Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Scan Logistic Partner overtar 1. oktober Nor Lines-terminale i Borg havn.

Ny godsterminal åpner i Borg Havn 

Scan Logistic Partner AS og Husøy terminalen AS har startet Fredrikstad Cargo Terminal og flytter inn i Nor Lines tidligere lager på Øra.

Fredrikstad Cargo Terminal (FCT) har nå etablert seg i Borg Havn og er en del av et større nettverk langs kysten som er eiet av Scan Logistic Partner AS og Husøy terminalen AS, opplyser SLP i en pressemelding. 

Kenneth Lindquist, daglig leder i Scan Logistic Partner gleder seg til å starte opp i Fredrikstad.

– Vi har sett at det finnes muligheter her, og vi mener at vi med lokasjoner i Oslo, Horten og nå Fredrikstad kan ivareta næringslivet i Fredrikstad og samtidig bidra til økt kysttransport sjøveien, sier Kenneth Lindquist, daglig leder i Scan Logistic Partner til MT. 

SLP og Husøyterminalen AS står bak det nye selskapet med 50 prosent hver, og oppstart er planlagt 1. oktober. 

– Dette gir oss en unik mulighet til å tilby våre kunder enda bedre løsninger innenfor transport og terminaltjenester. Vår beliggenhet i Fredrikstad gir nærhet til viktige transportårer og bidrar til mer miljøvennlige og effektive godstransporter, sier Lindquist.

Overtar Nor Lines-bygg

FCT flytter inn i Nor Lines' terminal i Borg havn. Denne er bygget i tre og var unik i sitt slag da den sto klar i 2017. FCT leier hele bygget, men leier en liten del tilbake til Nor Lines, som fortsatt skal ha litt virksomhet i havna.

Scan Logistic Partner har ukentlig anløp i Fredrikstad fra Świnoujście i Polen, og håper at aktiviteten i Borg havn kan bidra til et lite løft for sjøtransporten. 

– Vi har mange skip i egen regi, blant annet fra Polen og til og fra Vestlandet og det skal vi ivareta selv i Borg. Vi gjør også dette fordi Borg havn er viktig med tanke på aktivitet mot Sverige, sier Lindqvist. 

Håper å styrke kysttransporten

Borg Havn er kjent for sitt fokus på bærekraft, og samarbeidet med Fredrikstad Cargo Terminal skal bidra til økt sjøtransport og dermed redusert belastning på veinettet.

– Jeg ser det som svært positivt at vi får en ny aktør inn i havna, som har tenkt å satse på kysttransporten – som har vært litt fraværende i det siste. Vi håper dette kan bidra til økt innenrikstransport langs kysten. Dette er et viktig tilskudd for å styrke vår posisjon som et regionalt logistikk-knutepunkt og for å legge til rette for fremtidens transportløsninger, sier Kenneth Mathisen, direktør for marked- og logistikk i Borg Havn til MT.

Powered by Labrador CMS