FORKLARER TALLENE: Konstituert adm. dir. Carl Fredrik Karlsen forteller at det har skjedd mye i Cargonet i 2020.

Store utslag i Cargonet

Cargonets driftsresultat kan ved første øyekast minne om en skikkelig avsporing. Men konstituert administrerende direktør Carl Fredrik Karlsen forsikrer at alt er på skinner.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter et 2019 der selskapet for første gang på ti år gikk marginalt i pluss, var det tilbake til røde tall for Cargonet i 2020:

Der regnskapet viste 25 mill. i pluss i 2019, var det nå minus 100 millioner. Det siste gir en driftsmargin på -10,3 prosent.

Driftsinntektene gikk ned fra 1035 mill. kr. til 975 mill.

– Totalt sett var den underliggende driften betydelig mindre svekket enn hva som fremgår av de offisielle tallene, sier Karlsen til MT.

Nytt regnskapsspråk

Før vi går videre, er det viktig å presisere at Cargonet har endret regnskapsspråk fra International Financial Reporting Standards (IFRS) til regnskapslovens bestemmelser og god regnskapsskikk. Dette medfører at man ikke direkte kan sammenligne tallene for 2020 med det som man finner på Proff Forvalt for 2019.

– Hvordan gikk egentlig 2020 for dere, Karlsen?

– Cargonet opplevde en positiv volumutvikling for intermodale transporter i 2020. Omsetningen totalt sett ble påvirket negativt av Covid-19 gjennom bortfall av volumer i system- og industritogsegmentet, eksempelvis innenfor transport av flydrivstoff og tømmer. Transportvolumene styrket seg andre halvår, og ved utgangen av 2020 var styringsfarten gjenvunnet. Foreløpige tall for 2021 viser positiv omsetningsvekst. Styrket tilbud med nye produkter og økt etterspørsel etter bærekraftige transporter er de viktigste årsakene til omsetningsvekst i 2021.

OVER SALTFJELLET: Cargonet øker tilbudet fra tre til fire avganger daglig på Nordlandsbanen.

Preget av pensjoner

– Hva med det svekkede driftsresultatet?

– Driftsresultatet for 2020 ble sterkt påvirket av prinsippendringer for utregning av pensjoner. Totalt sett var den underliggende driften betydelig mindre svekket enn hva som fremgår av de offisielle tallene.

– Tallene fra Proff Forvalt viser også en økning i lønnskostnadene 233 mill. til 463 mill.

– Innfusjonering av det heleide terminalselskapet RailCombi fra 1. januar 2020 påvirker lønnskostnadene i resultatregnskapet sammenlignet med 2019, og må ses i sammenheng med reduksjon av andre driftskostnader.

Økt tilbud og mer hybrid

Cargonet har det siste året økt tilbudet på flere strekninger, og øker i høst tilbudet ytterligere blant annet på Nordlandsbanen. Samtidig tar selskapet fatt på reisen mot en mer hybrid og enda mer bærekraftig fremtid gjennom anskaffelse av nye EuroDual-lokomotiver som vil inngå i produksjonen neste år, avslutter Karlsen.

Powered by Labrador CMS