CargoNet med fireårs lønnsomhetsplan Mange år med svake resultater i CargoNet skal snus til overskudd og så vekst. Planen har en horisont på fire år.
Optimist tross stadige tilbakeslag ALNABRU: Å kjøre godstog er en evig kamp om gode rammebetingelser. Nå er kundene veldig interessert i å kjøre godset på skinner, og det er viktigere enn noensinne å få rammebetingelsene på plass.
Mener regjeringen må fikse dagens skinner før det bygges nytt Vedlikeholdsetterslepet på norsk jernbane er på 23 milliarder kroner, og Jernbanealliansen mener vedlikehold må prioriteres foran nye prosjekter.
Kopstad-terminal kan gi stor samfunnsnytte HORTEN: En planlagt godsterminal på Vestfoldbanen kan gi en verdi på rundt tre ganger den offentlige budsjettinvesteringen.
Etterlengtet og enkel jernbaneterminal Det har tatt tid å få tillatelsen på plass, men 13. mai, kunne Larvik Havn åpne sin nye jernbaneterminal. 800 lastebiler forsvinner dermed fra veiene i Larvik, Oslo og Halden.
Åpner for godstog fra Narvik til New Dehli 1. mai åpnes en ny godsrute på Ofotbanen. Da går første last fra Narvik til Helsinki. Det kan gi klimavennlig transport av nordnorske varer rundt halve kloden.
Nye kraner gjør Alnabru grønnere og mer effektiv To nye kraner skal sørge for mer gods på bane fra Alnabru godsterminal til en rimeligere penge og med mindre utslipp.
- Hva skjedde med gods på bane? Ole A. Hagen i PostNord er ikke imponert over satsingen på skinnegående gods i statsbudsjettet for 2021, der det ikke er satt av en eneste krone til investeringer på gods på bane.
Nytt selskap starter på Raumabanen FRISK SATSING: Fra april 2021 skal det igjen gå godstog mellom Oslo og Åndalsnes.
Går til luftfartens komplekse logistikk - Luftfart er kompleks logistikk, men har samtidig stort potensial for å sende større mengder gods i nye systemer.
Går inn for Heggstadmoen Jernbanedirektoratet ber Samferdselsdepartementet gå inn for Heggstadmoen som ny godsterminal for Midt-Norge.
Gir CargoNet to år å leve Administrerende direktør i CargoNet, Erik Røhne, gir selskapet to år før det må legge ned, dersom det ikke kommer drastiske tiltak som kan redde skinnegående gods i Norge.
– Politikerne har ikke skjønt alvoret Samferdselsminister Jon Georg Dale har ingen kortsiktige midler til å hjelpe de kriserammede jernbanegodsselskapene. PostNord og Schenker frykter en transportmessig katastrofe.
NTF-lederen tar godstoget Leder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), Lars Johnsen, arbeider for mer gods fra vei til bane og frykter ikke at yrkessjåførene blir overflødige.
Fra sjø til skinner Vil Kirsti Slotsvik (55) ta i bruk sterkere lut for å redde godstransporten på skinner?
– Mer jernbane for pengene Jernbanedirektoratet og Bane NOR har signert en fire-års avtale om drift og vedlikehold av jernbanens infrastruktur til 30 milliarder kroner.
Ny IT-løsning løfter Green Cargo Green Cargo har lansert PICit, som gir kunder mulighet til online og EDI-bestillinger samt track and trace.
CargoNet på kontinentet CargoNet etablerer togrute til Skåne med direkteforbindelse til kontinentet 3. september.
Green Cargo erstatter Cargolink Green Cargo tar grep der Cargolink slapp og utvider virksomheten i Norge.
Fjerner 20.000 lastebiler fra E6 Bring har inngått en avtale med Green Cargo om godstransport fra Sør-Sverige til Norge.
Jernbanegodsets reddende engel Jernbaneverket skal bruke Roger Kormeseth som pådriver for å øke godstransporten på jernbane.
Fokus på jernbanegodsets krise - Husk, John-Ragnar, det står om liv nå for godstransport på jernbane.
Ny godskorridor til Oslo Oslo blir et viktig ledd i nye Scandinavian–Mediterranean Rail Freight Corridor.
Solvik-Olsen i jernbanehumør En offensiv samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lovet å forsere arbeidet med å bygge nye godsterminaler rundt Trondheim og Bergen på tirsdagens Jernbaneforum 2014.
- Godstrafikken på bane kan tredobles Dersom Røros- og Solørbanen elektrifiseres, kan godstogkapasiteten Oslo – Trondheim tredobles.
Green Cargo må kutte Ulønnsomme transporter gjør at det svenske togselskapet vurderer kutt over hele linja.
Klager regjeringen inn for ESA NHO Logistikk og Transport krever konkurranseutsetting av terminaldrift, og mener regjeringen har brutt EU-regler.
Svensk flaskehals snart borte I 2015 kan trafikken økes fra fire til 24 tog i timen, og hverttog kan ha med seg dobbelt så mye gods.
Ber om «Bil for godstog» Logistikknæringen ber samferdselsministeren tillate «Bil for godstog» som kriseløsning.