Inger Beate Hovi (rød genser) er vinner av Moderne Transport-prisen 2020. MT-redaktør Øyvind Ludt og juryleder Eirill Bø delte ut prisen på TØI.

Moderne Transport-prisen til Inger Beate Hovi

VERDIG VINNER: Inger Beate Hovi (54) har viet hele sitt yrkesaktive liv til samfunnsnyttig forskning på godstransport. Hun er årets vinner av Moderne Transport-prisen.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Inger Beate Hovi

Født: 9.2.1966 i Skien
Bor: På Kjelsås i Oslo.
Gift, to voksne døtre.
Utdannet cand.oecon ved Universitetet i Oslo
Ansatt ved Transportøkonomisk Institutt siden 1991, og blant Nordens ledende forskere på godstransport.

Moderne Transport-prisen ble delt ut for første gang i 1969, og med en så lang historie er det bare passende at prisen deles ut til en dame med lang fartstid innen transport og logistikk, nemlig forskningsleder innen næringsøkonomi og godstransport ved Transportøkonomisk Institutt, cand.oecon. Inger Beate Hovi.

Moderne Transport-prisen skal gå til «den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport», og det har Hovi gjort i aller høyeste grad. Få, om noen, har levert mer forskningsmateriale innen godstransport de siste 20 årene.

«Inger Beate Hovi har forsket på transport i hele sitt voksne liv. Forskningen er rettet mot mange områder innen fagfeltet for eksempel miljøeffekter og klimaanalyser, bil, sjø og jernbanetransport, bydistribusjon og hun har bidratt til Nasjonal transportplan i en årrekke.

Hun har skrevet et utall av TØI-rapporter, vitenskapelig artikler og bidratt i mange populærvitenskapelig tidsskrifter. Hun holder mange foredrag og deler raust sin kunnskap på ulike konferanser til det beste for bransjen», heter det i juryens begrunnelse for tildelingen.

Inger Beate Hovi ble overrasket med prisutdeling under et internmøte i TØIs lokaler i Forskningsparken.

Bidrar

Hovi har siden 2004 ledet en forskergruppe ved TØI som arbeider med ulike sider ved næringslivets transporter. Gjennom dette arbeidet har hun laget mye av grunnlaget store deler av transport- og logistikkbransjen i Norge i dag tar sine avgjørelser basert på. Samtidig bidrar forskningen hennes til store samfunnsøkonomiske besparelser gjennom bedre utnyttelse av transportkapasiteten, og dermed mindre veitrafikk og reduserte utslipp. Hennes forskning brukes også hyppig når landets samferdselsmyndigheter skal legge sine strategier og planlegge sine utbygginger.

Av kollegaer og samarbeidspartnere beskrives Hovi som en nestor innen godstransport, og en attraktiv samarbeidspartner både eksternt og internt.

Som fagperson og kollega er hun flink til å dele og alltid åpen for å la andre bruke hennes materiale. Hun følger opp både studenter og yngre ansatte med iver. Hun deler også raust og flittig av sin kunnskap med andre fagfolk, næringsliv og kunnskapsbedrifter og gjennom hyppige foredrag.

Overrasket på jobb

Vanligvis deles prisen ut under festmiddagen på Transport & Logistikk-konferansen på Gardermoen, med oppunder 1000 mennesker i salen. Det ble det ikke anledning til i år, siden covid-19 har tvunget Transport & Logistikk til å bli en heldigital konferanse. I stedet ble Hovi overrasket under et internmøte på TØI av MT-redaktør Øyvind Ludt og juryleder Eirill Bø, som til daglig er dosent ved handelshøyskolen BI. Utdelingen ble kringkastet under den digitale Transport & Logistikk-konferansen.

Se innslaget her:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

Moderne Transport-prisen

  • Deles ut til den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport.
  • Delt ut hvert år siden 1969 - Vinneren får heder og ære, et innrammet diplom og en sjekk på 15.000 kroner
  • Jury: Eirill Bø, Handelshøyskolen BI Lars Inge Fenes, Logistikkforeningen. no og Matmegleren Einar Olsen, Drammen Havn og fjorårsvinner Carl-Erik Arnesen. Sekretær: Øyvind Ludt, Moderne Transport
  • Se liste over tidligere vinnere

Og vinneren ble definitivt tatt på sengen.

