Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Konserndirektør strategi og bærekraft, Vibeke Røise Warholm, og direktør marked og eksterne relasjoner, Torbjørn Hulbak, i Bane Nor fulgte begge interessert med på diskusjonene.

Samlet til idédugnad for banegodset

GARDERMOEN: Brukere, leverandører, togselskaper og kunder satte seg ned og laget en ønskeliste for hva som må til for å få fart på gods på bane. 

Publisert Sist oppdatert

Rundebordskonferanser var en nyvinning på årets Transport & Logistikk på Gardermoen forrige uke. Bane Nor hadde regien på en av rundebordssesjonene og der samlet de de fleste ledd innen gods på bane for å lære.

Mange av de største kjøperne av gods på bane var på plass, sammen med togselskapene, aktører som har valgt gods på bane bort og andre interessenter.

Få, om noen, kjøper mer togtransport enn Stein Børre Johnsen i Bring Intermodal (til høyre). Her er han i diskusjon med Vibeke Røise Warholm, og direktør marked og eksterne relasjoner, Torbjørn Hulbak i Bane Nor.

Tre overordnede spørsmål ble diskutert:

  • Hvordan styrke forsyningssikkerheten for gods på bane?
  • Hvordan øke andelen gods på bane?
  • Godsterminalenes betydning for gods på bane.

Rundt ni bord gikk diskusjonen med stor takhøyde, mens referenter noterte tanker og ideer.

Innspillene blir tatt med videre i forberedelsen av et bransjetreff for banegods som Bane Nor skal arrangerer 25. november og i prosessen for ny godsstrategi.

Mens diskusjonene foregikk gikk konserndirektør strategi og bærekraft, Vibeke Røise Warholm, og direktør marked og eksterne relasjoner, Torbjørn Hulbak, rundt og fulgte med på diskusjonene.

- Dette er veldig nyttig for oss i det videre arbeidet, sa de to.

Her er en stikkordbasert ønskeliste som oppsummerer ønskene som kom fra bransjen:

1. Hvordan styrke forsyningssikkerheten for gods på bane

Robust infrastruktur og beredskap

  • Bygg redundans: dobbeltspor, krysningsspor og alternative ruter.
  • Planlegg for interimbane og rask gjenoppretting etter hendelser.
  • Strategisk lager av reservedeler, tverrfaglig beredskap og klimatilpasning.

Digitalisering og samhandling

  • Innfør «track & trace», tidlig varsling og bedre informasjonsdeling i forsyningskjeden.
  • Øk punktlighet og effektivitet ved prioritering av godstog i lavtrafikkperioder.

Langsiktig vedlikehold og finansiering

  • Øk investeringene i vedlikehold og oppgraderinger.
  • Gjennomfør modernisering (f.eks. ERTMS) for bedre driftssikkerhet.

2. Hvordan øke andelen gods på bane

Kostnad, kvalitet og konkurransekraft

  • Reduser pris, øk punktlighet og forutsigbarhet.
  • Innfør statlige insentiver og avgiftsendringer som favoriserer bane.

Kommunikasjon og omdømme

  • Samordnet kampanje mellom CargoNet og Bane NOR for å bygge tillit.
  • Synliggjør miljø- og kostnadsfordeler for næringslivet.

Infrastruktur og intermodalitet

  • Utbygging av dobbeltspor og strategiske kombiterminaler.
  • Bedre integrasjon mellom bane, sjø og vei («sømløs transportkjede»).

3. Godsterminalenes betydning for gods på bane

Avlastning og lokalisering

  • Alnabru er en flaskehals – behov for avlastningsterminaler (Vestby, Gardermoen, Stange).
  • Terminaler bør ligge nær industriområder og store lagre for å redusere «first/last mile»-kostnader.

Effektivisering og teknologi

  • Optimaliser eksisterende terminaler før nybygg (arealbruk, digital sporing, elektriske løsninger).
  • Satse på intermodale og autonome løsninger for sømløs overgang mellom bane og havn.

Samhandling og fremtidssikring

  • Økt samarbeid med havner, flyplasser og kommuner.
  • Etabler beredskapsterminaler og planlegg for fremtidig vekst og økte volumer.
Powered by Labrador CMS