E6 ÅSEN-VERDAL: Kontrakten har to faser: først bygging av døgnhvileplassen, deretter drift og vedlikehold i ti år – med opsjon på to års forlengelse.
        Statens vegvesen
    
    Vil ha nye lade- og døgnhvileplasser her
    Statens vegvesen fortsetter satsingen på bedre arbeidsvilkår for yrkessjåfører og grønnere godstransport. Nå lyses konkurransen ut for bygging og drift av en ny døgnhvileplass på E6 mellom Åsen og Verdal.
        
 
                        
                        
                        
                        
                        
    
    
    
– Dette er en investering i trafikksikkerhet og i sjåførenes hverdag. Når yrkessjåfører får gode fasiliteter for hvile og lading, gir det tryggere veier og mer forutsigbar transport, sier prosjektleder Per Fladvad i Statens vegvesen.
15 oppstillingsplasser – døgnåpen hele året
Den nye døgnhvileplassen skal være åpen hele døgnet, hele året, og kun tilgjengelig for sjåfører som følger regelverket for kjøre- og hviletid. Plassen får minst 15 oppstillingsplasser, hvorav 25 prosent skal være tilpasset modulvogntog. Det bygges et moderne servicebygg med toalett, dusj, oppholdsrom og ladestasjoner for tunge kjøretøy.
Kontrakten gjelder i ti år fra åpning, med opsjon på forlengelse i inntil to år. Det gis ikke statlig tilskudd til etableringen.
– Døgnhvileplassen skal være et trygt og funksjonelt sted for hvile. Det blir ikke tillatt med av- og pålessing, og det er heller ikke lov å parkere hengere. Plassen er utelukkende for sjåfører som skal hvile. Andre kjøretøy skal bortvises, sier Fladvad.
Strenge krav til lokalisering
Den nye døgnhvileplassen må ligge langs E6 mellom Åsen og Verdal. Avstanden fra E6 til innkjøringen skal være maksimalt én kilometer. Som del av konkurransen skal tilbyderne levere en skisse over anlegget. En tommelfingerregel er at hvert vogntog krever 200–300 kvadratmeter areal.
Skal bidra til grønnere tungtransport
Utbyggingen er et tiltak under Nasjonal transportplan og skal støtte omstillingen til nullutslipp i tungtransporten.
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy. Døgnhvileplassen skal ikke bare være et sted for hvile, men også et viktig ledd i overgangen til mer miljøvennlig transport. Vi bygger for framtiden, understreker Fladvad.
Framtidsrettede døgnhvileplasser er tilrettelagt for samordnet pause, døgnhvile og lading, og skal sikre at sjåfører får både hvile og energi på ett sted.
Konkurransen i gang
Tilbudskonferansen holdes 31. oktober 2025. Frist for å melde interesse er 26. november, og tilbudsfrist er 12. januar 2026. Den nye døgnhvileplassen skal stå klar senest 1. juli 2027