Tidligere vinnere av Moderne Transport-prisen

1969 Gunnar Goksøyr, Saugbrugsforeningen AS, ­Halden

1970 Arne Grøttås, Raufoss Fabrikker AS, Raufoss

1971 Trygve Tomter, Follum Fabrikker AS, Hønefoss

1972 Boss Tischbein, Christiania Portland Cementfabr., ­Slemmestad

1973 Ingvald Blegen, Christiania Spigerverk AS, Oslo

1974 Knut Raaum, Scan-Austral, Oslo

1975 Yngvar Mølmen, Gausdal Bilselskap AS, Gausdal

1976 Knut Haganæs, Haganæs & Partners, Oslo

1977 Erik Heirung, DFDS, ­København

1978 Kai Sødal og Harald ­Lunøe, KST, ­Kristiansand, Sverre Liverød, Fred. ­Olsen & Co., Oslo

1979 Einar Gleditsch, Jotun AS, Sandefjord

1980 Rolf B. Rasmussen, H. ­Astrup & Co., Oslo

1981 Tore Iversen, Toro ­Næringsmiddelfabrikk, ­Bergen, ­Markus Markussen, Industrikonsult, Oslo

1982 John Aasland, Aspelin-Stormbull AS, Trondheim, Olav Wiste, Tran­sportbrukernes ­Fellesorgan, Oslo

1983 John Anker Skjolden, AS Fjeldhammer Brug, ­Fjeldhammer

1984 Odd Grønlie, Norsk Hydro AS, Porsgrunn

1985 Kjell Wibstad, SSFR, Transp.avd., Oslo

1986 Øystein Stie, Sties ­Termo-Transport AS, Oslo

1987 Egil Budde, SAS, Oslo 1988 Robert F. Norden, NSB, Oslo

1989 Kristian Stokke, Tollpost-Globe AS, Oslo

1990 Kai Bogen, Micro Design, Trondheim

1991 Arne Bruusgaard, Cargoscan AS, Oslo

1992 Egil Killi,Transportbrukernes ­Fellesorganisasjon, Oslo

1993 Per Mauritz Hanssen, Oslo Havnevesen, Oslo

1994 Per Waagan, Waagan Transport AS, ­Ålesund

1995 Øivind Arnøy, Hansa Bryggeri AS, Bergen

1996 Gunnar Eigeland, Norges Lastebileier-Forbund, Oslo

1997 Bjørn Kanstad og Jørgen Skaug, Artic Rail ­Express, Narvik

1998 Harald Engh, Uniteam ASA

1999 Håkon Kristiansen, Elkjøp

2000 Bjørn Foss, Høgskolen i Molde (DH)

2001 Håvard Vartdal, Vartdal Plastindustri AS

2002 Thor Bergby, Linjegods

2003 Torbjørn Seielstad, Gausdal Landhandleri

2004 Jan Are Tevik, Icopal

2005 Eirill Bø, og Marianne ­Jahre, ­Handelshøyskolen BI

2006 Rolf Aarland, Trondheim havn

2007 Stein Erik Grønland, Handelshøyskolen BI, SITMA AS

2008 Erling Sæther, DB Schenker, Norge

2009 Einar Olsen, Drammen havn

2010 Pål Asbjørn Vindegg, Komplett

2011 Ole Andreas Hagen, Tollpost Globe / PostNord Logistik.

2012 Knut Sollund, ColliCare

2013 Felix H. Tschudi, Styreleder Tschudi Shipping Company

2014 Jo Eirik Frøise, Fagsjef for samferdsel i Norsk Industri og prosjektleder for «Transport og Logistikk».

2015 Dag Mejdell, konsernsjef Posten Norge.

2016 Torbjørn Johannson, ASKO

2017 Hans Kristian Haram, Shortsea Shipping

2018 Bjørn Tore Orvik, Yara

2019 Carl-Erik Arnesen, Hav Line

2020 Inger Beate Hovi, Transportøkonomisk Instututt

– Jeg kjenner jo til Moderne Transport-prisen, men at det er jeg som skulle få den har ikke slått meg, sa Hovi da prisen ble overrakt.

– På TØI er vi veldig opptatt av at forskningen vi utfører skal være relevant. Vi har over lang tid levert mye materiell til transportetatene og deres NTP-arbeid. Nå i den senere tid opplever vi mer og mer etterspørsel fra transportnæringen selv, og det tar vi som et tegn på at forskningen vi gjør er relevant og aktuell, sier Hovi.

Skal forske på covid-19

Aktuell forskning skal hun atter i gang med nå, gjennom prosjektet Consign (Effects of COvid-19 on reliability of National Supply In a Global Nexus), der Hovi skal lede et forskningsprosjekt for å finne ut hvordan transportbransjen ble rammet av covid-19.

Med seg på prosjektet har TØI fått blant annet Posten/Bring, PostNord og DB Schenker, samt Norges Lastebileier-Forbund og NHO Logistikk og Transport.

– Vi skal se på hvordan transportnæringen er rammet, hva har vært de største utfordringene for transportkjøperne og om krisen har påvirket forsyningssikkerheten på noe vis. Men vi skal også se på om krisen viser at næringen er god til å omstille seg til nye rammebetingelser, og om dette har gitt grunnlag for innovasjon, forklarer Hovi.

Inn i juryen

Som vinner blir man også automatisk med i neste års jury. I juryen i år har fjorårsvinner Carl-Erik Arnesen i Hav Line sittet sammen med tre faste medlemmer: førstelektor ved BI, Eirill Bø som er juryens leder, logistikkdirektør i Matmegleren og styreleder i Logistikkforeningen Lars Inge Fenes og havnedirektør i Drammen Havn, Einar Olsen. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær. Neste år blir Inger Beate Hovi en del av juryen.

Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@bjorgu.no.

Powered by Labrador CMS