Det blir færre Green Cargo-lokomotiver å se på Alnabru fra neste år.

Legger ned godstrafikken i Norge

Togselskapet Green Cargo avvikler innenriks godstrafikk i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det opplyser selskapet i en pressemelding.

Styret i Green Cargo har besluttet at selskapets virksomhet i Norge skal avvikles i løpet av 1. kvartal 2023. Dette innebærer at tre godslinjer legges ned. Årsaken er at de økonomiske forutsetningene for forsvarlig drift ikke er til stede, til tross for stadig økende etterspørsel. Rundt 120 medarbeidere og en trettitals kunder i Norge berøres av nedleggelsen. Det pågår nå forhandlinger med fagforeningene om gjennomføring av nedleggelsen, heter det i pressemeldingen.

Green Cargo har siden 2016 levert godstrafikk på bane, mellom Oslo – Bergen, Oslo – Trondheim og Oslo – Stavanger.

Betydelig økning i kostnader

Selskapet har opplevd økende volum og etterspørsel etter intermodal godstrafikk. De siste årene har imidlertid driftskostnadene økt betydelig mer enn inntektene, på grunn av økte produksjonskostnader knyttet til ugunstig kapasitetstildeling av tognettet, merkostnader på grunn av arbeid på både linjer og terminaler, samt økte strøm- og dieselkostnader.

– Nedleggelsen skyldes en betydelig økning i driftskostnadene i Norge. Bakgrunnen for dette er omfattende sporarbeid på linjer og i terminaler, sterkt økte strømkostnader, økte dieselkostnader og økte personalkostnader. Vi ville helst fortsette driften i Norge, men de økonomiske rammene og situasjonen fremover gjør at vi må agere bedriftsøkonomisk ansvarlig, sier administrerende direktør Bengt Fors i Green Cargo Norge AS.

Omfattende sporarbeid har ført til tapte inntekter og økte kostnader for Green Cargo over flere år.

– Vi opplever dessverre at godstransport er nedprioritert i trafikkplanleggingen, noe som bidrar til økte driftskostnader for oss, sier Fors.

Green Cargo opplyser blant annet at strømkostnadene har vokst med 450 prosent siden 2020, og at store deler av disse kostnadene ikke har vært mulig å overføre på kundene.

Avviklingen berører rundt 120 medarbeidere og en trettitals kunder i Norge. Eksisterende innenriksavtaler følges opp og fullføres i henhold til avtale, men i løpet av 1. kvartal 2023 må kundene må finne ny operatør, opplyser Green Cargo.

Green Cargo Norge AS omsatte for 338 millioner kroner i 2021, og kunne notere seg for et driftsoverskudd på 10,8 millioner kroner. Det er første gang siden etableringen i 2016 at driftsresultatet var positivt.

Internasjonal trafikk fortsetter

De grenseoverskridende godstrutene berøres ikke av avgjørelsen.

- De kjøretøyene som benyttes av Green Cargo i Norge, kommer nå til forsterke den den svenske virksomheten. Tilskuddet av flere lokomotiver og vogner innebærer at konkurransekraften vår øker i det svenske markedet, noe som også inkluderer de grenseoverskridende transportene til norge, sier Ted Söderholm, administrerende direktør i Green Cargo AB.

Powered by Labrador CMS