MULIGHETER: Sikatomta ligger mellom veien inn til havna og gravlunden til venstre på bildet. Til våren blir det endelig igjen godsdrift her.
MULIGHETER: Sikatomta ligger mellom veien inn til havna og gravlunden til venstre på bildet. Til våren blir det endelig igjen godsdrift her.

Venter på endelig godkjenning

Dagen for åpning av den midlertidig jernbaneterminalen på Sikatomta i Larvik, nærmer seg.

Publisert Sist oppdatert

I juni i fjor vedtok Larvik kommunestyre, at Larvik Havn KF fikk etablere en midlertidig jernbaneterminal på Sikatomta, slik store kunder har etterspurt. I første omgang dreier seg om tømmer og flis.

– Tilrettelegging av infrastruktur for lokalt næringsliv, er en sentral oppgave for Larvik Havn. Nå kan vi tilby en effektiv og miljøvennlig jernbaneløsning, slik at vareeier effektivt kan flytte sitt gods fra vei til sjø og bane, og derigjennom bidra til reduksjon av utslipp og reduksjon av tungtransport på vei, sa havnedirektør Jan Fredrik Jonas den gang.

Har vekket interesse

– Vi jobber mot målsettingen at terminalen vil være oppe og gå 1. april. Det meste er på plass, men vi venter på endelig godkjenning fra Jernbanetilsynet. Vi har hatt en tett og god kontakt med tilsynet, forteller Jonas til Moderne Transport.

Det skal foretas testkjøringer før den endelige åpningen.

Markedssjef Beate Palmgren i Larvik havn forteller at det har vært stor interesse fra flere hold knyttet til terminalen. Blant annet fra vareeiere.

Fra vei til bane

Det var høsten 2020 at Bergene Holm AS, papirfabrikken Norske Skog Saugbrugs i Halden og Greencarrier henvendte seg til Larvik Havn. Ønsket de kom med, dreide seg om å ta i bruk jernbanesporene og terminalområdet tilknyttet Larvik havn, den såkalte Sikatomta. Ønsket dreide seg om å bruke området til frakt av tømmer og flis mellom Larvik og Halden. Tømmer og flis går til Halden, mens sagtømmer av langt bedre kvalitet kommer tilbake til Larvik.

Sikatomta ble siste gang brukt som jernbaneterminal i 2012, og har siden det vært brukt til blant annet lagring av tømmer.

Manuelt

I og med at jernbanesporene berører et veikryss, er det bestemt at det blir manuell trafikkdirigering på de tidspunktene tog krysser vei.

Det er Grenland Rail som skal stå for transporten av tømmer og flis tur-retur Larvik-Halden når terminalen åpner.

Powered by Labrador CMS