Her går det bare dieseltog i dag, men både Stavnebrua og resten av Trønder- og Meråkerbanen skal elektrifiseres nå, til beste for klimaet og togpassasjerene. Foto: Ole Martin Wold
Her går det bare dieseltog i dag, men både Stavnebrua og resten av Trønder- og Meråkerbanen skal elektrifiseres nå, til beste for klimaet og togpassasjerene. Foto: Ole Martin Wold

12 milliarder til jernbanesatsing i Midt-Norge

Ekstra midler til jernbanen i Trøndelag skal dobling av kapasiteten for person- og godstog.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Liste over prosjekter i Midt-Norge:

Elektrifisering Trønder- og Meråkerbanen: 2,1 milliarder kroner

ERTMS Trønderbanen: 1,3 milliarder kroner

Trondheim Sentralstasjon: 2,5 milliarder kroner (grovt estimat)

Kapasitetsøkende tiltak Midt-Norge: 2,8 milliarder kroner (foreløpige tall)

Støren verksted: 660 millioner kroner

Togparkering Steinkjer og Støren: 450 millioner kroner

Meråkerbanen: 220 millioner kroner

    Bimodale tog: 1,9 milliarder kroner (anskaffelse fra Norske tog)


Bane Nor bygger en ny og moderne Trondheim Sentralstasjon. Trønder- og Meråkerbanen går fra dieseldrift til grønn og utslippsfri elektrifisering. Samtidig byttes signalsystemet ut med en moderne og digital løsning.

SJ Norge har satt inn nye, hybride tog på Trønderbanen, der Bane Nor planlegger en dobling av kapasiteten med flere person- og godstog.

Står for 0,1 prosent av utslippene

Prislappen for hele den midtnorske jernbanesatsingen er på rundt 12 milliarder kroner.

– Vi jobber for at flere skal reise klimavennlig med tog og at en større del av godstrafikken skal gå på skinner. Utslippene må kuttes og vi må ta bedre vare på miljøet. Derfor må en større del av trafikken over fra vei til bane, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane Nor.

Jernbanen står for 0,1 prosent av klimagassutslippene fra transportsektoren. Frimannslund viser til at Norge har en ambisiøs målsetting om utslippskutt på 45 prosent fra denne sektoren innen 2030.

– Det flotte med satsingen på tog er at den er bærekraftig, samtidig som den bidrar til å styrke regional satsing i Midt-Norge gjennom utvikling av byene og tettstedene. Det er en effekt av et bedre, mer pålitelig og raskere togtilbud, understreker konsernsjefen.

Plukket ut

Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR og administrerende direktør Jon-Erik Lunøe i Bane NOR Eiendom på Marienborg i Trondheim. Foto: Dag Svinsås, Bane NOR
Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR og administrerende direktør Jon-Erik Lunøe i Bane NOR Eiendom på Marienborg i Trondheim. Foto: Dag Svinsås, Bane NOR

Det ble nylig klart at Trondheim, sammen med Oslo og Stavanger, er valgt ut blant 100 europeiske byer til å delta i EUs program for grønn omstilling. Omtrent hver tredje søker fikk nei, men Trondheim passerte nåløyet og deltar i prosjektet «100 klimanøytrale og smarte byer innen 2030».

I den sammenheng er utviklingen av Trondheim Sentralstasjon viktig.

– Dette blir Norges mest moderne kollektivknutepunkt med tilhørende servicefunksjoner, attraktive kontorlokaler og byens beste kollektivtilbud, sier Jon-Erik Lunøe, administrerende direktør i Bane Nor Eiendom.

Logistikk 2022

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Lars Erik Matsson Fagernæs, CEO Aviant

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Steffen Larvoll, Nova Retail

Runar Wiksnes, Virke

Robert Steen, Nille

Se fullstendig program og kjøp konferansebilett på: logistikk2022.no

Powered by Labrador CMS