• Lager
  • It og supply chain
  • Godstransport
  • Mtvarebil.no
  • Stilling ledig

Meny

  • Lager
  • It og supply chain
  • Godstransport
  • Mtvarebil.no
  • Stilling ledig

37 Enova-mill. gir heftig miljøsatsing

Orkanger-bedriften Washington Mills (WaMas) får 37,2 mill. kroner i støtte fra Enova for å utvikle elektronikk til el-kjøretøy.

Vi er alle i samme båt

Koronaviruset har ikke bare stengt ned hele samfunn og stater; pandemien har sannsynligvis også endret måten vi tenker rundt handel og transport fremover. Verden er i forandring, men hva slags endring står vi overfor på andre siden av krisen?

Sier takk for seg med politisk oppfordring

Norges mest aktive og største havn i skipet tonnasje, ca. 21 millioner tonn siste år, mister en ildsjel når havnedirektør Rune Arnøy nå takker for seg.

Lofotpils står han av

I 2020 var målet å komme over 400.000 liter og en nullpunkts omsetning, men så kom Korona.

– Ikke glem oss i korona-krisen

Mens korona-viruset herjer faller norske havner mellom to stoler og taper til vei og bane.

Fremtidens havner tar form i nord

Havnene langs vår lange kyst skal fortsatt være «navet» for frakt av gods og passasjerer. Havnene er også tilrettelegger for næringsutvikling, som igjen innebærer verdiskapning langs hele kysten vår.

NHO LT-sjefen følger opp med nye krav

Transport- og logistikkbransjen krever ny tiltakspakke for å opprettholde forsyningslinjene innen veitransport, jernbane, sjøtransport og flyfrakt.

Forlater sjefsstolen i Orkla Shipping

En epoke er over for Orkla Shipping & Trading AS når Atle Olav Larsen etter 36 år fratrer som daglig leder 1. mars.

Fremtidens havner

Arnt-Einar Litsheim i Norske Havner tenker høyt om hvordan norske havner vil se ut de neste tiårene i denne kommentaren.

Skinne-godset er og blir taperen

Kun én prosent av gods-importen til Norge kommer med tog. Rundt tre fjerdedeler kommer med skip. Lastebiltransport har økt betydelig de siste ti årene, og utgjør nå 22 prosent av importen målt i vekt.

- Byråkrati ødelegger for nærskipsfarten

Rederier frykter at nærskipsfarten mister konkurranseevnen til bil og landtransport med Tollvesenets tolkning av fortollingsreglene.

Smart transport og logistikk på Lillestrøm

Oslos havnedirektør Ingvar M. Mathisen har ambisjoner om å gjøre hovedstadshavnen til verdens mest miljøvennlige byhavn, for samtidig å øke godsmengden med 50 prosent.

Legger sjela i 160-åringen

- Som et privateid norsk selskap legger vi vår sjel i en personlig og profesjonell oppfølging. Det har bidratt til god vekst og rekordstore resultat.

Et felles løft for kystfarten

Havner og logistikkaktører er drivkraften til en smartere og mer effektiv kystfart. Nå skal mer av godset på kjøl.

En milepæl for havneutviklingen

Vedtaket av reguleringsplan for havne- og industriområdet Grønøra vest er en milepæl for havneutviklingen i Midt-Norge. Snakker vi om den nye havnebyen Orkanger?

Blå vind i Karmsund Havn

Nylig ble "nye" Karmsund Havn åpnet av selveste statsminister Erna Solberg.

Norge og Europa – havnenes plass i transportsystemet

Nylig vedtok Stortinget en ny havne- og farvannslov. Selv om regjeringen ønsket en liberalisering av reglene for å hente utbytte fra havnekapitalen, valgte Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget å stramme dette betraktelig inn. Dermed ble det mer i tråd med det opprinnelige forslaget fra Havnelovutvalget som ble nedsatt i 2016. Videre ble dagens ansvarsfordeling i farvann i stor grad videreført, selv om anløpsavgiften ble omdøpt til farvannsavgift. Norske Havner og andre maritime organisasjoner har vært sentrale aktører for å få et regelverk som er godt tilpasset havnene.

Bygger containerterminal

Borg Havn opprustes for bedre internlogistikk og til en mer bærekraftig infrastruktur.

One-stop-shop for hele kysten

Westport vil være one-stop-shop gjennom å standardisere all logistikk langs kysten av Norge.

Sjødyktig i nord

Godstransporten til sjøs styrkes i konkurransen med veitransport.

Slutter i Bellona – men fortsetter

Bellonas spydspiss for miljøløsninger i transport- og logistikksektoren slutter i miljøorganisasjonen.

Stein Lier-Hansen vil ha fortgang

- Det er for lite trøkk, for mange 17. mai-taler, og logistikken stopper med for dårlig samfunnsplanlegging.

Sjef for blå logistikkløsninger

Stena Line former det europeiske logistikknettet med nye intermodale fraktløsninger og går i spiss i utviklingen av bærekraftig sjøfart.

- Ny havnelov uten virkemidler

– Det trengs andre virkemidler enn dette for å få mer gods sjøveien.

God vind i Viasea-seilene

Viasea lanserer ny ukentlig service fra Lübeck til Oslo.

119 Enova-millioner til Asko

Askos helelektriske transportkjede kan bli en realitet når Enova nå bevilger 119 millioner kroner til planene.

- Milepæl for gods og passasjerer

- Sjøveien er miljøveien. Dette er en viktig milepæl i arbeidet for å bli en nullutslippshavn.

CO2-nøytrale innen 2050

Transportgiganten Maersk setter nye klimamål med å bli CO2-nøytral innen 2050.

Grønt tilskudd fra Oslo Havn

Hovedstadshavnen gir tilskudd til grønn omstilling for havneaktørene.

