Godstogtrafikken fra Kina til Europa via Russland har opplevd voldsom vekst de siste årene.
Godstogtrafikken fra Kina til Europa via Russland har opplevd voldsom vekst de siste årene.

Godstog gjennom Russland går som vanlig

Den russiske invasjonen i Ukraina påvirker foreløpig ikke jernbanetransitt gjennom Russland.

Publisert

De siste årene har trafikkveksten på jernbanen mellom Kina og Europa vært enorm. Fra 1702 godstog i 2016 til rundt 15.000 godstog i 2021. De siste årene har veksten skutt fart grunnet eksplosjonen i prisen på å frakte containere sjøveien.

De siste dagene har den russiske invasjonen av Ukraina skapt usikkerhet rundt denne transportåren. Rundt to prosent av jernbanetrafikken fra Kina til Europa, går gjennom Ukraina, og denne trafikken er naturligvis nå stanset.

Transporten gjennom den mest trafikkerte korridoren, fra Kina via Kasakhstan, Russland og Hviterussland går foreløpig som normalt, opplyser ulike aktører til railfreight.com. DB Schenkers datterselskap DB Cargo Eurasia har sendt et brev til sine kunder torsdag 24. februar, der de skriver at selskapet følger nøye med på situasjonen, men at transportene foreløpig går som planlagt.

Foreløpig ser det ikke ut til at de foreslåtte sanksjonene som det internasjonale samfunnet innfører mot Russland, vil ramme transit-transport via jernbanen gjennom Russland. Sanksjonene er i hovedsakelig finansielle og er rettet mot russiske banker og enkeltpersoner.

Følger situasjonen

ColliCare har i løpet av vinteren sendt to hele blokktog med gods fra Kina via Russland, og kjøper jevnlig noen enkeltvogner på transportene fra Kina. ColliCare følger nøye med på situasjonen.

- Jeg var i kontakt med Kina tidligere i uken, og per nå blir ikke transportene påvirket, sier Aurora Ulvevadet Country Manager Overseas hos ColliCare til MT.

- Vi er forberedt på å se på andre alternativer, om situasjonen eskalerer ytterligere, legger hun til.

Spørsmålet er nå om kundene tør å stole på at situasjonen er trygg nok til at de velger transitt gjennom Russland.

Stengt ned i Ukraina

Store internasjonale aktører som Schenker og DSV har stanset alle sine operasjoner i Ukraina.

- Nedstengingen gjelder hele Ukraina, inkludert alle kontorer i Ukraina, som er stengt på ubestemt tid for å unngå unødvendig risiko og for å holde våre ansatte trygge, skriver DSV i en melding.

Schenker opplyser at de har stanset alle sine operasjoner til og fra Ukraina.

- Tankene våre er med våre kollegaer i Ukraina. Vi følger situasjonen nøye, og er i kontinuerlig kontakt med det ukrainske teamet og vil holde deg oppdatert om enhver større endring i situasjonen, skriver Schenker i en melding til sine kunder.

Powered by Labrador CMS