– Vi skal stå han av, sier gründer og eier av Lofotpils, Thorvardur Gunnlaugsson.
– Vi skal stå han av, sier gründer og eier av Lofotpils, Thorvardur Gunnlaugsson.

Lofotpils står han av

I 2020 var målet å komme over 400.000 liter og en nullpunkts omsetning, men så kom Korona.

Publisert

- Vi har konkurrert med Corona før, men ikke på dette viset. Fremtiden for de 200 mikrobryggeriene i Norge er usikker og det blir spennende å se hvem som overlever.

Det forteller gründer og eier av Lofotpils AS, Thorvardur Gunnlaugsson, til Mtlogistikk.

Nå er det bom stopp i salget til HORECA markedet, for det største bryggeriet i Nordland etter at Carlsberg kjøpte opp og la ned Nordlandsbryggeriet i Bodø.

Skjerper knivene

- De store bryggeriene, særlig Carlsberg (Ringnes) skjerper nå knivene og krever sin hylleplass i henhold til avtalene. Det betyr at de ikke mister så mye volum i forhold til oss mindre aktører, og som er avhengig av konsumentens nåde. Det er derfor langt verre for oss små som ikke har kjøpt hylleplass hos kjedene. Vi drifter på frivillig basis og på kjøpmannens premisser, understreker Gunnlaugsson.

Paller med herligheter

63-åringen hadde sitt første møte med Norge i august 1983, da han ankom Bodø for å studere fiskeriøkonomi. Planen var å snu nesen hjem igjen til Island etter tre års studie for å skape seg en karriere i fiskeindustrien på Sagaøya.

Siden har stadig flere paller med Lofotpils gått ut fra bryggeriet på kaikanten i Svolvær. Lofotpils har festet grepet, langt utenfor Nordland.

– Det er mange likheter i logistikken for et fiskebruk og et ølbryggeri, sier Gunnlaugsson som var med på det aller første øl-sommerleirkurset som ble uteksaminert på Norsk Vinfagskole i 2013.

Thorvardur er selveste symbolet på øl i Svolvær etter at han etablerte Lofotpils Bryggeri i et fiskemottak i Svolvær fra 1930-tallet.

Det er investert flere ti-talls millioner kroner i tysk bryggerutstyr i Lofotens første og eneste mikrobryggeri, kjent for å brygge øl med smak av regionens ville og vakre natur.

Hurtigruten, her i Svolvær havn, er en viktig transportør for Lofotpils, sammen med transport- og logistikkselskaper som Nor Lines, PostNord, Bring, Posten, Schenker, samt flere lokale leverandører.
Hurtigruten, her i Svolvær havn, er en viktig transportør for Lofotpils, sammen med transport- og logistikkselskaper som Nor Lines, PostNord, Bring, Posten, Schenker, samt flere lokale leverandører.

Innfrysingstunnelen på det gamle fiskebruket brukes i dag som maltlager. Her er temperaturen stabil. De 1800 kvadratmeterne på det gamle fiskebruket i havnelageret passer utmerket til driften av bryggeriet.

Solide transportører 

Transport- og logistikkselskaper som Nor Lines/Hurtigruten, PostNord, Bring, Posten, Schenker, samt flere lokale leverandører, står for transporten.

Foruten egen lagerkapasitet leier Lofotpils et 400 kvadratmeter stort lager hos Nor Lines.

Gunnlaugsson hadde flere års erfaring fra norsk fiskeribransje, da han etablerte Lofotpils i et produksjonsbygg fra 1937 på havna i Svolvær i 2014.

– Det har vært langsiktig tenking før jeg etablerte Lofotpils som selskap høsten 2006. Først åtte år senere var det en realitet, forteller gründeren.

Heftig utvikling

I løpet av de vel 35 årene gründeren av Lofotpils AS har bodd i Norge, har han vandret fra Bodø til, Bergen, Harstad, Reykjavik, Halifax (Canada), Reine i Lofoten, og nå de siste årene med bopel i Svolvær.

- Arbeidsaktiviteten har variert fra å være lagerarbeider, regnskapsfører, selger og nå daglig leder. Fra 1996 har jeg drevet eget firma DNG Norge AS, som i dag selger hovedsakelig bekleding og personlig verneutstyr til industrien. Vi server Lofoten og Vesterålen, inkl. Værøy og Røst, forteller Gunnlaugsson, og som høsten 2006 registrerte mikrobryggeriet Lofotpils AS.

På det tidspunktet var det fem mikrobryggerier i Norge, ved produksjonsstart i 2014 var det 75, mens det i dag er over 200 mikrobryggerier.

Selskapet har investert nærmere 30 mill. kroner i bryggeriutstyr og er ett av de mest moderne mikrobryggeriene i Norge, med en produksjonskapasitet på rundt to mill. liter årlig.

– Vi er det mest miljøvennlige bryggeriet i Norge og verdens første drikkevareprodusent med Miljøfyrtårn sertifisering. I samarbeid med våre leverandører, som NB Engros i Narvik, baserer vi produksjonen på miljøvennlig emballasje, forteller gründeren som også understreker at Lofotpils var det første mikrobryggeriet i Norge som installerte fullskala linje for tapping av øl i boks.

Lofotpils er også første bryggeriet i Nord-Europa som tapper øl i Alu-flasker med full pant. Produksjonsutstyret er effektivt og bruker lite energi i produksjonen, gjenbruk av varme, etc.

Lofotpils distribuerer ølet i hele Norge, og har tredoblet salget siden høsten 2014.

I 2015 ble det produsert 118.000 liter, i fjor produserte bryggeriet 310.000 liter øl. I år var planen å øke produksjonen til 400.000 liter, men så kom koronaen.