Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Onrail har siden 2021 forsøkt å kjøre godstog mellom Oslo og Åndalsnes, men må atter en gang sette trafikken på pause grunnet problemer med infrastrukturen.

Ny lang stengning på Raumabanen

Ras gjør at strekningen mellom Dombås og Åndalsnes blir stengt resten av sommeren. - Det blir et nytt milliontap for oss, sier Henning Aandal i Onrail.

Publisert Sist oppdatert

I april jublet godstogselskapet Onrail over at de igjen kunne starte opp trafikk mellom Oslo og Åndalsnes, etter at Dovrebanen var stengt i hele vinter etter at store ismasser forskjøv fundamentet ved Otta bro.

Det varte i snaut tre måneder.

Lørdag ettermiddag gikk det nemlig et ras over E139 og Raumabanen ved Verma i Rauma kommune. Mens veien ble ryddet og åpnet igjen i løpet av timer, anslår Bane Nor at jernbanen gjennom Romsdalen vil være stengt frem til 31. august. 

- Nytt milliontap

CEO i Onrail Henning Aandal har tidligere uttrykt sin frustrasjon over at godstogselskapene ikke blir kompensert på samme måte som persontogselskaper når jernbanelinjene må stenge.

- Dette raset medfører et nytt milliontap for oss, og Bane Nor erstatter ingentign, sier Aandal til Logistikk Inside.

Det siste året har også Bane Nor måttet stenge banestrekninger i Norge som følge av regnvær, ras, brann i snøoverbygg, feil på IT-utstyr, manglende snøbrøyting og nedrast snøoverbygg. Godstogselskapene i disse tilfellene dermed inntektene sine umiddelbart, mens de aller fleste kostnadene fortsatt løper videre.

Uten erstatning fra jernbanemyndighetene bærer selskapene tapet alene. Persontogselskapene, på sin side, beholder sine statlige inntekter gjennom offentlige trafikkavtaler, i tillegg til at de mottar økonomisk støtte til «buss for tog», påpeker Aandal.

Onrail foreslår en bedre balanse, der Bane Nor erstatter direkte og indirekte tap som de uaktsomt påfører godstogselskapene - for det skjer relativt ofte. Mens større ras som helgens ras i Romsdalen får noe oppmerksomhet i nyhetene, er det jevnlige små disrupsjoner på jernbanen, forteller Aandal. 

- Det er nesten ikke en uke uten at det er en eller annen form for stengning. Det kan ramme kanskje bare ett togpar, men det er snakk om hundretusene for oss, samtidig som det tærer på kundenes tillit til oss, sier han.

Kylling bru skal vedlikeholdes i september. Henning Aandal ber nå Bane Nor fremskynde arbeidet, slik at man kan unngå en ny stengning av Raumabanen i september.

Ber Bane Nor kaste seg rundt

Aandal håper at Bane Nor nå kan kaste seg rundt i forbindelse med raset i Romsdalen. I september er det nemlig en planlagt stengning av Raumabanen fordi Kylling bru skal vedlikeholdes.

- Jeg har bedt Bane Nor å benytte muligheten til å gjøre dette arbeidet nå, så slipper vi stengningen i september, sier Aandal. 

I 2023 og 2024 var Dovrebanen langtidsstengt fordi Randklev bro falt i elva. Første gang Onrail startet godstog til Møre og Romsdal var i 2021, da de reetablerte ruten som Green Cargo hadde gitt opp.

Powered by Labrador CMS