Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Enova justerer støttekrav
Ønsker å få flere fartøy over på hydrogen og ammoniakk.
Etter halvannet år med støtteordninger for hydrogen- og ammoniakkdrift i skip, justerer Enova nå kriteriene for å få fart på flere prosjekter. Endringene innebærer at eksisterende fartøy kan kvalifisere for støtte selv om de ikke går helt utslippsfritt – så lenge de kan dokumentere minst 55 prosent reduksjon i klimagassutslipp sammenlignet med dagens drift.
Hittil har kravet vært 100 prosent nullutslipp, en terskel som ifølge Enova har gjort det vanskeligere for rederier å teste ut løsninger i større skala.
– Flere detaljer kommer etter at nåværende søknadsrunde er ferdig. De nye kravene vil gjelde fra første søknadsrunde i Q1 2026, sier Elin Ulstad Stokland, ansvarlig for støtteprogrammene Hydrogen – og Ammoniakk i fartøy i Enova.
– Prøv igjen
Frem til da gjelder dagens ordning, men Stokland oppfordrer rederier som ikke nådde opp tidligere, til å søke igjen når de nye reglene gjelder.
Også støtteprogrammet for ammoniakkbunkring blir tilpasset. Enova forlenger fristen for å signere tilskuddsbrev fra tre til seks måneder, og utsetter samtidig søknadsfristen til 24. oktober. Målet er å gi utbyggere av bunkringsinfrastruktur større trygghet ved at flere fartøy faktisk vil ta i bruk ammoniakk.
Siden programmene ble lansert våren 2024, har Enova gitt tilsagn på 2,9 milliarder kroner fordelt på 30 prosjekter. Over halvparten av disse er fremdeles aktive, enten i oppstart eller i påvente av investeringsbeslutning. Prosjektene har ett år på seg til å komme i gang, ellers faller støtten bort og midlene omfordeles.
– Krever tålmodighet og vilje
Ved første søknadsrunde sommeren 2025 ble flere fartøy bekreftet videreført, noe som ifølge Enova viser at næringen gradvis tar stegene mot nullutslippsdrift.
– Vi står stødig i målet vårt: å få på plass den første fungerende verdikjeden for hydrogen og ammoniakk i maritim sektor. Vi tror på dette, men vi vet at det tar tid. Det vil kreve tålmodighet, samarbeid og vilje til å prøve, sier Stokland.
For rederier og logistikkaktører betyr endringene et større spillerom for å teste ut alternative drivstoff i eksisterende flåte. Dermed kan også fartøy med kortere gjenværende levetid bidra i det grønne skiftet – uten at kravene blir urealistisk høye fra første dag.