Atle Olav Larsen var med på å bygge opp det 26 år gamle North-Sea Container Line AS (NCL). Her anløper NCL Svelgen containerhavnen på Orkanger.
Atle Olav Larsen var med på å bygge opp det 26 år gamle North-Sea Container Line AS (NCL). Her anløper NCL Svelgen containerhavnen på Orkanger.

Forlater sjefsstolen i Orkla Shipping

En epoke er over for Orkla Shipping & Trading AS når Atle Olav Larsen etter 36 år fratrer som daglig leder 1. mars.

Publisert

 

En epoke er over for Atle Olav Larsen som etter 36 år overlater sjefsstolen i Orkla Shipping & Trading til yngre krefter 1. mars.
En epoke er over for Atle Olav Larsen som etter 36 år overlater sjefsstolen i Orkla Shipping & Trading til yngre krefter 1. mars.

Logistikkdirektør Terje Larsen overtar styringen og sjefsstolen fra samme dato.

– Det er på tide å slippe yngre krefter til for å utvikle det snart 40 år gamle selskapet videre, sier Atle Olav Larsen som går inn i en 100 prosent stilling som Logistics Spesialist med fokus på salg og oppfølging av selskapets viktigste kunder samt terminaldrift og ansvar for selskapets kjøretøyer og materiell.

Kontinental spedisjon

Det privateide transportselskapet Orkla Shipping & Trading ble etablert på Orkanger i 1981, med det formål å drive nasjonal og internasjonal spedisjon og transport, samt terminal- og lagertjenester.

Larsen kan se tilbake på et selskap som siden den gang har vokst fra 1 ansatt til et solid og ekspansivt transportfirma.

Orkanger-selskapet har utviklet seg fra å være et ”rent” spedisjonsfirma til å bli et av regionens største transportfirma med et variert utvalg av eget materiell.

Selskapet har sakte men sikkert økt sine markedsandeler på containersiden, og drifter i dag Midt-Norges største containerterminal.

– Vi må ha muskler nok til å møte fremtidens krav innen vår bransje, har Larsen uttalt til oss tidligere, og viser til at Orkla Shipping & Trading i dag fremstår som en erfaren aktør innen logistikkløsninger for midt-norsk næringsliv. 

Logistics Manager Terje Larsen overtar sjefsstolen i Orkla Shipping & Trading.
Logistics Manager Terje Larsen overtar sjefsstolen i Orkla Shipping & Trading.

Var med på NCL-utviklingen

Han var også med på å bygge opp det 26 år gamle North-Sea Container Line AS (NCL), det ledende containerrederiet mellom de store containerhavnene i Europa og Vest-, Midt- og Nord-Norge.

Hver uke kommer båter lastet med gods inn til havna på Orkanger, Midt-Norges største containerterminal og portalen til Midt-Norges næringsliv.

Herfra tar Orkla Shipping & Trading over ansvaret og frakter varene ut til kundene. Selskapet sørger også for at eksportvarer fra lokale bedrifter blir med ut i den store verden.

Larsen har jobbet i selskapet siden det ble etablert i 1981, og har vært daglig leder nesten like lenge. Han hadde mange år i transportbransjen bak seg da han og kompanjongen i 1994 ble sittende som hovedaksjonærer i firmaet.

Orkla Shipping & Trading har en svært sentral rolle i Orkanger Havn, logistikkleddet 35 kilometer sørvest for Trondheim som tar imot importgodset til Trøndelag sjøveien fra kontinenthavnene.
Orkla Shipping & Trading har en svært sentral rolle i Orkanger Havn, logistikkleddet 35 kilometer sørvest for Trondheim som tar imot importgodset til Trøndelag sjøveien fra kontinenthavnene.

Ifølge Larsen er NCL-tilbudet med rask og god transportservice til og fra kontinentet av meget stor betydning. Haugesund-rederiet har i årenes løp satset på Orkanger som anløpshavn. NCL er et veletablert rederi i fast rute mellom Rotterdam, Hamburg, Immingham, Bremerhaven og Orkanger. Gjennom dette tilbudet får Trondheimsregionen en rask og god transportservice til og fra kontinentet.

Midtnorsk logistikkledd 

Dette gir mulighet til å transportere oversjøiske containere i fast rutesystem til og fra Norge. Mye av tungtransport forsvinner fra veiene om oppdrettsselskapene tilpasser logistikken sin til NCL returtransport til kontinentet.

Orkla Shipping & Trading har en svært sentral rolle i Orkanger Havn, logistikkleddet 35 kilometer sørvest for Trondheim som tar imot importgodset til Trøndelag sjøveien fra kontinenthavnene. 

Ifjor sommer ble reguleringsplanen for industri- og havneområdet Grønøra vest vedtatt, noe som betraktes som en milepæl for havneutviklingen i Midt-Norge. Ikke minst er havneutviklingen svært viktig for å ivareta framtidas godsstrømmer på sjø, da Trøndelag i dag er i mangel av gode industri- og havnearealer.