GOD: Hans-Jørgen Lund i Lørenskog Distribusjon og Lager trives bak rattet i nye eActros 600, men ville ha endret påbygget litt for containerkjøring.Foto: Torbjørn Eriksen
Testet eActros 600 containerbil
LØRENSKOG: Lørenskog Distribusjon og Lager hadde nylig en eActros 600 containerbil på prøve.
Vi ble med sjåfør Hans-Jørgen Lund på et skift med
bilen, etter at han hadde gjort seg kjent med den noen dager. Han hadde både
godord, og noen kritiske tanker rundt bilen og påbygget.
Behagelig å kjøre
BYTTE: Det blir mange bytter av containere i løpet av et skift for Lund.Foto: Torbjørn Eriksen
Lund forteller at han raskt ble vant til bilen og fant at
den er god å kjøre og opplever den som stille å kjøre. Når det gjelder
kameraspeilene er han vant til slike fra den bilen han til daglig kjører, og er
svært fornøyd med funksjonene i disse.
- Det er kun dybdeoppfattelsen som kan virke noe
dårligere enn med konvensjonelle speil, forteller Lund.
Et annet hjelpemiddel som han har rukket å sette pris på, er
radarene som er rundt hele bilen. De gjør det tryggere å kjøre og hjelper med å
varsle dersom det er «fare på ferde» rundt bilen. Dermed oppleves det som noe
mindre stress på steder hvor det er både mange myke trafikanter og andre
kjøretøy.
TRIVES: Det blir noen timer bak rattet hver kveld/natt for Lund. Det er ikke så stor forskjell fra Actros'en han vanligvis kjører, men det at bilen er mye stillere setter han pris på.Foto: Torbjørn Eriksen
Han kjenner seg godt igjen i hytta da den er veldig lik den
han vanligvis kjører. En av forskjellene er de store skjermene som han liker
godt.
Lund starter på jobb når de fleste av oss tar kvelden,
derfor er han opptatt av at lysene er gode og lyser godt opp. Her har han kun
lovord om originallysene på eActrosen og hevder at ekstralys egentlig er
unødvendig på denne bilen.
En av de få tingene han ikke var helt fornøyd med, var at
bilen «gynger» litt fra side til side under kjøring. Undertegnede kunne føle fenomenet,
og ettersom jeg har kjørt flere ulike versjoner av eActros var det noe jeg ikke
tidligere har opplevd. Vi kontaktet derfor importøren som har sett på hva det
kan være, og så konstaterte at de bytter til forhjul med stivere dekksider på
bilen, da de mener dette er årsaken.
Påbygget
- Bilen er perfekt til sitt bruk, men ikke til den kjøringen jeg gjør, åpnet Lund før han begynte å forklare.
UNDERKJØRING: Dette underkjøringshinderet likte Lund godt.Foto: Torbjørn Eriksen
TØMME: Det blir endel håndtering da flere av leveringene krever at Lund må tømme bilen selv da personellet har gått hjem for dagen.Foto: Torbjørn Eriksen
TRANGT: Det er også veldig trangt å felle opp beina, her gjelder det å passe på lakken.Foto: Torbjørn Eriksen
HEVES: Med et raskt grep kan hinderet heves opp over hengerfestet.Foto: Torbjørn Eriksen
TRINN: Her burde det ha vært et trinn, det er nemlig nesten umulig å komme inn i containeren for å løsne stroppen som holder rørene.Foto: Torbjørn Eriksen
RYGGEKAMERA: Her viser Lund hvordan kamera burde vært vinklet litt ned slik at man kunne sett hengerfestet.Foto: Torbjørn Eriksen
TRANGT: Her kunne Lund tenkt seg noe mer klaring.Foto: Torbjørn Eriksen
STYRING: Her kunne han tenkt seg en hel metallbar i stedet for de runde styringene. Det ville gjort det enklere dersom støttebeina må justeres.Foto: Torbjørn Eriksen
Mercedes-Benz eActros 600Lørenskog Distribusjon og Lager AS LDLContainerbilContainer chassisFoto: Torbjørn Eriksen
SLURV: Det er spesielt når noen har slurvet med å dra ut benet, det blir trøbbel med å komme innunder.Foto: Torbjørn Eriksen
KJEKT: Med full sideåpning på containeren er det relativt greit å tømme den.Foto: Torbjørn Eriksen
TRANGT 2: Det er også trangt å komme innunder for å komme til låsen for containeren, med tradisjonelle sidehindre ville det vært noe mer plass.Foto: Torbjørn Eriksen
Når det gjelder selve påbygget, har Lund klare meninger
om dette. Først og fremst er det sideskjørtene på bilen som gjør at han mener
den er uegnet til den typen containerkjøring som han holder på med. Her bør det
kun være sidehindere som er trukket noe lenger inn. Det er nemlig kun et par cm
klaring på hver av sidene når han rygger innunder containerne med sideskjørtene
som sitter på bilen. Videre kunne han ønske seg noe smalere hjulbuer, igjen for
bedre klaring. Han ville også valgt en annen type styring på containerrammen
for enklere håndtering av containere når de skal settes på bilen.
Han demonstrerer mens han prater på inn og utpust, og det er
tydelig at praktiske detaljer på bilen engasjerer. Han viser også frem
underkjøringshinderet bak som han mener er noe av det beste han har sett. Det
heves nærmest med en «håndbevegelse» slik at man kan komme innunder med draget
når det skal trekkes henger. Nærmest før han får igjen pusten kommer neste
lille detalj han ville endret på. Ser du ryggekameraet, det burde vært vinklet slik
at jeg så hengerfestet. Da hadde det vært enklere å koble på, noe han gjør
flere ganger i løpet av et skift når han kjører 25,25 kombinasjon.