FÅR NYTT LIV: Siden Green Cargo la ned sin linje til Åndalsnes for to år siden, har det vært stille på jernbaneterminalen i Åndalsnes. Fra neste år kommer det igjen daglige godstog hit.

Nytt selskap starter på Raumabanen

FRISK SATSING: Fra april 2021 skal det igjen gå godstog mellom Oslo og Åndalsnes.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2018 la Green Cargo ned sin godslinje på Raumabanen. Ustabile leveranser på grunn av fjellet Veslemannen som stadig truet med å falle, samt ikke optimale rutetider, gjorde at selskapet ikke fant det drivverdig å kjøre godstog til Åndalsnes lenger.

GODSSATSING: Henning Aandal leder satsingen til Onrail, og er optimistisk med tanke på å få godsvolumer tilbake på Raumabanen.

Nå har fjellet falt, og nye krefter satser på daglige avganger i begge retninger mellom Alnabru og Åndalsnes.

– Nå har det vært et tomrom lenge, og det har vi i Onrail tenkt å fylle, sier Henning Aandal.

Han er en av flere initiativtakere og eiere bak det nyetablerte selskapet Onrail, som fra april 2021 skal ha fem ukentlige avganger hver vei med 13 vogner mellom Oslo og Åndalsnes.

– Naturlig med godstog

– I dag skjer mesteparten av import og eksport til og fra Møre og Romsdal med vogntog. Når det er jernbane inn til Åndalsnes, mener vi det er helt naturlig at det blir trafikkert med godstog, sier Aandal.

Han er utdannet både siviløkonom og lokomotivfører, og er et av tre styremedlemmer i Onrail. De andre er Runar Bakken og Kjell Owrehagen. Bakken er daglig leder i Bama Logistikk, mens Owrehagen har tidligere vær toppsjef i Green Cargo Norge og har lang erfaring innen jernbanebransjen.

Aandal forteller at de har fått gode rutetider som næringslivet har etterlyst.

– Tidligere ar det en kveldsavgang far Åndalsnes og tilbake på dagen. Næringslivet sier til oss at de ønsker kveldsavganger begge veier, så vi tar dem på ordet på det, sier Aandal.

Foreløpige avgangstider er 18.42 fra Alnabru, mens toget motsatt vei går 21.36.

Arbeidet med kunder har naturlig nok pågått en stund, og ifølge Aandal er de første kundeavtalene allerede inngått.

– Konkurransedyktig

– Vi blir nok hjulpet av at vareeiere og speditører blir stadig mer opptatte av å transportere miljøvennlig. Samtidig får vi tilbakemeldinger på at tilbudet vårt blir økonomisk konkurransedyktig. Vi tror at vi skal klare å selge ut toget, sier Aandal.

Å si noe om den langsiktige satsingen til Onrail er selvsagt vanskelig, lenge før det første toget har gått.

– Vi har bare fokus på Oslo – Møre. Blir toget utsolgt, har vi lyst til å ha to avganger i døgnet, men det er ikke realistisk de første årene, sier Aandal.

Powered by Labrador CMS