PRISVINNER: Dag Mejdell fikk prisen utdelt av Moderne Transport-redaktør Glenn Lund (til venstre) og juryleder Eirill Bø.
PRISVINNER: Dag Mejdell fikk prisen utdelt av Moderne Transport-redaktør Glenn Lund (til venstre) og juryleder Eirill Bø.

MT-prisen til «verdens beste postsjef»

Dag Mejdell, konsernsjef i Posten Norge, er vinner av Moderne Transport-prisen 2015.

58-åringen fra Oslo overtok stillingen som konsernsjef i Posten Norge i januar 2006. Han har ledet et selskap som har vært gjennom en voldsom utvikling.

I likhet med sine postkolleger i andre land har han sett brevvolumene stupe, og der kravene til endringsledelse har vært prekært.

Se tidligere vinnere her.

Det har således ikke vært noen dans på roser, men den tidligere konsernsjefen i Dyno Industrier og Dyno Nobel, har stått oppreist i stormen. Og når han om noen få måneder runder ti år i sjefsstolen kan han feire med jubileumskake, vel vitende om at han har loset Posten Norge trygt gjennom stormen – tross alt.

Industry Leadership Award 2015

I juni i år mottok han også et synlig bevis på anerkjennelse av sine internasjonale kolleger, da han ble kåret til verdens beste postsjef under World Mail Awards i Brüssel. Han mottok den prestisjetunge prisen Industry Leadership Award 2015, samme pris som toppsjef Frank Appel i Deutsche Post DHL mottok i fjor.

– Jeg er stolt over å motta denne internasjonale anerkjennelsen, men deler æren med alle våre medarbeidere som står på hver dag for at vi skal lykkes. Industry Leadership prisen er den mest prestisjefylte prisen som deles ut under World Mail Awards, og viser at vi har lykkes med å utvikle Posten Norge i retning av å bli verdens mest fremtidsrettede post- og logistikkonsern og at dette har blitt lagt merke til, uttalte Mejdell i sammenheng med prisutdelingen.

Effektivisering og omstilling

Med fallende brevvolum har Posten Norge vært tvunget til å ta grep. Det har medført tøffe omstillingsprosesser, der man har vært gjennom betydelige tøffe, men nødvendige effektiviseringsrunder. Men det har også vært en viktig spore til innovasjon, der konsernet har ligget helt i front innen digital brevdistribusjon. I år har Digipost-tjenesten virkelig fått vind i seilene, godt hjulpet av store statlige etater som nå benytter den digitale postkassen som distribusjonsform. Dette sparer både tid og miljø. Innen første kvartal 2016 skal alle statlige etater som i dag sender post på papir, ta i bruk en ny løsning for sikker digital postkasse når de kommuniserer med innbyggerne. Kommunesektoren kan også benytte løsningen.

Det meste av kritikken som kom da postkontor ble lagt ned i stor stil, har også forduftet i takt med at konseptet «Post-i-butikk» har fått fotfeste i befolkningen.

Logistikk- og miljøsatsing

I takt med fallende brevvolum har Posten viet stadig større fokus til logistikksegmentet. Et segment som nå har blitt dominerende for konsernet. Driftsinntektene for konsernet i første halvår var 12,4 milliarder kroner, en økning på rundt 3 prosent – til tross for fallende brevvolumer og en hardt presset offshorenæring. Et driftsresultat på 314 millioner kroner vitner også om sunn drift i et krevende marked.

Ikke minst har konsernet omfavnet netthandelen – og noterte en økning i e-handelsvoumet på ca. 8 prosent i første halvår.

Tok tak i sykefraværet

Mejdell kan også fornøyd konstatere at fokuset med å redusere sykefraværet har fortsatt å høste frukter også i 2015. Da han tiltrådte lå sykefraværet på 9,2 prosent – det vil si langt høyere enn i samfunnet for øvrig, som da var 6,8 prosent. I første halvår var sykefraværet i Posten-konsernet på 6,3 prosent – litt lavere enn landsgjennomsnittet.

– Det betyr at hver dag er det i Posten Norge 500 flere medarbeidere på jobb nå, enn i 2006. Jeg er stolt av at vi gjennom langsiktig arbeid har skapt en arbeidsplass med stadig friskere medarbeidere. Det er spesielt imponerende at vi har fått en så kraftig reduksjon i sykefraværet i en periode der sykefraværet i resten av Norge har ligget relativt stabilt, har Mejdell uttalt tidligere.

Miljøansvar

Det 58-åringen nok er mest stolt av gjennom sine snart ti år i sjefsstolen er likevel miljøsatsingen, som nå har båret frukter i flere år. Målsettingen om å redusere CO2-utslippene med 30 prosent sammenliknet med 2008-nivå innen 2015 ble nådd allerede i fjor, noe som medførte at man oppjusterte til 40 prosent innen 2020.

- Noe av det viktigste vi har fått til, er at våre 18.000 medarbeidere er bevisste på hvordan vi kan utnytte miljøeffektive løsninger. Postens virksomhet står for om lag 1 prosent av CO2-utslippene i Norge. Det er av stor betydning for samfunnet at vi lykkes i våre miljømål og vi skal fortsatt være bransjeledende på dette området, uttalte han da målsettingen ble nådd i fjor.

Fakta: Dag Mejdell

Alder: 58
Født/Bor: Oslo
Stilling: Konsernsjef i Posten Norge

Bakgrunn: Utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen i Bergen. Ble konsernsjef i Posten Norge 16. januar 2006. Han hadde før den tid 24 år bak seg i Dyno-konsernet, og blant annet vært konsernsjef i henholdsvis Dyno Industrier (1997-2000) og Dyno Nobel ASA (2000-2005). Han har også vært aktiv i diverse styrer, og er blant annet styreleder i arbeidsgiverforeningen Spekter, International Post Corporation og Norsk Hydro. Han er også Visestyreleder SAS AB og medlem i IK Investment Partners.

Sivil status: Gift med Bente. Tre vbarn; Thomas, Petter og Helene.

Fritidsinteresser: Glad i å holde seg i form med løping, ski og sykling. Liker også å reise.

Jury for MT-prisen

Eirill Bø, Førstelektor ved Handelshøyskolen BI, Lars Inge Fenes, Logistikkforeningen.no og logistikkdirektør i Kremmerhuset, Einar Olsen, havnedirektør i Drammen Havn og Jo Eirik Frøise, Fagsjef for samferdsel i Norsk Industri/fjorårets vinner. MT-redaktør Glenn Lund har fungert som jurysekretær. 

Til toppen