Bane NOR jobber målrettet med å gjøre godsterminalene i Norge med effektive, og nå er Alnabru godsterminal automatisert. Her er prosjektleder Rune Halvorsen og godsdirektør Oskar Stenstrøm på Alnabru.
Bane NOR jobber målrettet med å gjøre godsterminalene i Norge med effektive, og nå er Alnabru godsterminal automatisert. Her er prosjektleder Rune Halvorsen og godsdirektør Oskar Stenstrøm på Alnabru.

Automatiserer på Alnabru

Nye automatiserte og digitaliserte systemer skal sørge for flere godstog, billigere godstog og bedre plass på terminalene.

Publisert

Bane Nor har lenge jobbet med å automatisere og digitalisere operasjonene inne på Alnabruterminalen. Nå er systemene TOS og GOS innført på terminalen. Terminaloperasjonssystemet (TOS) effektiviserer planlegging og håndtering av lasteenheter inne på godsterminalen og gateoperasjonssystemet (GOS) erstatter dagens manuelle inn- og utsjekking av lastebiler.

Systemene skal ifølge Bane Nor både gi besparelser for brukerne av terminalen og samtidig styrke konkurranseevnen til gods på bane.

Alnabruterminalen er navet i Gods-Norge, og blir nå mer automatisert og digitalisert.
Alnabruterminalen er navet i Gods-Norge, og blir nå mer automatisert og digitalisert.

Innføringen av de digitale systemene gir flere gevinster, som å bedre oversikten og kontrollen over godsflyten inne på godsterminalene. I tillegg legger systemene til rette for å redusere kostnadene for inn- og utkjøring på terminalene og lasting og lossing av tog, og å effektivere bruken av lastegater og depotområdet. Dette reduserer tiden som går til planlegging, lasting og lossing, noe som bedrer kapasiteten på sikt. Kontrollen av eventuelle skader på lastbærere og kjøretøy vil også bli bedre, ifølge Bane Nor.

Systemene som nå er innført på Alnabru godsterminal skal i løpet av 2021 innføres på godsterminalene Brattøra i Trondheim og Ganddal i Sandnes også. Dette vil gi enda flere gevinster, og vi vil årlig kunne:

  • Laste og losse inntil 300 flere tog
  • Spare over 700 driftsmaskintimer med terminalløfteutstyr
  • Frigjøre opptil 25 prosent av depotarealene
  • Redusere kostnadene for bruk av terminalene med 30 prosent. Dette er sammenlignet med 2018, da vi begynte å planlegge innføringen.
Startskudd på Alnabru: På Alnabru ble starten på reisen mot automatiserte terminaler markert en solfylt dag i februar. De største godskundene, Bring, PostNord og DB Schenker, kjørte biler gjennom porten som nå er automatisert, etter klarsignal fra direktør for godstrafikk Oskar Stenstrøm.
Startskudd på Alnabru: På Alnabru ble starten på reisen mot automatiserte terminaler markert en solfylt dag i februar. De største godskundene, Bring, PostNord og DB Schenker, kjørte biler gjennom porten som nå er automatisert, etter klarsignal fra direktør for godstrafikk Oskar Stenstrøm.

For prosjektleder av TOS/GOS, Rune Halvorsen er innføringen på Alnabru en viktig milepæl i et langvarig arbeid.

- Jernbanen er kontinuerlig under utvikling, og på Alnabru godsterminal har 150 år med modernisering og effektivisering satt sine spor. Her har vi Hovedbanen fra 1800-tallet på den ene siden og nå automatisert registrering av kjøretøy og konteinere på den andre siden. Ved å innføre TOS og GOS tar vi i bruk moderne teknologi for å holde jernbane konkurransedyktig, forteller Halvorsen.

Innføringen av systemene på Alnabru ble markert i februar, da de største godskundene Bring, PostNord og DB Schenker, kjørte biler gjennom porten som nå er automatisert, etter klarsignal fra direktør for godstrafikk Oskar Stenstrøm.

- Hele 30 prosent av kostnaden for å transportere gods på bane kan kobles til terminaloperasjonen. Effektivisering av terminaloperasjonen er derfor veldig viktig for oss, og jeg er glad for at vi nå er i gang med denne digitale reisen, forteller Stenstrøm.

I tillegg til å innføre TOS og GOS jobber Bane NOR med flere prosjekter som automatiserer og digitaliserer gods på bane. Disse prosjektene inkluderer å anskaffe nye portalkraner på Alnabru godsterminal i 2022, innføring av ERTMS og modernisering av Nygårdstangen godsterminal.