Rederiet Sea Legend Shipping, registrert i Singapore, men med kinesisk eierskap, lanserer i september en ny containerlinje mellom Øst-Asia og Nord-Europa via Nordøstpassasjen. I 2025 er det kun planlagt én seilas, men ambisjonen er å øke trafikken på sikt.
Årets seilas skjer med et fartøy med kapasitet på 4890 TEU og har avreise 20. september.
Planene får miljøstiftelsen Bellona til å reagere.
– Det er helt uakseptabelt å bruke den nordlige sjørute til kommersiell skipsfart. Nå må Norge være på vakt, sier seniorrådgiver shipping og Arktis i Bellona, Sigurd Enge.
– Gunstig for Russland
Enge mener at seilasen er en risiko for det arktiske miljøet og hele norskekysten, men gunstig for Russland og de russiske ambisjonene for å gjøre den nordlige sjørute til en viktig transportåre i arktiske farvann.
Skipet skal etter planen anløpe Felixstowe (UK), Rotterdam (Nederland), Hamburg (Tyskland) og Gdańsk (Polen) og Bellona har varslet myndigheter og havner i disse landene om skipets planlagte reise.
Sigurd Enge i Bellona er dypt bekymret over planene om containershipping i kinesisk regi gjennom Arktis.
– Bellonas Environmental Transparency Center i Vilnius har sendt et brev til EU-kommisjonen for å advare mot denne høyst kritikkverdige seilasen. Vi har også varslet norske myndigheter ved Sjøfartsdirektoratet om planen til det kinesiske rederiet og ber om at norsk beredskap følger med på denne seilasen, sier Enge.
Ikke bygget for forholdene i Arktis
Fordelene med en sjørute fra Kina til Europa gjennom Arktis er åpenbare. Distansen og reisetiden er betydelig kortere enn alternativet, enten ruten går via Suezkanalen eller rundt Afrika. Farene ved en slik rute er imidlertid for store, mener Bellona.
Skipet, som seiler under navnet Istanbul Bridge, er ifølge Bellona ikke bygget for isforholdene i Arktis. Skipet er 25 år gammelt og bruker tungolje som drivstoff.
– Det er åpenbart ikke rustet for en trygg seilas langs den nordlige sjørute. Hvis skipet får problemer med is, maskinhavari eller andre uhell som et 25 år gammelt skip kan oppleve, vil det utgjøre en stor risiko for et sårbart arktisk miljø og på norskekysten.
Bellona oppfordrer norske myndigheter til å formidle til russiske og kinesiske myndigheter at bruk av den nordlige sjørute for kommersiell skipsfart er uakseptabel.
– Samtidig er det viktig at Norge styrker overvåking av norske havområder, oljevernberedskapen og slepebåtberedskapen for å møte de utfordringene arktisk skipsfart representerer, sier Enge og viser til regjeringens nordområdemelding, «Norge i nord», som ble lansert i forrige uke.
Allerede i Arktis
Om vi skal tro opplysningene fra nett-tjenesten Marine Traffic, er skipet for øyeblikket på vei gjennom Arktis, bare motsatt vei. Siste havn skipet besøkte var St. Petersburg i Russland og ved siste oppdatering 25. august befant skipet seg i Norskehavet utenfor Tromsø på vei til Qindao i Kina med stipulert ankomst 12. september.