Strammer inn mot useriøse aktører De norske reglene samkjøres nå med EUs mobilitetspakke. Det betyr nye regler om kjøre- og hviletid for sjåfører, bruk av fartsskriver i kjøretøyene og regler om yrkes- og markedsadgang til veitransportmarkedet.
Har ikke angret på shortsea Når en frukt- og grøntgrossist som Bama, med varer som har kort holdbarhet før de regelrett visner, greier å få suksess med shortsea – da kan de fleste vareeiere greie det samme.
Container over bord! Årsaker og følger Riktig nok er andelen containere som faller over bord svært liten i forhold til de mange millioner «bokser» som fraktes over verdenshavene. Like fullt er antallet containere som havner i sjøen økende. Det gir grunn til bekymring, ikke minst for vareselgere og kjøpere.
Setter strenge krav til leverandørene Aalesund Protective Wear er både et selskap med lange røtter og en moderne nettverksbedrift. For å håndtere et produktspenn som går fra flytevester og arbeidsklær for røffe forhold til high fashion moteprodukter må en logistiker ha «orden i sysakene».
Godstog gjennom Russland går som vanlig Den russiske invasjonen i Ukraina påvirker foreløpig ikke jernbanetransitt gjennom Russland.
Har alltid en plan i reserve Da Larvik Havn mistet to store kunder på rappen, satt de ansatte seg ikke i en krok og sutret. De rettet ryggen og rullet opp ermene.
Integrerte logistikkløsninger og grønne fotavtrykk GIGANT I ENDRING: I 2019 endret Maersk sin strategi. Fra å være et containerrederi definerer nå selskapet seg som en global logistikkoperatør. Om følgene av dette, selskapets miljøsatsing og tanker om containermarkedet framover forteller Marit Vårdal, leder for Maersk Norge, i dette intervjuet.
Rekordår på Sjursøya 2021 ble det omlastet 287.946 TEU over Oslo Havn sine kaier. Dette er rekord – og en vekst på 10 prosent fra 2020.
Rekordhøy bilimport over Drammen havn Drammen havn er i stadig vekst, både i areal og i drift. I 2021 skrev havna ny bilrekord. Hele 118.500 biler ble importert over havna i korona-året 2021.
Nok et år med vekst Opptellingen er klar – og 2021 endte 7,7 prosent vekst i antall containere målt i TEUs sammenlignet med 2020, melder Moss Havn KF.
Fra container til bulk Det er nå billigere chartre hele bulkskip direkte fra Asia til Norge for enkelte varetyper, som kantstein. Til Borg Havn kom kantsteinen før shippingratene gikk opp, i container.
– Flere nybiler bør ta snarveien til vestkysten Siste år har nærmere 2000 nybiler rullet over kai i Trondheim. – Flere bør gjøre som Tesla og gå sjøveien direkte til sluttkundens region, sier markedsrådgiver Ann Iren Holm Rise. Havnedirektør Einar Olsen i bilhavnen Drammen, er ikke helt enig.
Hva nå med sjøtransporten? Etter årevis med arbeid for å få til en transportpolitikk som også omfatter sjøveien, opplevde vi en dag i oktober, at alle anstrengelser hadde vært forgjeves. Kystverket var over natten flyttet fra Samferdsel til Fiskeridepartementet. Etaten for sjøtransport er derved falt ut av sin naturlige sammenheng.
Fra kuriositet til kommersielt alternativ Fra volummessig å være en litt kuriøs transportvei har godstransport på skinner fra og til Kina og Norge blitt et alternativ stadig flere vareeiere og transportører velger. Så hva er status og framtidsutsikter for dagens «silkeveier»?
Fortsatt stort transportbehov Fraktvolumene fortsetter å vokse i Gøteborgs havn. På containersiden økte volumene med 16 prosent i løpet av tredje kvartal – til tross for fortsatte forstyrrelser i globale godsstrømmer på grunn av Covid-19 og pandemiens ulike påvirkninger verden over.
Europa-importen skal opp Norskekysten Dagligvaregiganten Coop Norge vil øke Europa-importen langs Norskekysten.
Flere får prøve Ekspressfortolling I ett år har det vært mulig å benytte ekspressfortollingsløsningen på Ørje tollsted for transporter som direktefortoller på grensen. Nå utvides løsningen til også å omfatte forsendelsesprosedyren transittering
Nybiler kommer med fergene En ny rapport slår fast at bilimport over Kristiansand havn både er bra for miljøet og god butikk.
ColliCare på skinner fra oktober I midten av oktober sender ColliCare sitt første godstog fra Italia til Norge.
Kina og Brexit på Tolldagen I begynnelsen av november kommer 300 deltakere til Oslo Kongressenter for å lære blant annet om hva Brexit betyr, og om hvordan handle med Kina.
570 «tomme» lastebiler over grensen hvert døgn Mens antall transporterte tonn over grensen har økt med 7,7 prosent på fem år, har godsmengdene per lastebil minket med 12,64 prosent i samme tidsrom. Det utgjør 208.000 tomme lastebilturer i året, skriver Norges Lastebileier-Forbund i en pressemelding.
Nye toll-løsninger fra FREJA FREJA Transport & Logistics utvikler nye løsninger for sine kunder når endringene i innberetning og betaling av innførselsmerverdiavgift trer i kraft ved årsskiftet.
Tastefeil kan koste 64 millioner T1 ble til T2 på et tollskjema, og nå kreves Mester Grønn for 64 millioner kroner av Tollvesenet.