ASKOs styreleder Torbjørn Johannson vant Moderne Transport-prisen 2016, mye for sitt engasjement for å gjøre ASKO klimanøytrale. Prisen ble delt ut av juryleder Eirill Bø og redaktør i Moderne Transport Øyvind Ludt. Foto: Thomas Witsø-Bjølmer.

Moderne Transport-prisen til Torbjørn Johannson

VERDIG VINNER: Torbjørn Johannson, styreleder og deleier i ASKO, er vinner av Moderne Transport-prisen 2016.

Moderne Transport-prisen deles i år ut for 48. gang, og prisvinneren er nummer 54 i rekken siden det enkelte år har vært flere prisvinnere. Prisen skal gå til den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport.

ASKO er et av landets mest spennende selskaper i et logistikkperspektiv. Som frontmann har styreleder Torbjørn Johannson stått. I år har juryen funnet nettopp ham verdig til å vinne årets Moderne Transport-pris. Johanson er en særs aktiv eier med et sterkt miljøengasjement i en bedrift som tør å prøve ut ny teknologi tidlig.

Prisen ble overrakt under festmiddagen på Transport og Logistikk-konferansen på Gardermoen mandag kveld. Johannson ville ikke ta all æren for ASKOs miljøsatsing. 

- Det er slik at det er mange som står bak oss som sitter høyt der oppe i tåkeheimen, sa han da han takket for prisen.

Han var også opptatt av at det må være rom for å prøve, selv om ikke alt nødvendigvis lykkes. 

- Det er viktig å premiere tabbene, slik at folk tør å prøve, sa Johannson.

Torbjørn Johannson, styreleder i Asko på hytta i Maridalen, der han trives aller best når han hogger ved. Foto: Alf Henning Fredstad.
Torbjørn Johannson, styreleder i Asko på hytta i Maridalen, der han trives aller best når han hogger ved. Foto: Alf Henning Fredstad.

100 prosent fornybar

Johannson og ASKO har de siste årene gjort en formidabel innsats med å bygge opp en svært slagkraftig logistikkorganisasjon. For få år siden overtok selskapet utgående distribusjon i egen regi og har hatt en svært høy miljøprofil.

I 2020 er målet at ASKO skal bruke 100 prosent fornybar energi og 100 prosent fornybart drivstoff, med en uttalt ambisjon om å være «Bærekraftig – klimanøytral». For å få til dette har ASKO gjort mange investeringer. Selskapet hadde landets første bioetanol-lastebil og den første biogass-lastebilen.

Og i høst slo ASKO også til og ble først med en hel-elektrisk distribusjonsbil, en bil som ble behørig presentert i forrige nummer av Moderne Transport.

- Jeg trives med folka på gulvet. Her får du den uinnpakkede versjonen, og det gir en ekstra dimensjon til arbeidet. Skal man bli bedre, må man omgås de som gjør jobben, slår Johannson fast. Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer.
- Jeg trives med folka på gulvet. Her får du den uinnpakkede versjonen, og det gir en ekstra dimensjon til arbeidet. Skal man bli bedre, må man omgås de som gjør jobben, slår Johannson fast. Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer. Bilde:
- Det er viktig å premiere tabbene, slik at folk tør å prøve, sa Torbjørn Johannson da han tok imot prisen mandag kveld.
- Det er viktig å premiere tabbene, slik at folk tør å prøve, sa Torbjørn Johannson da han tok imot prisen mandag kveld. Foto: Norsk Industri 

Vinden og sola

Men man stopper ikke ved å være tidlig ute med ny lastebilteknologi. For å bli selvforsynt med grønn energi satser ASKO på vinden og sola. I Rogaland bygges fem vindturbiner som etter planen skal startes opp i 2017 og ifølge ASKOs egne tall vil turbinene dekke 75 prosent av ASKOs energibehov.

Samtidig utnytter ASKO sine enorme takarealer der det monteres solcellepaneler i stor skala. Allerede er Nordens største solcelleanlegg på plass på det nye fryselageret i Vestby, og innen utgangen av 2017 skal hele 90.000 m2 solcellepaneler være i drift.

- Det er en svært verdig vinner. Vi har jobbet den del sammen med ASKO, og det er lett å se at både Torbjørn og selskapet er tungt engasjert i arbeidet med å bli klimanøytrale. Jeg kjenner ham som en meget god samarbeidspartner og en som er svært dedikert til det arbeidet som gjøres. ASKO er en bedrift som ønsker å gå foran, og det er viktig at noen gjør nettopp det, sier fjorårsvinner, jurymedlem og nylig avgått Posten-sjef Dag Mejdell.

Som vinner blir man også automatisk med i årets jury. Der har Mejdell sittet i år sammen med tre faste medlemmer: førstelektor ved BI, Eirill Bø, logistikkdirektør i Kremmerhuset Lars Inge Fenes og havnedirektør i Drammen Havn Einar Olsen. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær. Neste år blir Torbjørn Johannson en del av juryen.
Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@bjorgu.no.

Til toppen