19 slakterier ved nedslitt vei

Daglig leder Stig Nerdal i Transportutvikling AS er usikker på om slakteriene er lokalisert der transportstrukturene er best.

Westport til Bergen

Westport etablerer nytt terminaltilbud i Bergen havn fra 1. januar 2019.

På plass i Hirtshals

Slaktebåten «Norwegian Gannet» har gjennomført sin første prøveseilas til Hirtshals havn.

Et betent godsknutepunkt

Ågotnes som nytt havneknutepunkt i Bergensregionen har store konsekvenser for godsaktørene og vareeierne.

Havneveteranen takker for seg

Etter 26 år takker Oddvar Bakke for seg som styreleder i Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS.

Saint-Gobain utfordrer havn og sjø

– Vi vil ha logistikk satt i system, understreker Håkon Kvåle, Supply Chain Director i Saint-Gobain Norge som er på jakt etter gode løsninger.

Leverte oppsigelse

Paul Ingvar Dekkerhus forlater Nord-Trøndelag Havn IKS etter 13 år.

Kraftanstrengelse av Samskip/Nor Lines

Samskip oppgraderer transportnettverk mellom Nordsjøen og Baltikum.

Tvil om Hav Line-tildelingen

Det stilles et stort spørsmålstegn til Hav Line-tildelingen av kronemidler.

- Bryter regelverk og rammer samfunnet

INNLEGG: Tre prosjekter får støtte fra statens tilskuddsordning for overføring av gods fra vei til sjø. Ett av dem bryter sannsynligvis med gjeldende regelverk, og vil ramme sysselsetting i norske kystsamfunn hardt.

DFDS åpner for fisk fra Norge til Kontinentet

DFDS utvider ro/ro-tilbudet med direkte seilinger fra Brevik til Zeebrugge og kontinentet.

– En fadese og nedtur for sjøveien

– Dette er en kraftig nedtur som gir store forsinkelser i arbeidet med økt transport av fisk sjøveien.

70 millioner til tre rederier 

Ytterligere 1,8 millioner tonn gods skal overføres fra vei til sjø, gjennom støtte til godsoverføring.

Tar nye grep sjøveien

35.000 paller emballasje fra Ranheim Paper & Board kan transporteres med båt fra Trondheim i stedet for på trailer.

Rederiets og agentens suksess-reise

Når Evergreen Line feirer 50 års sjøreise 1. september kan rederiet også se tilbake på 40 års vellykket samarbeid med Greencarrier Liner Agencies.

Med containere gjennom Arktis

Mærsk seiler sitt første containerskip gjennom Arktis fra Vladivostok til St. Petersburg.

- Godsflyten må settes i system

- Transport trenger strategisk styring og planlegging satt i et helhetlig system.

DFDS styrker godskapasiteten

DFDS styrker kapasiteten for å møte den sterke godsveksten sjøveien med nye ro-ro fraktferger fra det kinesiske skipsverftet Jinling.

SalMar-laksen tar sjøveien

SalMar dropper lastebil via «Lakseveien» og sender laksen sjøveien med Ulvans Rederi.

70 prosent utslippsreduksjon

Laksetransport sjøveien kan redusere klimagassutslipp med over 70 prosent sammenlignet med godstransport på bil.

Oppruster containerflåten

NCL styrker den europeiske containerflåten og møter en voksende etterspørsel av frysetransport.

Endelig anløp Hirtshals

Trøndelag-Hirtshals er en realitet og 30. juli anløp M/S ”With Frohavet” den danske havnen for første gang.

Ny godslinje til Tyskland

Color Line starter ny godslinje mellom Norge og Tyskland og dobler kapasiteten for transport av gods mellom de to landene.

Havne- og logistikk-veteranens gode liv

Hjem fra de syv hav reiser han langs norskekysten med «Det gode liv» og forteller hvordan norske havner må ruste seg for å møte fremtiden.

Ansetter ny Shortsea-kaptein til høsten

Ny daglig leder i Shortsea Promotion Centre er på plass til høsten.

Kråkøya åpnet for sjøgullet

Tirsdag åpnet fiskeriminister Per Sandberg (Frp) den nye havna på Kråkøya utenfor Rørvik ved Trøndelagskysten.

Vil ta ferskfisken til kontinentet

Flere rederier har meldt interesse for å transportere fersk fisk fra Midt-Norge til Kontinentet.

Går sammen om godsvolumene

Oppdrettere, transportører, havner og offentlige myndigheter i Midt-Norge tar grep.

I den midt-norske tenkeboksen

Midt-norsk transportnæring går i tenkeboksen for nye transportløsninger.

Droppet jernbanen – tar sjøveien

Den tidligere jernbanemannen gjennom 20 år, Bjarne Ivar Wist, legger ikke skjul på sin frustrasjon over «ståa» i transport- og logistikkbransjen.

Gravla Trøndelagsterminalen og avviklet Dovrebanen

Shortsea jakter ny kaptein

Hans Kristian Haram har forlatt Shortsea-skuta. Nå jaktes det på ny kaptein til å kjempe for mer gods sjøveien.

- Blå næring sitter på nøkkelen

- Blå næring trues av manglende transportkapasitet og må omfavne en ny sjøveis transportkorridor for å sikre egen markedstilgang.

Redaktør:
Øyvind Ludt

Ansvarlig redaktør:
Thomas Witsø-Bjølmer

Salgssjef:
Kenneth Johnsen

Selger:
Finn Mobæk

Selger:
Trine Johannessen


All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

Besøksadresse:
Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr

Redaksjon:
[email protected]

(+47) 66 82 21 21

Postadresse:
Postboks 11
1411 Kolbotn

Salg:
[email protected]

Annonsering

Tips oss

Personvernerklæring