LOGISTIKK: Arne Lorvik, logistikkdirektør i Harald A. Møller AS.Harald A. Møller AS
Drammensordfører
Kjell Arne Hermansen (H) sto for den offisielle åpningen.
Med en kapasitet på over 40 000 biler i året og tilrettelagt for bærekraftig og
effektiv logistikk, representerer anlegget et viktig steg inn i fremtiden for
Norges største bilimportør Harald A. Møller.
– Vi har valgt å bygge stort fra starten av, slik at anlegget er rigget for
vekst i mange år fremover. Erfaringen tilsier at det er bedre å gjøre det
ordentlig med én gang, fremfor å utvide gradvis, sier Arne Lorvik,
logistikkdirektør i Harald A. Møller AS.
Vil øke gradvis
Drammen havn vil spille en sentral rolle for Harald A. Møllers fremtidige vekst. I oppstartsfasen vil 20 prosent av deres biler bli håndtert ved Drammen havn, med en klar ambisjon om å øke denne andelen over tid.
– Med Møllers etablering er den siste av de store norske bilimportørene på plass i Drammen, og vi fortsetter tilretteleggingen av effektive logsitikkstrømmer fra skuteside og ut til hele landet, sier havnedirektør Arne Fosen.
Det sju etasjer høye bygget på 41.500 kvadratmeter har plass til 1150 biler og
er utstyrt med avanserte fasiliteter for mottak, klargjøring og utsendelse av
nye biler. Fra mottak til ferdigstillelse skjer prosessen med et minimum av
forflytning, noe som gir både tidsbesparelser og økt kvalitet.
Anlegget
har et sterkt miljøfokus. Med 1936 solcellepaneler fordelt på tak og fasade,
inkludert Norges største solcelle-carport, kan det produseres årlig over
750.000 kWh, tilsvarende strømforbruket til 35–45 eneboliger.
Overskuddsstrøm lagres i batterier og selges ut på det offentlige nettet.
I tillegg gjenvinnes 80 prosent av vannet i den 35 meter lange vaskehallen,
hvor bakterier bryter ned organiske stoffer og renser vannet til
drikkekvalitet.
–
Dette er et bygg som både er sikret godt mot klimaendringer og mer ekstremvær i
fremtiden, og som samtidig bidrar til å bekjempe rot-årsakene med bærekraftige
løsninger på flere viktige områder, sier Andreas Jul Røsjø, administrerende
direktør i Møller Eiendom.
Samtidig, selvsagt, som bygget er satt opp for en mest mulig optimal
logistikkflyt.
– I vår bransje måles vi på ledetid. Derfor har vi designet anlegget for å
håndtere bilene med så få forflytningspunkter som mulig, sier Lorvik.