Bane Nor har forlenget spor til lasting og lossing av gods, bygget ut kryssingsspor – så tog kan kjøre forbi hverandre, og forlenget plattformene på Fauske.

Kan doble antall avganger

I 2022 kan det gå dobbelt så mange godstog på Nordlandsbanen i 2022 som i 2019. Nå er godsterminalen på Fauske utvidet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Byggingen av den nye terminalen i Fauske startet i september 2020, og forrige mandag var det klart for åpning. Det var et halvt år før planen og prosjektet har endt på 20 millioner kroner under budsjettet, som totalt var på 160 millioner kroner, opplyser Bane Nor i en pressemelding.

Det satte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tydelig pris på under åpningen. Han fortalte at regjeringen har store ambisjoner for godstrafikken på bane, og lovet en offensiv og fremtidsrettet satsing:

Åpningen av den utbygde godsterminalen på Fauske tiltrakk seg storfint besøk. Bak til venstre: Carl Fredrik Karlsen, konstituert administrerende direktør i CargoNet. Foran fra venstre: Svein Eggesvik, fylkesråd for transport i Nordland fylkeskommune, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, ordfører i Fauske Marlen R. Berg, ordfører i Bodø Ida M. Pinnerød, ordfører i Saltdal Rune Berg, og Thor Brækkan, områdedirektør i Bane Nor.

– Vi vil legge til rette for at jernbanen kan ta en større andel av godstrafikken. Å styrke godskapasiteten på bane gir flere fordeler: Lavere klimagassutslipp, bedre fremkommelighet på veiene og bedre trafikksikkerhet. Svevestøv og mikroplast er heller ikke et problem på jernbanen, sa Nygård, til de frammøtte på Fauske terminal.

I 2022 vil det kunne gå dobbelt så mange godstog på Nordlandsbanen som i 2019. Det er denne ønskede økningen som har skapt behovet for en styrking av terminalen i Fauske.

Her har Bane Nor forlenget spor til lasting og lossing av gods, bygget ut kryssingsspor – så tog kan kjøre forbi hverandre, og forlenget plattformene – så stasjonen kan ta imot lengre tog med flere vogner, enten de frakter folk eller varer.

Områdedirektør Thor Brækkan i Bane Nor er glad for at prosjektet er gjennomført på en god måte.

– At utbyggingen er ferdig før vi planla og til en lavere pris, er vi stolte av. Nå kan vi ta imot mer klimavennlig og bærekraftig godstransport fra dag én, sier Brækkan.

Bane Nor opplyser i en pressemelding at det er stor aktivitet på skinnefronten i nord. Det jobbes med å forlenge kryssingsporene i Mo i Rana, på Dunderland og i Bodø. Alle disse prosjektene skal bidra til å styrke godstrafikken, og vil stå ferdige før det nye digitale signalsystemet (ERTMS) tas i bruk på strekningen Grong-Bodø i slutten av oktober 2022.

Fra 2020 til 2022 er det bevilget halvannen milliarder til investeringer, oppgraderinger og fornyelser av Nordlandsbanen.

– Vi har modernisert og oppgradert strekningen. Nordlandsbanen er blitt mer robust og er klar for fortsatt vekst i trafikken, særlig er vi rustet for mer klimavennlig godstransport, sier Brækkan.

Powered by Labrador CMS