Moderne Transport-prisen til Felix Tschudi

Skipsreder Felix H. Tschudi (53) vinner Moderne Transport-prisen 2013.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden 1969 har Moderne Transport hvert år delt ut en pris til en bransjepersonlighet som har bidratt ekstraordinært til utviklingen av norsk logistikk. Prisen deles ut under den årlige konferansen «Transport & Logistikk» på Gardermoen. I år gikk prisen til eier og styreformann i Tschudi Shipping Company AS, Felix H. Tschudi.

-  Dette var veldig overraskende og veldig hyggelig. Akkurat når det gjelder innsatsen i nord, har jeg nok bidratt en del, men når det gjelder logistikken må mye av æren gå til hele Tschudi Logistics og managing director Eskil Ødegaard, sa Felix Tschudi da han fikk prisen overrakt under festmiddagen på Transport & Logistikk-konferansen mandag kveld.

For mange ble Felix H. Tschudi i fjor best kjent som venn/kamerat/bekjent av Jonas Gahr Støre. Det er blodig urettferdig, for han er så mye mer. Felix H. Tschudi er styreformann i Tschudi Shipping Company AS, et familierederi som har sin røtter tilbake til 1883. Tschudi, som representerer fjerde generasjon, gikk inn i familieselskapet i 1989, noe som ikke nødvendigvis var et opplagt valg.

- Muligheten lå jo der hele tiden. Det er jo en av styrkene og svakhetene til familieselskaper, at det er en mulighet for kontinuitet. Man kan tenke litt langsiktig på hvordan man utdanner seg, og hvilke erfaringer man tar med seg for eventuelt å gå inn i en rolle som henger sammen med eierskap i den type selskap. Samtidig er det en svakhet om feil person dukker opp, sier Tschudi til MT.

Oppvokst under shippingkrisen

For Felix Tschudi var ungdomstiden preget av shippingkrisen på 1970-tallet. Han visste altså at det virkelig kunne gå ille i bransjen familieselskapet drev i. Likevel valgte han en utdanning som la til rette for å gå inn i Tschudi Group. Han gikk Sjøkrigsskolen og tjenestegjorde som Løytnant i marinen. Han tok styrmannssertifikat i England, men tok også en økonomisk bachelor of science ved London School of Economics, og en MBA fra INSEAD, en av verdens ledende handelsskoler, i Frankrike.

Før han gikk inn i familieselskapet Tschudi & Eitzen i 1989, jobbet Tschudi ved finanshuset AWT i Wien. Der spesialiserte han seg på handel med Øst-Europa og Sovjet. Nettopp erfaringen med de tidligere østblokklandene sådde frøet som ble til et unikt prosjekt – et prosjekt som er en av hovedgrunnene til at Felix Tschudi får årets pris. Vi snakker om pionerarbeidet med å åpne for internasjonal kommersiell skipsfart gjennom Nordøstpassasjen. I 2010 sendte nemlig Tschudi Shipping Company i samarbeid med danske Nord Bulk Carriers en last med jernmalmkonsentrat fra Kirkenes til Kina gjennom Nordøstpassasjen. Det var den første transporten nord for Russland mellom to ikke-russiske havner, med et ikke-russisk skip med ikke-russisk last. Arbeidet med den første transporten har åpnet for en stadig økning i trafikken på den nordlige ruten mellom Europa og Asia. I tillegg har Tschudi vært sentral i opprettelsen av Centre for High North Logistics – et ressurssenter med informasjon om logistikk i nordområdene. Les mer om hvordan den første transporten kom i stand lenger bak i bladet.

Vil være annerledes

Nybrottsarbeidet passer godt til den uttalte visjonen til Tschudi Group: «Creating values by daring to be different».

Arbeidet med den nordlige sjøruten er selvsagt bare en bitteliten del av virksomheten til Tschudi. Blant annet åpnet Tschudi Lines nylig en ny rute mellom Baltikum og Drammen. Denne linjen er bygget opp på ryggen av Tschudis øvrige logistikkvirksomhet og linjevirksomheten til Norge og Østersjøen. Selskapet har bygget opp «et stronghold» med linjer, spedisjons- og jernbaneaktivitet inn mot Russland og stater fra det tidligere Sovjetunionen fra sin posisjon i Estland, hvor selskapet var med å privatisere det tidligere statsrederiet Estonian Shipping Company. Selskapet har turt å gjøre visjon om til handling. Selskapet har også siden tidlig på 1990-tallet hatt utstrakt virksomhet i Nord-Norge og Russland og bygger nå videre på dette.

Selskapet har også siden tidlig på 1990-tallet hatt utstrakt virksomhet i Nord-Norge og Russland.

Årets jury for MT-prisen har bestått av Eirill Bø (studierektor ved Handelshøyskolen BI), Einar Olsen (havnedirektør i Drammen), Lars Inge Fenes (Logistikkforeningen) og Knut Sollund (adm. dir. i Collicare Logistics, fjorårets vinner).

 

 

Powered by Labrador CMS