Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

– Ber om strakstiltak for gods på bane

– Godsselskapene på jernbanen står på kanten av stupet. Konsekvensene hvis de går konkurs er enorme, sier Torfinn Håverstad i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Odd Erik Stende, i Arbeidsgiverforeningen Spekter.

Publisert

Tidligere i år var Dovrebanen stengt ved Otta Bru. I sommer ble Raumabanen stengt. Året før var Dovrebanen stengt ved Randklev bro. Nå er Nordlandsbanen stengt. I det siste har også Sørlandsbanen og Ofotbanen vært stengt.

Torfinn Håverstad, forbundsleder i NJF.

– Vi kan ikke spå naturkrefter, men vi kan sørge for at godsselskapene og persontogoperatørene overlever med gode og forutsigbare støtteordninger, sier Håverstad, som er forbundsleder i NJF.

Anstrengt økonomi

Økonomien til godstogselskapene er mildt sagt utfordrende. Bare i fjor var tapet på rundt 300 millioner kroner i og i sommer gikk BLS Rail konkurs. De to gjenværende aktørene som kjører kombitransport, statlige CargoNet og private Onrail, kjemper for sin eksistens.

Odd Erik Stende, viseadministrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter.

– Vi ber om at myndighetene innfører strakstiltak, og på sikt forutsigbare erstatningsordninger, for å unngå at flere av godsselskapene på jernbanen går utfor stupet, sier Håverstad. 

– Manglende bevilgninger til vedlikehold gir stengte linjer, innstilte tog og alvorlige forsinkelser. Jernbanen mister tillit hos kundene, og flere velger å bruke veien, med mer køer og ulykker som resultat. Nå må vedlikeholdet av jernbanen prioriteres. Spekter har derfor foreslått at for hver krone som brukes på nyinvesteringer, skal det brukes en krone på vedlikehold, sier Stende.

– Trenger gode kompensasjonsordninger

Dagens kompensasjonsordninger er søknadsbaserte og det tar lang tid å få eventuelt penger utbetalt. Samtidig taper selskapene fort flere hundre tusen kroner per avgang som de ikke får kjørt.

– Godsselskapene sitter med alle kostnadene selv når toget ikke går. Vi forventer at myndighetene får fortgang i å lage gode kompensasjonsordninger, ellers risikerer vi å stå uten gods på jernbane, sier Håverstad.

Dersom gods ikke lenger kan fraktes på jernbanen, kan det gi mer enn tusen ekstra lastebiler på norske veier hver eneste dag, og opp til 180 000 tonn i økte klimautslipp årlig, ifølge tall fra NJF.

Powered by Labrador CMS