Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

MT-redaktør Øyvind Ludt flankeres av MT-prisvinnerne Jakob Hatteland (t.v.) og Dag-Adler Blakseth.

Moderne Transport-prisen til Jakob Hatteland og Dag-Adler Blakseth

To av nøkkelpersonene bak AutoStore-eventyret, Jakob Hatteland og Dag-Adler Blakseth, hedres med årets Moderne Transport-pris for å ha gjort norsk lagerteknologi til et globalt industrieventyr.

Publisert Sist oppdatert

Moderne Transport-prisen ble delt ut for første gang i 1969, og skal ifølge forskriftene gå til «én eller flere som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport». Prisen deles som regel ut til én person, men i 2005 gikk den til to – dagens juryleder Eirill Bø og Marianne Jahre fra BI – sist gang prisen ble tildelt flere enn én mottaker.

Jakob Hatteland.

Årets vinnere er Jakob Hatteland og Dag-Adler Blakseth. Hatteland er grunnlegger av Hatteland Electronics – selskapet som i 1996 fant opp AutoStore. Blakseth er grunnlegger av og fortsatt styreleder i Element Logic, selskapet som har vært en drivkraft bak AutoStores vekst til å bli en norsk teknologi- og logistikksuksess med eksport til hele verden.

AutoStore ble utviklet av teknisk direktør Ingvar Hognaland, som en løsning for å komprimere lageret til Hatteland Electronics – slik at det ble plass til flere varer på mindre plass. Hatteland så raskt at løsningen hadde verdi også utenfor selskapets lager i Nedre Vats. Da Hognaland møtte Kjell Blakseth, Dag-Adlers bror og medgrunnlegger av Element Logic, i 2003, tok utviklingen virkelig fart. Seks måneder senere bygget Element Logic verdens første AutoStore-anlegg hos alarm- og overvåkningsselskapet Elotec. Anlegget ble satt i drift for 20 år siden – og er fortsatt i drift den dag i dag.

Dag-Adler Blakseth.

Selv om markedet var tøft de første årene, turte Element Logic å satse på AutoStore. Det ble tidlig knyttet tette bånd mellom de to selskapene. De vokste sammen – sakte i begynnelsen, men de siste ti årene har veksten virkelig skutt fart.

Hatteland og Blakseth har hele tiden hatt tro på systemet, i de mange årene før det ble lønnsomt. Å ha noen som står løpet i over 15 år før lønnsomheten kommer, er ganske unikt. Når man ser tilbake på historien, kunne AutoStore-eventyret like gjerne blitt med en idé på tegnebrettet i Nedre Vats. I stedet ble det starten på et industrieventyr som nå teller tusenvis av installasjoner verden over.

Verdens første AutoStore-anlegg hos Elotec, ble levert av Element Logic for 20 år siden, og er fortsatt i drift.

For både Jakob Hatteland og Dag-Adler Blakseth har reisen vært preget av tålmodighet, teknisk nysgjerrighet og en felles tro på at små norske innovasjoner kan bli store i verden. AutoStore ble i 2019 Norges første «enhjørning» da aksjemajoriteten i selskapet ble solgt for 16 milliarder kroner.

Utholdenhet og tålmodighet

Juryen trekker frem at både Hatteland og Blakseth har vist et usedvanlig langsiktig engasjement for innovasjon i norsk næringsliv.

– Dette er to personer som har vist utholdenhet, teknologisk visjon og samarbeidsevne på et nivå som har satt Norge på det globale kartet innen lagerautomatisering, sier redaktør i Moderne Transport, Øyvind Ludt, og juryleder Eirill Bø.

Juryen legger særlig vekt på hvordan samspillet mellom AutoStore og Element Logic har bidratt til å gjøre høyteknologi til et norsk eksporteventyr – med ringvirkninger langt utover logistikkbransjen.

Historien om AutoStore og Element Logic illustrerer et større poeng i norsk industriutvikling: betydningen av tålmodig kapital, tett samarbeid mellom teknologi og anvendelse – og en kultur som tåler å feile før man lykkes.

AutoStore er ikke bare et produkt, men et symbol på hva som kan skje når teknologisk oppfinnsomhet møter industriell utholdenhet. Årets Moderne Transport-pris blir dermed også en anerkjennelse av de verdiene som gjør slike suksesser mulig.

AutoStore-suksessen blir også lagt merke til utenfor Norges grenser. I 2023 ble Jakob Hatteland og Ingvar Hognaland som de første nordmenn innlemmet i Logistics Hall of Fame i Berlin – en ære de deler med navn som Henry Ford, Gottlieb Daimler, Gottfried Schenker og Jeff Bezos. Da ble AutoStore omtalt som «en av de viktigste oppfinnelsene innen moderne logistikk».

Senest i år havnet AutoStore på amerikanske Time Magazines liste over de 300 beste oppfinnelsene i 2025. Time trekker særlig frem lagerteknologiens ferske bruk av kunstig intelligens. Gjennom Moderne Transport-prisen oppnår de nå noe av det vanskeligste – å bli profeter i eget land.

