SLÅR AV: Motoren slås av i utforbakker for å redusere drivstofforbruket.
Foto: Volvo Trucks
Slår av motoren i utforbakke
NY GENERASJON: Når en ny versjon av I-Roll teknologien nå introduseres er det inkludert en ny stopp/start-funksjon for motoren som kutter drivstofforbruk og CO₂-utslipp ytterligere.
Volvo Trucks tar nok et steg i utviklingen av mer klimavennlig tungtransport. Nå lanserer selskapet en ny generasjon av sin I-Roll-teknologi, som for første gang i verden i tungbilsegmentet inkluderer en stopp/start-funksjon for motoren.
Den nye løsningen gjør det mulig å kutte drivstofforbruk og CO₂-utslipp ytterligere – og representerer en viktig milepæl i arbeidet med å redusere både miljøavtrykk og driftskostnader for transportører.
Bygger videre på dokumenterte resultater
At teknologien fungerer i praksis, ble nylig bekreftet da Volvo FH Aero gikk helt til topps i Green Truck Award 2025. Den nye førerhuset, introdusert i 2024, sammen med flere aerodynamiske forbedringer har allerede gitt betydelige reduksjoner i både forbruk og utslipp.
Den nyutviklede stopp/start-funksjonen er utviklet internt hos Volvo og bygger videre på selskapets etablerte I-See- og I-Roll-teknologier. Ved å kontinuerlig analysere veidata og kurvatur på ruten, registrerer systemet når lastebilen nærmer seg en nedoverbakke. Motoren slås da midlertidig av, og mens den står stille brukes ikke en dråpe drivstoff – og dermed heller ingen CO₂ slippes ut.
Opptil én prosent ekstra besparelse
– Våre ingeniører har gjort det igjen. De har utviklet en ny motorteknologi som bidrar til å gjøre transport med lastebil enda mer drivstoffeffektiv, sier Jan Hjelmgren, direktør for produktledelse i Volvo Trucks.
Funksjonen aktiveres i hastigheter over 60 km/t, og avhengig av forhold som topografi og temperatur kan systemet redusere drivstofforbruk og CO₂-utslipp med opptil én prosent – i tillegg til de besparelsene som allerede oppnås med eksisterende teknologi.
For en transportør med store årlige kjørelengder kan dette utgjøre betydelige innsparinger over tid.
Tilgjengelig fra september 2025
Den nye stopp/start-funksjonen blir tilgjengelig på Volvo FH og FH Aero med 13-liters dieselmotor. Kunder kan bestille løsningen fra september 2025.
Volvo Trucks’ strategi for avkarbonisering bygger på flere parallelle spor: forbrenningsmotorer som går på fornybare drivstoff, batterielektriske lastebiler og hydrogenelektriske løsninger.