Administrerende direktør Ingvild Storås har styrket lederteamet og har lagt en langsiktig plan for lønnsomhet i CargoNet.

CargoNet med fireårs lønnsomhetsplan

Mange år med svake resultater i CargoNet skal snus til overskudd og så vekst. Planen har en horisont på fire år.

Publisert Sist oppdatert

Gjennom vinteren og våren har godsselskapet CargoNet jobbet med en plan for å bli lønnsomme.

Fra 1. juni 2023 gjorde CargoNet endringer i organisasjonen. Linda Ellingsen kom fra Vy gruppen og Michael Granqvist rykket 1. juni opp i ledergruppen fra stillingen som produktsjef i kommersiell avdeling, og skal nå lede Plan og styring. Linda Ellingsen skal lede Drift og produksjon. Hun har i dag ansvar for forbedringsstøtte i Strategi og IT i Vy. Ellingsen har med seg tung ledererfaring fra logistikkbransjen.

– Å endre organisasjonen gir muligheter, og det er motiverende å se at flere har meldt sin interesse, sier administrerende direktør i CargoNet, Ingvild Storås.

Lønnsomheten for gods på bane i Norge har over lengre tid vært lav, til tross for bred politisk enighet om å legge til rette for mer gods på bane. Likevel har midlene og prioriteringene manglet, samtidig som veinettet er styrket kraftig – og dermed gitt lastebilen økte konkurransefortrinn.

Men noe er i ferd med å skje, og administrerende direktør i CargoNet, Ingvild Storås, tar nye grep for å lykkes. 

– Vi merker at etterspørselen etter miljøvennlig og trygg transport av gods på bane øker, og vi skal gjøre det vi kan for å levere det kundene ønsker seg. For å lykkes må vi både levere høy kvalitet hver dag, og samtidig digitalisere og redusere kostnadene slik at vi er rigget for fremtiden, sier Storås. 

Det er lettere sagt enn gjort, ikke minst når gamle lokomotiver og vogner har skapt store utfordringer den senere tiden. Men med mange konkrete forbedringsprosjekter, og en ny organisering av CargoNet, er Storås sikker på at de skal lykkes. Samtidig er bransjen avhengig av at miljøstøtteordningen som i dag er midlertidig, blir permanent, slik at langsiktige investeringer i lokomotiver og vogner kan gjøres. 

– Jeg er overbevist om at den nye organisasjonen der vi legger materiell, kommersiell, plan og produksjon på samme nivå, vil bedre samspillet mellom avdelingene. I tillegg styrker vi den operative ledelseskapasiteten og tydeliggjør ansvaret for kundeleveransen. Målet er at kundene skal merke at det flyter bedre hos oss. Og så får vi løftet satsingen på digitalisering og bærekraft tydeligere frem, fortsetter hun. 

Powered by Labrador CMS