Nye jurymedlemmer

Som vinner i fjor blir man automatisk med i årets jury. Den består i år av fjorårsvinner Henning Aandal fra Onrail, dosent ved BI Eirill Bø, Heidi Bergsveen – styreleder i Logistikkforeningen – og Logistikk Inside-redaktør Glenn Lund. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær.

Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@logistikk.no.

Tidligere vinnere av Moderne Transport-prisen

  • 1969 Gunnar Goksøyr, Saugbrugsforeningen AS, ­Halden
  • 1970 Arne Grøttås, Raufoss Fabrikker AS, Raufoss
  • 1971 Trygve Tomter, Follum Fabrikker AS, Hønefoss
  • 1972 Boss Tischbein, Christiania Portland Cementfabr., ­Slemmestad
  • 1973 Ingvald Blegen, Christiania Spigerverk AS, Oslo
  • 1974 Knut Raaum, Scan-Austral, Oslo
  • 1975 Yngvar Mølmen, Gausdal Bilselskap AS, Gausdal
  • 1976 Knut Haganæs, Haganæs & Partners, Oslo
  • 1977 Erik Heirung, DFDS, ­København
  • 1978 Kai Sødal og Harald ­Lunøe, KST, ­Kristiansand, Sverre Liverød, Fred. ­Olsen & Co., Oslo
  • 1979 Einar Gleditsch, Jotun AS, Sandefjord
  • 1980 Rolf B. Rasmussen, H. ­Astrup & Co., Oslo
  • 1981 Tore Iversen, Toro ­Næringsmiddelfabrikk, ­Bergen, ­Markus Markussen, Industrikonsult, Oslo
  • 1982 John Aasland, Aspelin-Stormbull AS, Trondheim, Olav Wiste, Tran­sportbrukernes ­Fellesorgan, Oslo
  • 1983 John Anker Skjolden, AS Fjeldhammer Brug, ­Fjeldhammer
  • 1984 Odd Grønlie, Norsk Hydro AS, Porsgrunn
  • 1985 Kjell Wibstad, SSFR, Transp.avd., Oslo
  • 1986 Øystein Stie, Sties ­Termo-Transport AS, Oslo
  • 1987 Egil Budde, SAS, Oslo 1988 Robert F. Norden, NSB, Oslo
  • 1989 Kristian Stokke, Tollpost-Globe AS, Oslo
  • 1990 Kai Bogen, Micro Design, Trondheim
  • 1991 Arne Bruusgaard, Cargoscan AS, Oslo
  • 1992 Egil Killi, Transportbrukernes ­Fellesorganisasjon, Oslo
  • 1993 Per Mauritz Hanssen, Oslo Havnevesen, Oslo
  • 1994 Per Waagan, Waagan Transport AS, ­Ålesund
  • 1995 Øivind Arnøy, Hansa Bryggeri AS, Bergen
  • 1996 Gunnar Eigeland, Norges Lastebileier-Forbund, Oslo
  • 1997 Bjørn Kanstad og Jørgen Skaug, Artic Rail ­Express, Narvik
  • 1998 Harald Engh, Uniteam ASA
  • 1999 Håkon Kristiansen, Elkjøp
  • 2000 Bjørn Foss, Høgskolen i Molde (DH)
  • 2001 Håvard Vartdal, Vartdal Plastindustri AS
  • 2002 Thor Bergby, Linjegods
  • 2003 Torbjørn Seielstad, Gausdal Landhandleri
  • 2004 Jan Are Tevik, Icopal
  • 2005 Eirill Bø, og Marianne ­Jahre, ­Handelshøyskolen BI
  • 2006 Rolf Aarland, Trondheim havn
  • 2007 Stein Erik Grønland, Handelshøyskolen BI, SITMA AS
  • 2008 Erling Sæther, DB Schenker, Norge
  • 2009 Einar Olsen, Drammen havn
  • 2010 Pål Asbjørn Vindegg, Komplett
  • 2011 Ole Andreas Hagen, Tollpost Globe / PostNord Logistik.
  • 2012 Knut Sollund, ColliCare
  • 2013 Felix H. Tschudi, Styreleder Tschudi Shipping Company
  • 2014 Jo Eirik Frøise, Fagsjef for samferdsel i Norsk Industri og prosjektleder for «Transport og Logistikk».
  • 2015 Dag Mejdell, konsernsjef Posten Norge.
  • 2016 Torbjørn Johannson, ASKO
  • 2017 Hans Kristian Haram, Shortsea Shipping
  • 2018 Bjørn Tore Orvik, Yara
  • 2019 Carl-Erik Arnesen, Hav Line
  • 2020 Inger Beate Hovi, Transportøkonomisk Institutt
  • 2021 Karl Alveng Munthe-Kaas, Oda
  • 2022 Odd Hannestad, Ahlsell
  • 2023 Kai Just Olsen, Asko Maritime 
  • 2024 Henning Aandal, Onrail

 

Powered by Labrador CMS