ØNSKET RUTEN: Nor-log Thermo er blant kundene som har ønsket en togløsning fra Narvik til Padborg. Her fra lasting av tog på Alnabru.
ØNSKET RUTEN: Nor-log Thermo er blant kundene som har ønsket en togløsning fra Narvik til Padborg. Her fra lasting av tog på Alnabru.

Sender fisken på toget (nesten) til Tyskland

RASKT TIL MARKEDET: Etter ønske fra kunder forlenger CargoNet sitt togtilbud med en utvidet rute til den dansk-tyske grensen.

Publisert

Helt syd på Jylland, ligger den danske grensebyen Padborg. Fra og med i vinter skal nordnorsk fisk sendes lynraskt dit med tog, mens importprodukter tas med på retur til Oslo.

I et års tid har CargoNet kjørt tog fra Narvik til Malmö. Etter ønske fra kunder, som blant annet Nor-log Thermo, utvides nå ruten og tilbudet. Fra desember settes det opp avganger fra Narvik til Padborg.

- Vi har i utgangspunktet ønsket å finne bedre løsninger fra Nord-Norge til utlandet. Det er et stort behov her. Gjennom å dra toget lenger enn Malmö og helt til Padborg, kommer man så nærme det europeiske markedet som mulig, forteller salgs- og markedssjef Silje Steffensen i Nor-log Thermo til MT.

To i uken

Knut Brunstad, direktør salg og marked i CargoNet, forteller at det mot slutten av året vil gå to ukentlige avganger fra Narvik via Kiruna til Padborg.

RASK TRANSIT: Halvannet døgn vil toget bruke fra terminalen i Narvik til Padborg på den tysk-danske grensen.
RASK TRANSIT: Halvannet døgn vil toget bruke fra terminalen i Narvik til Padborg på den tysk-danske grensen.

- Det vil gå tog fra Narvik tirsdag og fredag kveld, med ankomst Padborg 13.30 torsdag og søndag, forteller Brunstad.

- Det er raskere enn det er mulig å gjøre turen med lastebil. I alle fall lovlig, legger han til.

Fra Padborg vil toget så returnere til først Oslo, før turen så går videre tilbake til Narvik. Ruten som i dag går én gang i uken fra Narvik til Malmö vil nå bli «innlemmet» i dette nye tilbudet.

- Vi ønsket først og fremst å få kunnskap om strekningen Narvik-Malmø. Det har vi nå fått. Da er det naturlig å se et skritt videre. Når markedet og kundene våre så kraftig etterspør en forbindelse til Padborg, så er vi glade for å nå kunne tilby det, sier Brunstad.

- Revolusjonerende

Steffensen hos Nor-log Thermo gleder seg også til å tilby denne nye ruten til sine kunder, som naturligvis i hovedsak består av fiskeeksportører på turen sydover, og ulike typer importkunder på returen.

UTVIDET TILBUD: Silje Steffensen i Nor-log Thermo gleder seg til å tilby kundene togtransport helt til den tyske grensen gjennom CargoNets nye rute.
UTVIDET TILBUD: Silje Steffensen i Nor-log Thermo gleder seg til å tilby kundene togtransport helt til den tyske grensen gjennom CargoNets nye rute.

- Jeg synes det er ganske revolusjonerende at vi kommer fra ytterpunkter i Norge og helt ned til kontinentet. Det er et konkurransedyktig tilbud hvor godset fremføres mer miljøvennlig og raskere enn dagens billøsninger. Nor-log Gruppen ønsker å være en bidragsyter innenfor miljøvennlige transportløsninger, og da er det fint å kunne tilby en løsning som er god for våre kunder, men som også sparer miljøet, sier hun.

Padborg er en stor hub for kjøle- og frysevarer som går fra Norge til Europa, og Nor-log Thermo samarbeider der med Blue Water Shipping som i Padborg kan bidra med plukk og omfordeling til videre distribusjon i Europa.

CargoNet på sin side tilbyr også videre distribusjon med tog sørover, i samarbeid med sine partnere.

- I dag har vi kunder som bestiller trafikk helt til Italia. Da bruker vi våre samarbeidspartnere europeiske tognettet, sier Brunstad.

100 trailere i uka

Hver avgang vil ha en kapasitet på rundt 25 semitrailere, og ved full utnyttelse vil altså rundt 50 trailere kunne sendes sydover og 50 nordover hver uke. Trailere som fjernes fra veien, og dermed bidrar tilbudet til både reduserte utslipp og mindre tungtrafikk på veien.

- De som har stått på Svinesund og sett, ser jo at det er enorme volumer å ta av, sier Brunstad.

Den potensielle reduksjonen vil være på rundt 5000 lastebilturer og 20.000 CO2 årlig.

Nå jobber både CargoNet og Nor-log Thermo med å få kundene med på laget – og toget, og det vil være en viktig forutsetning for oppstart.

- Vi er avhengig av gods både ut- og inn for å gjøre dette mest mulig lønnsomt, men alle trallene som kjører fisk sørover, må jo tilbake igjen, sier Brunstad.

- Nor-log Thermo har en betydelig andel import, men ønsker også å tilby import på tog for nye kunder for å fylle toget på retur, sier Silje Steffensen.

De regulære avgangene på den nye ruten skal etter planen gå i desember, mens det allerede i oktober ligger an til minst én testtur.

Powered by Labrador CMS