MV Greetje fra Viasea på vei ut fra Moss Havn torsdag ettermiddag etter å ha losset containere.
MV Greetje fra Viasea på vei ut fra Moss Havn torsdag ettermiddag etter å ha losset containere.

Nok et år med vekst

Opptellingen er klar – og 2021 endte 7,7 prosent vekst i antall containere målt i TEUs sammenlignet med 2020, melder Moss Havn KF.

Publisert

- Totalt ble 62.395 TEUs fraktet over Moss Havns kaier i året vi har lagt bak oss. Dette er tidenes nest mest aktive år i vår historie som containerhavn, forteller havnesjef Øystein Høsteland Sundby.

Innen sjøtransport benyttes TEU-begrepet til å illustrere lastekapasiteten til et skip eller containeriserte volumer som går over havn. 1 TEU er en standardisert container som er 20 fot lang, 8 fot bred og 8 fot høy.

- Nest størst

- De som har fulgt Moss Havn i noen år, husker at 2015 var forrige gang havna hadde over 60.000 TEUs, nærmere beste 63.000 TEUs. Etter dette startet Bane Nor sine arbeider i og rundt Moss havn. Det var litt dommedagsprofetier rundt Moss Havn den gang. Det gikk nedover, frem til den dagen Bane Nor var ferdig med ombyggingen i havna. Fra den dagen Moss havn var ferdig ombygd i 2018, har pilene pekt oppover igjen. Nå er vi den nest største containerhavna i Norge. De dystre spådommene om kaos og dommedag, er grundig blitt gjort til skamme, slår havnesjefen fast.

Roser ansatte

Øystein Høsteland Sundby påpeker at det er flere grunner til veksten som havna ser nå. Moderne fasiliteter, omdisponering av arealer, innlandshavn og en fantastisk innsats fra alle ansatte i som bidrar til å bringe lasten gjennom havna har gitt gode resultater, forteller havnesjef Øystein Høsteland Sundby – og legger til:

- Dette er til glede for regionens næringsliv som får muligheten, og benytter den, til å flytte gods fra vei til sjø.

Stadig mer effektiv

- Også effektiviteten har vært rekordhøy i året som har gått. Målingene viser forbedring gjennom hele året. Oktober var årets beste med gjennomsnittlig 28 containerløft pr. time med kranoperasjon. Det er ikke mange andre, som kan vise til slik effektivitet, slår havnesjefen fast.

For kundene er det viktig at havna er rask, sikker og effektiv.

- Vi er effektive – og det er viktig. Vi må hele tiden jobbe med effektiviteten, men det viser studier at vi skal klare, påpeker Høsteland Sundby ovenfor Moderne Transport.

- Resultatene fra 2021 er i så måte veldig bra. Vi skal i fremtiden utvikle havna videre til å bli en nullutslipp, kompakt byhavn. Dette er viktig for både kundene og omgivelsene våre.

Attraktive

- Havna har vist bransjen, næringen og kundene våre, at vi håndterer den trafikken som kommer hit. Mosseregionen er en region i vekst. Det er mange store aktører som etablerer seg i Moss. Europris etablerte seg her for få år siden med sitt sentrallager – og skal nå allerede bygge ut betydelig. Europris bruker havna i Moss, og flere vil komme, spår havnesjef Øystein Høsteland Sundby.

Powered by Labrador CMS