Narvik, Norway - July 28, 2018: Panoramic summer view of CargoNet Godsterminal Narvik, industrial iron ore port with cargo ship loader, crane and big containers in NorwayNarvik havn Narvik godsterminal
Narvik, Norway - July 28, 2018: Panoramic summer view of CargoNet Godsterminal Narvik, industrial iron ore port with cargo ship loader, crane and big containers in NorwayNarvik havn Narvik godsterminal

Ny togrute mot øst

Nå finnes det en transportløsning på bane mellom Narvik, Sverige, Finland - og for de vareeiere som trenger det – videre til Baltikum, Europa og Asia.

Publisert

Prosjektet, som startet i 2020, er et samarbeid mellom Narvik Havn KF, CargoNet AS og den finske togoperatøren og speditøren Nurminen Logistics Oy.

En ny regulær togrute mellom Narvik og Kina gir store muligheter for import og eksport til og fra landsdelen.

- Toget vårt går mellom Narvik og Haparanda med CargoNet. Videre distribusjon og transport drives med Nurminen der det trengs. Det kan være til Sverige eller Baltikum, Europa og/eller Asia. Vår samarbeidspartner, Nurminen Logistics Oy, er vårt bookingkontor, som gir et endelig tilbud til kunder på ruten fra og til Narvik – og videre distribusjon, forklarer prosjektkoordinator Anna Filina i Narvik Havn.

På ruten tilbys en all inclusive-løsning, en dør-til-dør løsning med henting fra fabrikk, pakking, surring, jernbanefrakt, lossing, tolldeklarasjon og levering til sluttmottaker.

Fullastet fra start av

Nurminen driver flere egne tog mellom Helsingfors og Kina. Nord-Norge er knyttet til disse mulighetene for eksport og import til og fra Asia, samt Nord-Sverige og Nord-Finland.

- Vårt første tog gikk i slutten av mai i år fullastet med en gang. Sluttkunden er i Sverige, forteller hun videre.

Det dreier seg om to forskjellige tog.

Endres noe

- Fra denne uken av, uke 47, går tog fra Narvik til Luleå i stedet for Haparanda. Årsaken er at Green Cargo trekker seg fra Haparanda på grunn av manglende volum i Nord-Sverige. Da har vi ikke noe togselskap, som kan hente containerne våre fra Haparanda til vår eksisterende kunde. Vi må snu toget til Luleå, hvor Green Cargo har tre ukentlige avganger fra. Det er noen fordeler med dette også. Transittiden forbedres med bedre frekvens, forklarer Filina.

Hun påpeker at dette kan være en midlertidig løsning frem til sommeren, hvor man muligens tar toget tilbake til Haparanda/Tornio.

- Pr. i dag går vi annenhver uke, men vi var etterspurt med vår kunde om en ukentlig avgang. Vi jobber tettere med saken for å øke frekvensen og volumet på toget vårt. Vi har allerede søkt CargoNet AS om dette.

Ruten beskrives som fleksibel løsning fra Norge, Sverige og Finland til Baltikum og Sentral-Europa, eller videre hele veien eksempelvis Kina, Japan, Korea og Vietnam.

Kan gå via Russland

- Hvordan går ruten etter at Russland har startet krig med Ukraina?

- Ruten fungerer som vanlig, men med mindre volumer. Om det er transitt, er det ikke under sanksjoner. Gods til og fra Kina er således ikke omfattet av sanksjoner. Det er den direkte og den raskeste ruten som brukes, og transitt til Europa går gjennom Russland uansett. Volumer er mindre nå, fordi ikke alle vil bruke transitt gjennom Russland. Da har vi en alternativ gjennom den trans-kaspiske rute, forklarer Filina.

Narvik er viktig

- Narvik havn er en av to havner i Norge, som er knyttet til det internasjonale transportnett TEN-T Core Network, Trans European Network-Transport. Narvik havn og Ofotbanen inngår i EU sitt kjernenettverk. Ruten er fleksibel på grunn av at varer nødvendigvis må transporteres til eller fra Kina. Varene kan gå gjennom Norge, Sverige, Baltikum eller Europa. Vi har eksisterende fysisk infrastruktur og kan tilpasse oss kunders behov. Elektrifisert jernbanespor går fra kaikanten på Fagernesterminalen i Narvik og videre til TEN-T nettverket, sier Anna Filina.

- Mellom Narvik og Luleå er det CargoNet som er operatør, og videre opererer Nurminen med Green Cargo. I Finland kan VR brukes. Nurminen er togoperatør. De eier ikke lokomotiver eller vogner selv, men de eier plass på to tog mellom Helsinki og Kina. Såkalte «block trains» med 52 containere, 40’HC eller 45’RF, forteller prosjektkoordinatoren – og legger til:

- Alle terminaler er bra utstyrt for lossing og omlasting. Det finnes videre distribusjon fra terminaler til sluttkunder.

- Hva slags finsk gods er mest sannsynlig å gå over Narvik Havn?

- Industrielle varer, råvarer, byggematerialer og dagligvarer fra Kina, svarer Anna Filina.

Fleksibelt

- Dere har oppgitt at dere kan garantere at det ikke blir forsinkelser. Hvordan?

- Vi har faste avganger og cutoff-tid, samt en fast timeslot på spor. Selvsagt kan det være forsinkelse, som kan hende på grunn av force majeure.

Hun gir et eksempel. Fra Helsinki opererer Nurminen rundt 250 tog årlig. Under pandemien ble det i blant forsinkelser, og årsaken skjedde på grensen til Kina, blant annet ved sjekking av last og tollpapirer.

- Vi i Narvik Havn eier tog mellom Narvik og Luleå. Vi bestemmer hvilke bestillinger vi legger inn på toget. Vår partner Nurminen eier containere. Vi har et godt samarbeid med togselskapene. Det er vårt bookingkontor som tar imot bestillinger og jobber videre med dem. Vi kan også søke våre partner for mer kapasitet på tog eller ekstra tog om nødvendig, svarer Anna Filina.

Nok containere

Prosjektkoordinatoren opplyser at Nurminen har en direkte avtale for mer enn 700 containere.

- I Narvik havn har vi et containerdepot. Hvis vi trenger mer containere, kan vi få flere fra Kina og Kasakhstan, forteller hun. Containerdepot finnes også i Haparanda, Luleå, Helsinki, Kotka og i Chongqing og Shanghai i Kina.

Havner i de nordiske land er ikke overbelastet, omlasting går veldig fort. Det er en supplement løsning til eksisterende transportkorridorer.

Veien videre vestover

N.E.W Corridor – The Northern East-West freiht Corrodor – representerer den raskeste togforbindelsen mellom Beijing og Skandinavia med Narvik som siste stopp ,før lasten kan gå videre med skip på Atlanterhavets rygg til USA. Dette er den korteste linjen mellom Kina og USA.

- Hva er status?

- Vi har utviklet et togprosjekt til et togprodukt. Nå er vi i gang med å styrke den og utvikle oss til bedre frekvens og volum. Det er vår prioritet nummer én. Vi tar alt steg for steg. Når nok volumer bygges, da tar vi det videre, svarer Anna Filina – og avslutter:

- Dette er en transportkorridor i nord, med vekt på å utvikle handelsveier øst-vest i tillegg til å understøtte utviklingen innen grønn industri. Endringer i den geopolitiske situasjonen er med å underbygge Narvik Havns rolle som atlanterhavshavn for blant annet Finland. For Narvik Havn betyr det vekst og utvikling.

Powered by Labrador CMS