiteten til Fredrikstadbrua er i ferd med å nås. For å unngå skader og plutselige stengninger, må vi innføre en vektbegrensning på 28 tonn, uttaler seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Fredrikstadbrua er en viktig forbindelse for både lokaltrafikk, kollektivtransport og godstransport. Om lag 100–150 kjøretøy over 28 tonn passerer brua daglig på hverdager.

Disse må fra 1. februar 2026 finne alternative ruter eller fordele lasten på flere kjøretøy.

50 år

– Vi forstår at dette får konsekvenser for næringslivet og transportører, men sikkerheten må komme først. Våre beregninger viser at tiltaket kan forlenge bruas levetid med opptil 50 år. Vi understreker at brua er trygg å bruke også før 1. februar 2026, sier Gunnar Eiterjord.

Bekymret for stålet

Bakgrunnen for restriksjonen er at brua ikke ble dimensjonert for utmatting da den ble bygget i 1957. Gjentatte tunge belastninger kan føre til små sprekker i stålet, som over tid kan gi plutselige brudd.

– Det er ikke mulig å forsterke brua slik at den tåler dagens tunge trafikk. Vi har vurdert flere alternativ, men dette er det eneste forsvarlige, understreker Eiterjord.

Det presiseres at kollektivtrafikken ikke rammes av vektbegrensningen. Utrykningskjøretøy får dispensasjon ved utrykning.

– Vi har lyttet til innspill fra næringslivet og valgt å utsette innføringen til 1. februar 2026. Det gir bedre tid for omstilling for alle parter, forklarer Eiterjord.

Powered by Labrador CMS