Knut Gravråk og NLF håper på økt støtte til transportnæringens rammevilkår i den neste fireårsperioden.
Arkivfoto: Glenn Lund
NLFs fem krav til den «nye» regjeringen
Norges Lastebileier-Forbund har klare forventninger til en ny regjering. Bedre veier, flere hvileplasser og grønn støtteordning står øverst på lista.
Stortingsvalget er over og kortene på Løvebakken deles ut på nytt. Nå passer Norges Lastebileier-Forbund på at politikerne også er klare til å ta imot veitransportørenes forventinger for den neste fireårs-perioden.
Administrerende direktør Knut Gravråk viser til at NLF representerer ca. 3000 lastebileiere som sørger for at alt fra råvarer, industrivarer, dagligvarer og steinmasser kommer frem dit det skal. Med fem tydelige krav vil organisasjonen sikre tryggere, mer effektiv og grønnere lastebiltransport på norske veier.
– Lastebilnæringa må tas på alvor, understreker Gravråk.
1. Bygg flere og bedre døgnhvileplasser
Det første kravet gjelder flere døgnhvileplasser med gode service- og sanitærtilbud.
– Veiene er sjåførenes fabrikkgulv. For å sikre anstendige arbeidsforhold og konkurransedyktige vilkår må en ny regjering satse på bedre hvileplasser, skriver Gravråk.
2. Fylkesveier må oppgraderes
Et annet punkt er tilstanden på fylkesveinettet. Ifølge tallgrunnlaget for statsbudsjettet for 2025 er risikoen for alvorlige ulykker 85 prosent høyere på fylkesveier enn på riks- og europaveier. NLF forventer en plan for å hente inn vedlikeholdsetterslepet og at fylkesveiene innlemmes i Nasjonal transportplan.
3. Øk vekter og dimensjoner
Forbundet påpeker at politikerne, ved å tillate økte vekter og dimensjoner kan bidra til lavere klimagassutslipp. En økning til 28 tonn for 3-akslede biler og fra 4 til 6 tonn for tømmertransport trekkes frem som et effektivt klimatiltak.
4. Få fortgang i papirarbeidet
NLF kritiserer dagens ordning for kjøretøysgodkjenning, som de mener er for tungrodd og kostbar. Ferdigbygde lastebiler står ubrukt i påvente av skilter. Forbundet ber om mer moderne og brukervennlige systemer, inkludert gjeninnført fysisk kontroll.
5. Støtte til el-satsing
Til slutt peker NLF på manglende lade- og fylleinfrastruktur som den største barrieren for utslippsfrie lastebiler. Forbundet krever støtteordninger for depotlading og ladecontainere, slik at transportbedrifter får fart på det grønne skiftet.
– Norsk næringsliv er helt avhengig av transportnæringa, og transportnæringa er avhengig av trafikksikre og effektive veier, påpeker Gravråk.