Borg Havn IKS opprustes og vil fremstå med en mer bærekraftig infrastruktur.

Bygger containerterminal

Borg Havn opprustes for bedre internlogistikk og til en mer bærekraftig infrastruktur.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NRC Group er snart i gang med å bygge ut Borg Havn Containerterminal.

NRC har fått ansvaret for oppgradering av eksisterende kai med 4000 m² terminalareal og forlengelse av kranskinner. Kontrakten er verdsatt til ca. 43 millioner kroner.

Arbeidet starter i august og er planlagt ferdigstilt april 2020.

Opprustningen av havnen i Fredrikstad omfatter nærmest dobling av eksisterende arealer, og som innebærer en mer effektiv internlogstikk.           

Dagens virksomhet ved Borg Havn Containerterminal har 342 meter kaifront, medstrøms dykdalb i kailinjen, og et stort bak-areal for håndtering av containere.

Bedre internlogistikk

Mellom den sydlige RoRo-rampen og containerkaien er det pr. nå ikke bygget kai. Utbygging av kai på dette området vil ikke bare gi terminalen større areal, men også forenkle internlogistikken på anlegget.

Etter utbygging vil samlet kaifront på containerterminalen ha en lengde på 291 meter, om lag 4000 m² ekstra terminalareal, samt forlengelse av kranskinner for STS kranen - som igjen muliggjør parkering ved siden av RoRo-rampen.

- NRC Group har lang erfaring med bygging av kaianlegg, og er en markedsleder innen denne nisjen i Norden, forteller Hans Olav Storkås, daglig leder i NRC Group Norge.

Powered by Labrador CMS