Denne elektriske Scaniaen legger ut på Norges-turné for rekrutteringskampanjen "Følg drømmen - ikke strømmen".
Foto: Jim Nybø / SOTIN
Elektrisk turné jakter 2000 nye sjåfører
Transportbransjen setter inn støtet med landsdekkende turné. Anslagsvis 2000 sjåfører mangler årlig for å dekke Norges behov.
Samarbeidsforum for Opplæringsvirksomheter innen transport og logistikkfagene i Norge (SOTIN) setter for sjette gang i rekke kurs mot landets skoler med sin velkjente rekrutteringsturné. Kampanjen «Følg drømmen – ikke strømmen» ble arrangert for første gang i 2019, formidler organisasjonen i nyhetsmeldingen.
I år startet turneen i Tromsø 29. august og skal besøke 40 stopp fra Kirkenes i nord til Vennesla i sør. Anslagsvis 10.000 ungdommer vil få mulighet til å treffe representanter fra transportbransjen, forklarer styreleder Jim Nybø i pressemeldingen.
Elektrisk kjøretøy markerer endring
Årets turné skiller seg ut ved at den gjennomføres med elektrisk trekkvogn fra Scania. I tralla fra Ekeri er det bygd inn to kjøresimulatorer hvor ungdommene kan prøve å kjøre buss og lastebil. I tillegg kjøres det kvalifisering til kjetting NM under arrangementene.
«Vi ser ofte at ungdommer tar utdanningsvalg basert på hva venner, familie eller andre mener. Derfor håper vi at ungdommer som får besøk av turneen skal få et bedre innblikk i transportbransjen og at de får lyst til å utforske den mer», ytrer Nybø.
Kritisk mangel på sjåfører
Bakgrunnen for den omfattende satsingen er den kritiske mangelen på yrkessjåfører. Ferske undersøkelser viser at det er behov for minst 2000 nye sjåfører hvert år frem til minst 2030, ifølge Nybø.
Antall søkere til transport og logistikk har gått ned med nærmere 30 prosent siden 2019, melder Norges Lastebileier-Forbund. En av årsakene til nedgangen knyttes til endringer i skolereformen som førte til at elever ikke lenger kunne søke seg videre fra service og samferdsel over til transport og logistikk.
Håper på bedre omdømme
Gjennom turneen vil ungdommene treffe lærlinger, arbeidsgivere, fagforeninger og leverandører til bransjen. «Vi ønsker å belyse at dette er et fint yrke å velge for begge kjønn, og håper derfor på god oppslutning og økt søkermasse», formidler Nybø.
Turneen avsluttes på Oslo Motor Show 24. til 26. oktober, hvor det forventes over 50.000 besøkende.