Alle strekninger har merket en økning i godstrafikken. Her fra Brattøra i Trondheim.
Alle strekninger har merket en økning i godstrafikken. Her fra Brattøra i Trondheim.

Godstogene fylles opp

Korona har ført til en økning på 20 prosent i godsvolumene på jernbane.

Publisert

At folk holder seg hjemme for tiden, gjør at færre tar toget. Dermed reduseres også togtilbudet fra Vy, Flytoget og Go-Ahead, og skinnene blir liggende blanke, tomme og klare til godsaktørene.

De melder om økt etterspørsel de siste to ukene.

- Vi har et stort ansvar under korona-krisen, derfor skal vi legge godt til rette for godstogene der det er mulig. Vareforsyning er et kritisk samfunnsbehov, og vi skal bidra til å styrke den, sier kunde- og trafikkdirektør i Bane Nor Bjørn Kristiansen på Bane Nors egne nettsider.

Legger til rette

Godsselskapene har riktignok ikke rapportert om behov for å kjøre flere tog, og det er for tiden stor usikkerhet i bransjen. Bane Nor er likevel forberedt dersom behovet melder seg.

– Godsselskapene og vareeiere skal vite at vi gjør alt vi kan for å sluse godstogene gjennom det mest trafikkerte jernbanestrekninger, sier Kristiansen.

De siste to ukene har Bane Nor registrert en merkbar økning i godsvolumene på godsterminalene Alnabru (Oslo), Ganddal (Sandnes), Nygårdstangen (Bergen) og Heggstadmoen og Brattøra (Trondheim) samt Bodø, Fauske og Moi i Rana på Nordlandsbanen.

– Godstogene som ankommer Ganddal og Nygårdstanden er 100 prosent fulle. Normalt ligger fyllingsgraden de på rundt 80 prosent. Godsselskapene melder både om en økning på rundt 10 prosent og forespørsler fra nye kunder, sier Ove Andre Algrøy, Bane Nors leder for godsterminaler i Sør-Vest i Bergen.

Godstogene som ankommer Ganddal i Sandnes er nå neste 100 prosent fulle.
Godstogene som ankommer Ganddal i Sandnes er nå neste 100 prosent fulle.

Vil fortsette

I uke 11 registrerte terminaloperatør Railcombi de høyeste volumene på Alnabru så langt i 2020. Volumene i uke 12 bekrefter at trenden fortsatt går i samme retning, også i resten av landet. Økte volumer kan ha sammenheng med innstilling av båttrafikk enkelte steder og en midlertidig mangel på lastebilsjåfører.

– Tilbakemeldingene fra markedet tyder på at volumene vil være like høye fremover, men usikkerheten er stor. Hele verdikjeden blir berørt av permitteringer, pålagte karantener, sykemeldinger og midlertidige stenginger. Det er vanskelig å planlegge for mer enn et par dager av gangen, forteller Per-Allan Kristensen, terminalsjef for Railcombi på Alnabru.

RailCombi må for tiden klarer seg med 12 prosent færre ansatte på Alnabru grunnet Korona-viruset. Likevel registrerer selskapet 97 prosent avgangspunktlighet fra terminalen.

– Det er en krevende situasjon. Vi føler et ansvar for å sikre at varene kommer frem, sier Kristensen.

CargoNet jobber på

Hos Cargonet, Norges største godsoperatør på jernbanen, jobbes det på spreng for å opprettholde produksjonen til tross for redusert bemanning.

– Det er positivt for hele godsnæringen at godstogene blir prioritert. Jeg utelukker ikke at vi kommer i den situasjonen der vi må sende ut flere godstog i sporet. Samtidig er vi i en ekstraordinær situasjon, og ingen vet hvor lenge den vil vare. Det er stor usikkerhet, og vi vet ikke hvordan dette vil utvikles, sier Erik Røhne, administrerende direktør i Cargonet.

Ifølge Røhne er Cargonets første prioritet å opprettholde produksjonen som var planlagt for før Korona-krisen startet.

– Vi gjør alt vi kan for å sikre den, sier Røhne.