E16 Hylland–Slæn i Vestland
Prosjektet er en del av hovedveien E16 Oslo-Bergen som er en del av det transeuropeiske
veinettet (TERN). E16 utgjør en sentral øst-vestforbindelse på riksveinettet. Planområdet ligger
lengst vest i Aurland kommune, og går over til Voss kommune. På strekninga i Aurland er det stor
skredfare, og det ligger to dårlige tunneler på strekninga i Voss som ikke oppfyller
tunnelsikkerhetsdirektivet. Formålet er å sikre deler av E16 i Nærøydalen mot skred og å erstatte
eksisterende tunneler i Stalheimskleivi. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedret
trafikksikkerhet og fremkommelighet.
Rv. 94 Saragammen–Rypefjord i Finnmark
Strekningen er den eneste innfartsveien til Hammerfest by, og riksveien er en viktig forbindelse
mellom Kvalsund og Hammerfest. Sykehuset i Hammerfest betjener også store deler av
befolkningen i Vest-Finnmark. Strekningen er svært skredutsatt, med hyppige veistengninger,
spesielt om vinteren. Adkomst til flyplassen i Hammerfest og Melkøya er også viktig. Det
foreligger vedtatt reguleringsplan for prosjektet. Prosjektet omfatter bygging av tunnel og ny vei i
Rypefjord. Prosjektet vil bidra til vesentlig bedret forutsigbarhet for trafikantene, og vil gi redusert
reisetid.
E39 Smiene-Harestad i Rogaland
Strekningen fra Eiganestunnelen i Stavanger kommune og Rogfasttunnelen i Randaberg
kommune er en tofelts vei som er ulykkesutsatt og har lav standard og hastighet. Prosjektet er
forutsatt delvis bompengefinansiert, og inngår i forslaget til utvidelse av Nord-Jærenpakken, jf.
Prop. 92 S (2024-2025). Målet med prosjektet er å etablere sammenhengende veistandard
mellom Eiganestunnelen i sør og Rogfasttunnelen i nord. Det foreligger vedtatt reguleringsplan
for strekningen, og det pågår arbeid med forberedelser til gjennomføring av ekstern
kvalitetssikring av styringsunderlag og kostnadsoverslag (KS2). Prosjektet vil redusert reisetid på
strekningen.
E39 Figgjo-Ålgård i Rogaland
Strekningen på E39 i Gjesdal og Sandnes kommune har lav standard i forhold til trafikkmengden
og er ulykkesutsatt. Det er behov for å ivareta gjennomgangs- og lokaltrafikken og bedre
trafikksikkerheten. Prosjektet er forutsatt delvis bompengefinansiert og inngår i forslaget til
utvidelse av Nord-Jærenpakken, jf. Prop. 92 S (2024-2025). Det foreligger vedtatt reguleringsplan
for strekningen, og det pågår arbeid med forberedelser til gjennomføring av ekstern
kvalitetssikring av styringsunderlag og kostnadsoverslag (KS2). Prosjektet vil gi redusert reisetid
på strekningen.
E39 Storehaugen-Førde i Vestland
Dagens E39 i Sunnfjord kommune går i dag sørvest for Førde sentrum. Dagens vei har dårlig
utforming med stigning og flere hårnålsvinger som er særlig utfordrende for tungtrafikken.
Prosjektet omfatter bygging av tunnel forbi Førde sentrum og Hallbrendsli. Prosjektet er forutsatt
delvis bompengefinansiert. Det foreligger vedtatt reguleringsplan for prosjektet. Prosjektet vil gi
vesentlig redusert reisetid på strekningen.
Rv. 7 Ørgenvika-Kittilsvik i Buskerud
Strekningen Ørgenvika–Kittilsvik på rv. 7 i Hallingdal er svingete og ligger tett på både Krøderen
og Bergensbanen i et sidebratt terreng. Prosjektet omfatter utvidelse av veien videre fra
Ørgenvika, samt tiltak for å bedre trafikksikkerheten og fremkommeligheten på strekningen. Det
er foreligger vedtatt reguleringsplan. Prosjektet er forutsatt delvis bompengefinansiert.
Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedret trafikksikkerhet og fremkommelighet.
Rv. 22 Glommakryssing i Akershus
Prosjektet vil bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikk, næringstrafikk, gående og syklende
og vil gi økt trafikksikkerhet på strekningen fra Garderveien i vest til Kringenkrysset i øst i
Lillestrøm kommune. Eksisterende bru vil bli revet når den nye brua kan tas i bruk. Det pågår
arbeid med reguleringsplan på strekningen. Prosjektet vil bidra til vesentlig bedret forutsigbarhet
for trafikantene, og vil gi redusert reisetid.
E10 Nappstraumen-Å i Nordland
Strekningen på E10 mellom Nappstraumen og Å i Flakstad og Moskenes kommuner har lav
standard på store deler av strekningen og mangler gul midtlinje. Veien har mange flaskehalser og
er utsatt for skred, vind og høye bølger. Det er behov for å øke regulariteten og forbedre
trafikksikkerheten. Det pågår arbeid med reguleringsplan på strekningen. Prosjektet vil, når det
er åpnet for trafikk, gi bedre trafikksikkerhet og vesentlige reisetidsbesparelser.
E39 Bjerkeset-Astad i Møre og Romsdal
E39 i Gjemnes kommune går i dag gjennom Batnfjordsøra sentrum. Veien er bygd som miljøgate
i sentrum med fartsgrense 40 km/t. Veien er hovedvei for innbyggerne på Nordmøre mot nytt
felles sykehus for Nordmøre og Romsdal i Molde kommune. Hensikten med prosjektet er å legge
ny E39 utenom Batnfjordsøra sentrum, og sikre at strekningen får jevn standard og
gjennomgående fartsgrense. På grunn av føringer fra Samferdselsdepartementet om å legge
særlig vekt på jordvern er tunnelalternativet valgt i det pågående arbeid med reguleringsplan.
Det har medført en kostnadsøkning. Prosjektet vil gi redusert reisetid på strekningen.
E6 Olderdalen-Langslett i Troms
Prosjektet som ligger i Kåfjord og Nordreisa kommune ble foreslått overført fra Nye Veiers
portefølje til Statens vegvesen i NTP 2025-2036. Veien på strekningen er smal og mangler gul
midtlinje, og har en del randbebyggelse med nedsatt fartsgrense og partier med dårlig
fremkommelighet for tungtrafikk, spesielt om vinteren. Det foreligger ikke vedtatt
reguleringsplan for strekningen. Statens vegvesen forbereder oppstart av arbeidet med
reguleringsplan i 2025. Prosjektet vil gi redusert reisetid på strekningen.
Rv. 15 Strynefjell i Møre og Romsdal, Vestland og Innlandet
Prosjektet som ligger i Stryn, Skjåk og Stranda kommuner er en del av tilknytningen mellom
Nordfjord og hovedveier mellom Oslo og Trondheim. Strekningen har høy tungbilandel og er
viktig for næringslivet på Nord-Vestlandet, og er i tillegg en viktig turistvei. Strekningen er
skredutsatt, og tunnelene har dårlig standard og tilfredsstiller ikke kravene i
tunnelsikkerhetsforskriften. Det er behov for å bedre regularitet for person- og godstransporten
og tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. Statens vegvesen forbereder for oppstart av arbeidet
med kommunedelplan for massedeponi og reguleringsplan for prosjektet for øvrig i 2025.
Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedre trafikksikkerhet og vesentlige
reisetidsbesparelser.
E6 Sommerset-Mørsvikbotn i Nordland
Prosjektet Sommerset–Mørsvikbotn på E6 i Sørfold kommune inngår i en helhetlig utbygging av
strekningen Megården-Mørsvikbotn. Prosjektet innebærer en videreføring av utbyggingen av
Megården-Sommerset, der anleggsarbeidene ventes startet opp i løpet av 2025. Dagens vei har
flere tunneler som ikke tilfredsstiller kravene i tunnelsikkerhetsforskriften når det gjelder
sikkerhetsutrustning, veibredde, høyde, lys, stigning og kurvatur. Strekningen er ulykkesbelastet
og må ofte stenges vinterstid for bilberging. Omkjøring via Sverige tar minst 11 timer, noe som er
en utfordring med hensyn til samfunnssikkerheten. Det foreligger vedtatt reguleringsplan for
strekningen. Prosjektet vil bidra til vesentlig bedret forutsigbarhet for trafikantene, og vil gi bedre
trafikksikkerhet på strekningen.
