Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Prosjektdirektør Martin Hove i Bane NOR (f.v.) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i forbindelse med den symbolske anleggsstarten for krysningsspor ved Galterud stasjon på Kongsvingerbanen.

Byggestart: Skal gi plass til lengre godstog

Oslo-Narvik-trafikken skal få bedre plass. Nå bygges det for godstog med lengde som monner.

Nå starter jobben med å rydde plass på en av landets mest overbelastede banestrekninger.

Bane NOR har startet arbeidene med å øke kapasiteten på Kongsvingerbanen – en strekning som siden 2017 har vært offisielt erklært som overbelastet. Byggestarten ble nylig markert ved Galterud stasjon, der samferdselsminister Jon-Ivar Nygård overrakte en seremoniell spade til Bane NORs prosjektdirektør Martin Hove, formidler Jernbanemagasinet - et kombinert papir- og nettmagasin som utgis av Jernbanedirektoratet. 

Tiltakene inngår i den statlige «Effektpakka for auka kapasitet for kombigods mellom Oslo og Narvik», og er prioritert i Nasjonal transportplan. Målet er å gi plass til både flere og lengre tog, særlig godstog opp til 740 meters lengde.

– Godstrafikken er avgjørende for vareforsyning og avlasting av vegnettet. På Kongsvingerbanen går mye av det Nord-Norge trenger av forbruksvarer, uttaler Nygård i nyhetsmeldingen på direktoratets hjemmesider.

Nye spor – og nytt sporvalg

Ved Galterud bygges det nå et nytt kryssingsspor på 1040 meter, plassert lenger øst enn dagens kortere spor. Dette gir en rettere trasé og gjør det mulig å unngå dyre bruombygginger. Ifølge prosjektleder Ivar Olsen i Bane NOR skal det nye sporet stå ferdig i august 2026. Prislappen ligger på rundt 350 millioner kroner.

Det nye sporet dimensjoneres for at to godstog på 740 meter skal kunne møtes. Dagens Galterud stasjon får fortsatt beholde et stikkspor for drift og vedlikehold.

Fire steder får nye kryssingsspor

Foruten Galterud er det satt i gang eller planlagt tilsvarende arbeider på Seterstøa, Rånåsfoss og Bodung.

Ved Seterstøa bygges en ny overgangsbru som skal erstatte dagens planovergang og gi bedre utnyttelse av kryssingssporet. På Rånåsfoss stasjon bygges det nye plattformer, bru og utvidet kryssingsspor – tiltak som også vil gi bedre tilgjengelighet og flere parkeringsplasser.

I Bodung vest for Årnes bygges et helt nytt kryssingsspor, samtidig som fem planoverganger fjernes og erstattes med nye veier og planskilte løsninger.

– Med disse tiltakene legger vi til rette for lengre godstog og økt konkurransekraft for gods på bane – og bedre punktlighet, uttaler Nygård. 

Powered by Labrador CMS