Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

STADIG FLER: Scania ruller ut stadig flere akselkombinasjoner på sine elektriske lastebiler, men leveringstidene er fortsatt lange.

Første i Norge: Elektrisk tandem med ny drivlinje

ALGARHEIM: El-tandem med 624 kilowatt batterikapasitet og 12 tonns nyttelast.

Publisert

Norsk Scania har nå den første batterielektriske (BEV) tandem-bilen som demobil i Norge. A&T fikk en kort prøvetur i bilen under Scanias "Electric European Roadshow" som besøkte Norge i august.

Første tandem

TRIVELIG OG KOMFORTABEL: Skjermoppsettet og førerposisjon er svært god på alle Scania, i tillegg gjør det lave støynivået turen ekstra komfortabel.

Krokbilen vi kjørte, en Scania 40R med 544 hestekrefter, har koden B6x4NB. Batterikapasiteten er på 624 kW, altså det største alternativet. Batteripakken veier 4,8 tonn totalt, men du taper ikke fullt så mange tonn i nyttelast siden du kan trekke fra vekten på dieselmotor, girkasse og dieseltank. Selve el-motoren veier bare 350 kilo uten kraftuttak.

Bilen veier totalt 16,2 tonn med krok og uten kasse. Det betyr at du kan laste på 12 tonn inkludert flak på denne, fordi du får to tonn ekstra totalvekt på en treakslet (og toakslet) elektrisk lastebil.

INTERESSANT: Elektrisk tandem er interessant for flere norske kunder.

Kvikk og komfortabel

Da vi står i et kryss og skal ut på landeveien merker vi umiddelbart fordelen med å kjøre elektrisk lastebil. Selv om den var lastet opp til 27 tonn totalt, er akselerasjonen noe helt annet enn med diesel. Det samme gjelder i rundkjøringer hvor du kan benytte luker som ellers ville vært for korte. Drivlinjen på denne heter EM C1-4 som består av én elektrisk motor koblet til fire girtrinn. Effektnivåene du kan velge mellom er 270, 300, 330, 360 eller 400 kW som denne har.  Regenereringseffekten er på 360 til 400 kW. Fordelen med EM C1-4 er at den er mer kompakt og fem prosent mer effektiv sammenlignet med Scanias største drivlinje C3-6.

NYTTELAST: Bilen veier totalt 16,2 tonn med krok og uten kasse. Det betyr at du kan laste på 12 tonn, inkludert flak, på denne.

Gjettometeret hinter om at vi kan kjøre 27 mil til med 65 prosent på batteriet, noe som ikke sier så mye annet enn at denne har gått på demokjøring de siste dagene før vi tok over rattet.

Drivlinjene

Nå er tre drivlinjer tilgjengelige på Scanias BEV. Med alternativet EM C1-4 treffer du segmentet hvor man vanligvis ville valgt en 13-liters dieselmotor. Den minste drivlinjen, EM C1-2 har enten 210 eller 240 kW effekt og har totrinns girkasse. Ved å kunne dra vogntogvekt opp til 29 tonn vil den gjelde for 7- eller 9-liters segmentet.

Den største, EM C3-6, består av tre elmotorer koblet til en sekstrinns girkasse. Her har man enten 400 eller 450 kW effekt og regenereringseffekt på 600 kW. Beregnet for vogntogvekt opp til 64 tonn, egner den seg for tungtransport og kjøring hvor man bruker kraftuttak under transport.

FIN LØSNING: Du må nok skru av "line assist" og hastighetsalarmen i visse tilfeller. Da er dedikerte knapper like ved rattet kjærkomment og mer trafikksikkert enn å måtte rote inne i menyer på skjermen.

Modulsystemet

Når du skal bestille elektrisk Scania fremover vil du kunne dra full nytte av deres kjente modulsystem med flere muligheter i drivlinje og effekt. Fra 2025 kan du også velge mellom alle førerhusene på BEV-bilene, altså L-, P-, G-, R- og S-serie. I tillegg er det nå åpnet for de fleste akselkombinasjoner med akselavstander fra 3,25 til 6,35 meter. Det vi fortsatt venter på er det tunge entreprenørsegmentet, spesialkjøretøy som brannbiler og biler til gruvesegmentet.

PRODUKTSJEF: Øyvind Øverby er et gående oppslagsverk i tekniske detaljer på Scania, produktsjef heter det visst.

Leveringstider

Fremover skal Scania benytte seg av den kinesiske produsenten CATL på batterier, og på sikt skal de ha to leverandører for å sikre tilgangen. Hvem den andre blir er foreløpig ukjent.

BATTERILAYOUT: Scania sine forskjellige batterioppsett.

Det er godt kjent at produsenten har brent seg på Northvolt-satsingen og at leveringstidene har fått lide ganske kraftig. Så selv om Scania nå har en imponerende elektrisk lastebilpallett å velge mellom, er dette fortsatt noe som hindrer et langt større tall på registreringsstatistikken.

Om man bestiller en BEV i dag regner Norsk Scania med at den blir levert i slutten av 2026 eller starten på 2027. Sammenlignet har dieselbilene ca. fire måneders leveringstid.

– Når det gjelder påbyggertiden skiller den ikke så mye fra dieselbilene, forteller produktsjef Øyvind Øverby i Norsk Scania.

En ting som har forverret påbyggertiden er at på enkelte bestillinger har man glemt å bestille elektrisk PTO fra Parker, noe som også har forholdsvis lang leveringstid.

Powered by Labrador CMS