Rv. 291 Holmenbrua i Buskerud
Dagens bru på rv. 291 mellom Holmen og Bragernes i Drammen kommune har høye
vedlikeholdskostnader og er nedklassifisert til lavere belastning på grunn av høy alder og dårlig
tilstand. På grunn av tilstanden på brua, er det vurdert som nødvendig å erstatte brua med en ny
bruløsning. Prosjektet innebærer bygging av en moderne 4-felts bru, som bl.a. vil ivareta
hensynet til gående og syklende på en vesentlig bedre måte enn dagens bru. Det foreligger
vedtatt reguleringsplan på strekningen. Prosjektet vil bidra til bedre framkommelighet på
strekningen, spesielt for næringstransporten.
E6 Sørelva-Borkamo i Nordland
Prosjektet omfatter utbedring og bygging av ny vei på E6 fra Sørelva nord på Saltfjellet ned til
Borkamo i Saltdal kommune. Prosjektet ble overført fra Nye Veier AS sin portefølje i Nasjonal
transportplan 2025-2036. Dagens vei er smal og uoversiktlig, med bratte stigninger og mange
svinger. Vinterstid skaper dette dårlig fremkommelighet. Det foreligger vedtatt reguleringsplan
for strekningen. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedre trafikksikkerhet og
reisetidsbesparelser på strekningen.
E134 Dagslett-E18 i Akershus og Buskerud
Dagens E134 på strekningen Dagslett og til påkoblingen med E18 i Lier og Asker kommune
tilfredsstiller ikke gjeldende krav til riksvei når det gjelder veibredde, kurvatur, avkjørsler,
kryssløsninger eller fartsgrense. Lokal- og gjennomgangstrafikk skaper miljø- og
trafikksikkerhetsproblemer for dem som bor langs strekningen. Det er behov for å binde
sammen hovedveisystemet fra Dagslett til E18 med god trafikksikkerhet og kapasitet som
ivaretar god trafikkavvikling og forutsigbar fremkommelighet. Det pågår arbeid med
reguleringsplan på strekningen. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedre
trafikksikkerhet og reisetidsbesparelser på strekningen.
E134 Saggrenda-Elgsjø i Buskerud
Strekningen Saggrenda – Elgsjø på E134 i Kongsberg og Notodden kommune er en del av en viktig
nasjonal hovedvei mellom øst og vest. Dagens vei har dårlig kapasitet, er bratt og har krappe
kurver og få forbikjøringsmuligheter. Strekningen over Meheia er en flaskehals, særlig for
tungtransport vinterstid, og veien er ulykkesbelastet. Det er behov for å bedre
fremkommeligheten og trafikksikkerheten og utvide bo- og arbeidsmarkedsregionen KongsbergNotodden. Det foreligger vedtatt reguleringsplan. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi
bedre trafikksikkerhet og reisetidsbesparelser på strekningen.
E16 Nymoen-Eggemoen i Buskerud
Dagens vei på strekningen Nymoen og Eggemoen i Ringerike kommune har varierende standard
og lav hastighet. Eggemobakken er svært bratt og gir utfordringer særlig på vinterstid.
Strekningen er en videreføring av utbyggingen av E16 på strekningen Eggemoen–Olum, som
åpnet i 2022. Prosjektet vil gi kortere reisetid, avlaste Hønefoss og inngå i en Ring 4 nord for Oslo.
Statens vegvesen legger opp til å starte arbeidet med reguleringsplan i løpet av 2025. Det er
gjennomført optimaliseringer av prosjektet, bl.a. ved at ombygging av tilgrensende vei med gang og sykkeltiltak er tatt ut av prosjektet. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedre
trafikksikkerhet og reisetidsbesparelser på strekningen.
