Konserndirektør strategi og bærekraft, Vibeke Røise Warholm, og direktør marked og eksterne relasjoner, Torbjørn Hulbak, i Bane Nor fulgte begge interessert med på diskusjonene.Foto: Øyvind Ludt
Samlet til idédugnad for banegodset
GARDERMOEN: Brukere, leverandører, togselskaper og kunder satte seg ned og laget en ønskeliste for hva som må til for å få fart på gods på bane.
Rundebordskonferanser var en nyvinning på årets
Transport & Logistikk på Gardermoen
forrige uke. Bane Nor hadde regien på en av rundebordssesjonene og der samlet
de de fleste ledd innen gods på bane for å lære.
Mange av de største kjøperne av gods på bane var på plass,
sammen med togselskapene, aktører som har valgt gods på bane bort og andre
interessenter.
Få, om noen, kjøper mer togtransport enn Stein Børre Johnsen i Bring Intermodal (til høyre). Her er han i diskusjon med Vibeke Røise Warholm, og direktør marked og eksterne relasjoner, Torbjørn Hulbak i Bane Nor.Foto: Øyvind Ludt
Tre overordnede spørsmål ble diskutert:
Hvordan styrke forsyningssikkerheten for gods på bane?
Hvordan øke andelen gods på bane?
Godsterminalenes betydning for gods på bane.
Rundt ni bord gikk diskusjonen med stor takhøyde, mens
referenter noterte tanker og ideer.
Innspillene blir tatt med videre i forberedelsen av et bransjetreff
for banegods som Bane Nor skal arrangerer 25. november og i prosessen for ny
godsstrategi.
Mens diskusjonene foregikk gikk konserndirektør strategi og
bærekraft, Vibeke Røise Warholm, og direktør marked og eksterne relasjoner, Torbjørn
Hulbak, rundt og fulgte med på diskusjonene.
- Dette er veldig nyttig for oss i det videre arbeidet, sa
de to.
Her er en stikkordbasert ønskeliste som oppsummerer ønskene som kom fra bransjen:
1. Hvordan styrke forsyningssikkerheten for gods på bane