Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Utlyser havnekontrakt til 2,5 milliarder kroner
Grenland Havn utlyser anbud for drift av den nye Frier Vest Havneterminal.
Frier Vest Havneterminal skal overta containerdriften fra Breviksterminalen, med planlagt oppstart av driften 1. desember neste år. Terminalen bygges med en 180 meter dypvannskai i første fase, og vil være direkte knyttet til et industriområde på 4000 dekar der det legges til rette for ny grønn industri.


Grenland Havn har nå utlyst konkurransen om operatør for den nye havneterminalen. Anbudet er offentliggjort i Doffin og TED, og gjelder en konsesjonskontrakt med en estimert verdi på 2,5 milliarder kroner. Operatøren får ansvar for å drive og utvikle Norges nyeste containerterminal, som skal stå ferdig i november 2026.
– Dette er et av de største havneanbudene i Norge på mange år. Vi ønsker en operatør som kan ta fullt ansvar for den daglige driften, men også være en strategisk partner i å utvikle terminalen videre. Sammen bygger vi en terminal med kapasitet og fleksibilitet som kan håndtere veksten vi forventer i industriregionen Grenland, sier havnedirektør Torben Jepsen.
Konkurransen gjennomføres som en konsesjonskontrakt. Det innebærer at operatøren overtar driftsrisikoen, samtidig som Grenland Havn mottar vederlag for utnyttelsen av terminalens tjenester. Konsesjonsmodellen er valgt for å sikre både profesjonell drift, effektiv ressursbruk og et tydelig kommersielt ansvar, opplyser Grenland Havn i en pressemelding.
Inventura bistår Grenland Havn i anskaffelsesprosessen. Fristen for å levere tilbud er satt til 8. oktober 2025, og kontrakten tildeles før årsskiftet. Oppstart av drift er planlagt til 1. desember 2026.
– Med denne prosessen inviterer vi internasjonale og nasjonale aktører til å være med på å skape en ny standard for havnedrift i Norge. Dette er en unik mulighet for den som vil være med på å bygge fremtidens terminal, sier Jepsen.