De nye kranene fra Künz vil være mulig å fjernstyre, og kan øke kapasiteten på Alnabru med ti prosent
De nye kranene fra Künz vil være mulig å fjernstyre, og kan øke kapasiteten på Alnabru med ti prosent

Nye kraner gjør Alnabru grønnere og mer effektiv

To nye kraner skal sørge for mer gods på bane fra Alnabru godsterminal til en rimeligere penge og med mindre utslipp.

Publisert

Nye kraner på Alnabru

  • Kranene er rundt 18 meter høye.
  • Kan løfte kontainere 12,8 meter høyt.
  • Kapasitet på 18 til 20 containere i timen.
  • Løfter opptil 45 tonn last.
  • Produsert av østerrikske Künz.

De gamle og velbrukte store skinnegående kranene på Alnabru skal snart få hvile. To nye kraner er bestilt fra østerrikske Künz. De nye kranene skal ta over jobben i 2022, og er semiautomatiserte, kan fjernstyres, produserer selv strøm, og vil øke jernbanens godskapasitet.

1200 containere daglig

– Det er godt nytt for oss som er opptatt av bærekraftig utvikling. Dette vil kutte kostnader og gjøre jobben raskere og mer effektiv. Samtidig er det et godt skritt på vei mot en automatisert godsterminal, forteller Oskar Stenstrøm, Bane Nors direktør for godstrafikk.

Hvert år skal rundt 450.000 TEU håndteres på Alnabru, noe som tilsvarer rundt 1230 20-fots containere daglig.

Kristin Ljønes, strategisk prosjekt- og utviklingskoordinator for godstrafikk i Bane Nor, gleder seg til å få nye kraner.
Kristin Ljønes, strategisk prosjekt- og utviklingskoordinator for godstrafikk i Bane Nor, gleder seg til å få nye kraner.

– Det er svært viktig å holde driftskostnadene lave og sørge for at kapasiteten er god. Da får vi mest mulig gods på jernbane til ulike destinasjonene i Norge og utlandet. Det betyr færre tunge kjøretøy på veiene, bedre trafikksikkerhet og mindre utslipp av klimagasser, sier Kristin Ljønes, strategisk prosjekt- og utviklingskoordinator for godstrafikk i Bane NOR.

To kraner - én fører

De nye kranene vil øke terminalens kapasitet med rundt 10 prosent, og redusere de årlige kostnadene med mellom sju og ni millioner kroner, opplyser Bane Nor. Dagens kraner styres enn så lenge av ansatte høyt over bakken. De nye gigantene skal fjernstyres. Det gjør det tidvis mulig for en person å operere begge samtidig. Utstyret er i tillegg semi-automatisert, som betyr at det utfører deler av jobben selv.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dagens kraner på Alnabru har gjort nytten sin, men neste år kommer mer moderne og effektivt utstyr på plass.
Dagens kraner på Alnabru har gjort nytten sin, men neste år kommer mer moderne og effektivt utstyr på plass.

Kranene går på strøm. Når de akselererer, brukes det strøm. Når de bremser, genereres det energi som tas vare på. Dermed kan mellom 10 og 25 prosent av strømmen gjenbrukes.

– Å få disse nye kranene blir bokstavelig talt et stort løft for oss. Vi blir mer stabile og forutsigbare i produksjonen. Det har en skikkelig effekt på kapasitet og kostnader, og kan sørge for at flere togavganger fra Alnabru går etter tidsplanen, forklarer Ljønes.