SER MULIGHETENE: Havnedirektør Jan Fredrik Jonas i Larvik.

Har alltid en plan i reserve

Da Larvik Havn mistet to store kunder på rappen, satt de ansatte seg ikke i en krok og sutret. De rettet ryggen og rullet opp ermene.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over havnas kaier gikk containertrafikken ned til 52.105 TEUs i fjor – en nedgang på 34 prosent fra 2020. Larvik Havn hadde i et knippe år vært nest største containerhavn etter Oslo Havn.

– Hvilke tiltak har dere satt i gang for å få opp volumene igjen? spør Moderne Transport havnedirektør Jan Fredrik Jonas og markedssjef Beate Palmgren.

– Fortsatt å yte veldig god service til eksisterende og potensielle kunder, sier Palmgren umiddelbart, før Jonas følger opp.

– Det har vi alltid gjort og det fortsetter vi selvfølgelig med. Vi jobber med ulike prosjekter, i samarbeid med rederier, vareeiere og speditører for å øke trafikken over våre kaier. Det vil nødvendigvis ta tid å bygge opp igjen volumet som ble borte, men vi arbeider målrettet og er optimistiske på fremtiden. Larvik Havn jobber jevnt og trutt med å selge Larvik og Larvik Havn som et attraktivt logistikk-knutepunkt. Og det er vi.

– I tillegg gleder vi oss stort til jernbanen ned til havnen blir operativ til våren. Det blir viktig for oss og våre kunder, slår havnedirektøren fast.

Importen opp

– Til tross for at vi har hatt stor nedgang på container, er én ting viktig. Importen over containerterminalen øker. Vi har flere store lokale aktører, som tar varene sine inn over Larvik havn, Alt fra fliser til leketøy. Dessuten – Lundhs som eksportør er også en stor og viktig aktør i Larvik, sier Jan Fredrik Jonas.

Importen over Larvik havn økte med 2400 TEUs, som er en økning på 17 prosent mot 2020,

Har nok plass

Yara som var en av kundene som trakk seg, skulle også anløpe Revet med det autonome skipet «Yara Birkeland». Inntil planen nærmest over natten fikk bråstopp. På dét tidspunktet hadde Larvik Havn allerede investert 50 millioner kroner til 35 meter kai til bruk for det autonome skipet.

– Investeringen er uansett nyttig for Larvik Havn, da vi hele tiden arbeider med å tilrettelegge for nødvendig og ønsket infrastruktur. Med utvidelsen kan vi nå ta imot større skip, og ikke minst betjene to skip til kai på samme tid, sier Jonas.

Powered by Labrador CMS