E39 Vågsbotn-Klauvaneset i Vestland
Strekningen på E39 mellom Vågsbotn og Klauvaneset i Bergen kommune er en del av en
fremtidig Ringvei øst som skal knytte Bergen og Nordhordland sammen. Dagens vei har høy
trafikk og lav standard, mangelfullt tilbud for gående og syklende og dårlig trafikksikkerhet. Det
er behov for å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten på strekningen. Det pågår arbeid
med reguleringsplan på strekningen. Det ligger an til kostnadsøkninger i prosjektet, som i
hovedsak skyldes at kostnadene med, og omfanget av, vei og konstruksjoner (planskilt kryss),
har vært undervurdert. I tillegg viser tiltakene for gående og syklende å være langt mer
kostnadskrevende enn tidligere anslått. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedre
trafikksikkerhet og vesentlige reisetidsbesparelser på strekningen.
E6 Ulvsvågskaret i Nordland
Strekningen over Ulvsvågskaret på E6 i Hamarøy kommune er i dag en lang og bratt flaskehals for
tungtransporten. Ny E6 skal legges i tunnel for å gi forutsigbar fremkommelighet og redusere
risiko for uforutsette hendelser som medfører stengt vei, særlig på vinterstid. Det foreligger
vedtatt reguleringsplan for strekningen. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedre
trafikksikkerhet, bedre forutsigbarhet og reisetidsbesparelser på strekningen.
E6 Nordkjosbotn-Hatteng i Troms
Strekningen mellom Nordkjosbotn og Hatteng på E6 i Balsfjord og Storfjord kommuner er smal
og har flere direkte avkjørsler til eiendommer langs veien. Strekningen tilfredsstiller ikke dagens
krav til standard og trafikksikkerhet. Prosjektet ble overført fra Nye Veiers portefølje i NTP 2025-
2036. Det foreligger vedtatt reguleringsplan for strekningen. Prosjektet vil, når det er åpnet for
trafikk, gi reisetidsbesparelser på strekningen.
E6 Høybukta-Hesseng i Finnmark
Strekningen Høybukta–Hesseng på E6 i Sør-Varanger kommune er eneste innfartsvei til Kirkenes
og eneste atkomst mellom Kirkenes by og Kirkenes lufthavn. Det er forsvarsaktivitet i området.
På strekningen ligger Langfjordstrømmen bru som er en flaskehals og har
trafikksikkerhetsutfordringer. Det skal bygges ny vei langs eksisterende E6 og sikker kryssing av
fjorden. Det pågår arbeid med reguleringsplan. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedre
trafikksikkerhet og fremkommelighet på strekningen.
E39 Volda-Furene i Møre og Romsdal
Strekningen mellom Volda og Furene på E39 i Volda kommune er smal med krappe kurver og
redusert fremkommelighet, blant annet for buss. Trafikken gjennom Volda sentrum medfører
miljøulemper og ulemper for gående og syklende. Det er behov for å redusere reisetiden, bedre
forutsigbarheten, særlig for langdistansetransport, bedre trafikksikkerheten og redusere
miljøulempene. Reguleringsplanen for strekningen er vedtatt. Prosjektet vil, når det er åpnet for
trafikk, gi bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet på strekningen.
E39 Klakegg-Byrkjelo i Møre og Romsdal
Strekningen mellom Klakegg og Byrkjelo på E39 i Gloppen og Sunnfjord kommune har
utfordringer med snø- og sørpeskred, spesielt på strekningen gjennom Våtedalen. Prosjektet
innebærer bygging av ny tunnel og vei i dagen for å sikre dagens E39 mellom Nordfjord og
Sunnfjord/Sogn for skred. Det må utarbeides reguleringsplan for strekningen. Statens vegvesen
legger opp til å starte arbeidet med reguleringsplan i løpet av 2025. Prosjektet vil, når det er
åpnet for trafikk, gi bedre trafikksikkerhet og forutsigbarhet på strekningen.
