Klimavennlig vare-transport rundt halve kloden

Et langt godstog frakter malm på Ofotbanen. På de samme sporene skal CargoNet nå kjøre nordnorske eksportvarer til Finland, og kanskje derfra videre ut i verden? Foto: Hilde Lillejord, Bane NOR
Et langt godstog frakter malm på Ofotbanen. På de samme sporene skal CargoNet nå kjøre nordnorske eksportvarer til Finland, og kanskje derfra videre ut i verden? Foto: Hilde Lillejord, Bane NOR

Åpner for godstog fra Narvik til New Dehli

1. mai åpnes en ny godsrute på Ofotbanen. Da går første last fra Narvik til Helsinki. Det kan gi klimavennlig transport av nordnorske varer rundt halve kloden.

Publisert

Det er Narvik havn som står bak den nye togruten, melder avisa Fremover. Med støtte fra Nordland fylkeskommune har de engasjert CargoNet AS som skal kjøre varene på Ofotbanen og videre til den svensk-finske grensen.

På finsk side tar Nurminen Logistics Oy over, og frakter godset videre til Helsinki. Der ligger verden åpen for nordnorske eksportører. Herfra går det skinnegang over hele det europeiske kontinentet og østover i Asia.

– Vi mener at potensialet er stort, og vi har gode samarbeidspartnere både i Norge og i Finland. Jeg gleder meg til første togavgang og jeg er optimist, sier Narviks havnedirektør, Børge Edvardsen Klingan, til Fremover.

Ønsker å utvide østover

Fra Helsinki har Nurminen ukentlige direktetog til Asia. Den raskeste veien østover går gjennom Russland. I dag er det ikke stor interesse for å opprettholde den transportveien, men de asiatiske markedene kan likevel nås gjennom de baltiske landene og transport videre mot sørøst.

Kommersiell direktør i CargoNet, Carl Fredrik Karlsen, sier at de ønsker å åpne flere muligheter for eksportører av norske varer.

– Denne nye ruta skal gå annenhver uke. Vi håper at interessen blir stor nok til å utvide. Målet er å bygge opp en transportåre som kan knyttes mot nettverket i Asia. Dette er også en fin korridor for varer som skal langt øst i Europa, sier Karlsen til banenor.no.

Fersk fisk på skinner?

Karlsen forteller at varer til Finland tidligere har gått på veiene med trailere. Nå finnes det en mer bærekraftig løsning; jernbanen.

– Dette erstatter mange vogntog på veiene. Vi skal etter hvert gjøre opp status og sjekke hvilke volumer det er interesse for å eksportere. Blir dette stort nok, kan vi øke tilbudet, sier direktøren i CargoNet.

Havnedirektør Klingan sier til Fremover at dette er viktig og klimavennlig satsing for Nord-Norge:

– Det er et stort fokus på eksisterende markeder og utviklingsmulighetene i nordområdene. I tillegg er det mange destinasjoner som nås via Helsinki. Den nye togruten har for eksempel alle muligheter til å åpne opp et nytt «nærmarked» for fersk fisk, sier havnedirektøren.

Han tror transporttilbudet blir en viktig del av fremtidens grønne logistikkløsninger til og fra Narvik, byen som er Nord-Norges største knutepunkt for varetransport.

Powered by Labrador CMS