Rv. 5 Erdal-Naustdal i Vestland
Strekningen Erdal– Naustdal på rv. 5 i Sunnfjord kommune er svært skredutsatt. Det er behov for
å redusere skredfaren og bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten. Det må utarbeides
reguleringsplan for strekningen. Statens vegvesen legger opp til å starte arbeidet med
reguleringsplan i løpet av 2025. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedre
trafikksikkerhet og redusert reisetid på strekningen.
E8 Flyplasstunnelen Tromsø i Troms
Dagens rv. 862 Tverrforbindelsen har dårlig fremkommelighet, særlig for busser og vogntog
vinterstid, på grunn av sterk stigning. Dårlig kapasitet i kryssene skaper køer. Veien går gjennom
tettbebyggelse og skaper miljøproblemer. Det er behov for effektiv transport til Tromsø lufthavn,
redusert kjøretid, bedre trafikksikkerhet og bedre robusthet med hensyn på beredskap.
Prosjektet innebærer bygging av en ny tunnel mellom Breivika og Langnes i Tromsø kommune, og
inkluderer en ny vei til flyplassen i Tromsø (F2-lenka). Prosjektet inngår i Tenk Tromsø og det
pågår arbeid med reguleringsplan på strekningen. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi
bedre framkommelighet og forutsigbarhet for trafikantene.
E134 Bakka-Mo i Vestland
Strekningen mellom Bakka og Mo på E134 i Etne kommune er smal og svingete, ulykkesutsatt og
mangler tilfredsstillende tilbud til gående og syklende. Deler av strekningen mangler gul
midtstripe. Trafikken skaper miljø- og trafikksikkerhetsproblemer for bebyggelse langs
strekningen. Statens vegvesen legger foreløpig opp til å starte arbeidet med reguleringsplan i
2026. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedre trafikksikkerhet og redusert reisetid på
strekningen.
Rv. 4 Grua-Roa i Akershus
Dagens tofeltsvei på strekningen mellom Grua og Roa på rv. 4 i Lunner kommune har ikke
tilfredsstillende standard, og det er utfordringer med trafikkavvikling på strekningen. Prosjektet
omfatter utvidelse av dagens vei til firefelts vei, noe som vil gi bedret trafikksikkerhet og redusert
reisetid. Statens vegvesen legger opp til å starte arbeidet med reguleringsplan i 2025.
E18 Retvet-Vinterbro i Akershus
Strekningen Retvet–Vinterbro på E18 i Nordre Follo og Ås kommune er del av E18 mellom Oslo og
Stockholm, og er også hovedveiforbindelsen mellom Oslo og Østfold. Det er et høyt antall
møteulykker på strekningen, og mye kø i rushtiden. Tung- og gjennomgangstrafikken skaper
miljøproblemer og konflikter med lokaltrafikk. Det er behov for å øke trafikksikkerheten, redusere
reisetiden for personer og gods mellom Østfold og Oslo og redusere miljøulempene i Kråkstad.
Reguleringsplanen for strekningen er vedtatt. Det er foretatt optimaliseringer av prosjektet,
gjennom bl.a. ved en mindre omfattende ombygging i Vinterbrokrysset, og ved at det legges opp
til samme standard som strekningen i sør og nord basert på redusert fartsgrense fra 110 til 100
km/t. Prosjektet vil, når det er åpnet for trafikk, gi bedre trafikksikkerhet og redusert reisetid på
strekningen.
Rv. 19 Moss i Østfold
Ferjeforbindelsen Moss-Horten binder områdene på vestsiden av Oslofjorden sammen med
utlandet, Østfold og Follo. Trafikken har økende avviklingsproblemer mellom havna og
tilknytningene til E6, både i nord og sør. Målet med ny riksvei gjennom Moss er å bedre
fremkommeligheten for riksveitrafikken mellom ferjeleiet og E6. Næringstrafikken og
kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid, og trafikken i og
gjennom byen skal ikke lenger være til hinder for utviklingen av et godt bymiljø. Det pågår arbeid
med kommunedelplan.